شجاعت بی‌مثال مادرانی که به ام‌البنین(س) اقتدا کردند

مادران شهدا هر یک با اقتداء به دلیری و شجاعت حضرت ام‌البنین (س)، فرزندان خود را روانه جبهه‌های جنگ کردند و راه شهادت را اینچنین ادامه دادند.

به گزارش خبرنگار گروه زنان و خانواده خبرگزاری شبستان: حضرت ام‌البنین (س) گرچه که در کربلا حضور نداشت اما چهار فرزندش که او را به یاد آنان مادر پسران (ام البنین) می‌شناسند، نه تنها آبروی مادر که آبروی دین را نگاه داشتند و چنان در حمایت از بیرق دین و سیدالشهدا (ع) به میدان آمدند که شهد شهادت با افتخار نصیب همه آنان شد. شاید همین شجاعت و دلاوری و راسخ بودن تصمیم ام‌البنین(س) بود که مادران شهدا را نیز اینچنین قلب گشاده‌ای بخشید که فرزندان خود را در راه اسلام و انقلاب روانه جبهه های جنگ کنند.

امروز سیزدهم جمادی الثانی و سالروز رحلت شهادت گونه حضرت ام‌البنین (س) است. بر آن شدیم با هدف روایت‌گری و الگوپذیری بانوان از آن حضرت و از سوی دیگر جایگاهی که زنان در جبهه‌های جنگ دوشادوش همسران و فرزندان خود ایفا کردند با دو تن از راویان دفاع مقدس گفت وگو کنیم.

در ادامه حاصل گفت وگوی خبرنگار شبستان با حجج الاسلام شفیعیان و صادقی را می‌خوانید:

حجت‌الاسلام والمسلمین «جواد شفیعیان»، در گفت وگو با خبرنگار گروه زنان و خانواده خبرگزاری شبستان، با اشاره به جلوه‌های بی‌بدیل مادرانه در طول دوران هشت سال جنگ تحمیلی اظهار کرد: نباید نقش زن در این برهه تاریخی را صرفا خلاصه به برخی کمک‌ها و یاری‌رساندن‌ها نظیر امور پشتیبانی، تهیه اقلام، بسته‌بندی‌ها، خیاطی‌ها و شست‌وشوها کرد بلکه باید به موارد دیگر نیز اشاره کنیم و مثلا در آیینه شناخت کارکردهای مادرانه، همسرانه و دخترانه، نقش زنان در دفاع مقدس را بررسی کنیم.

تقریب - زنان بصیر مشغول تمدن‌سازی‌اند - صاحب‌خبر

دبیر شبکه ملی وارثون با بیان اینکه در خصوص جلوه‌های مادرانه در دوران جنگ، نخست باید معنا و مفهوم مادر را بررسی کنیم، افزود: مادر یک سلیقه بی‌بدیل، یک ذوق سرشار، یک زیبایِ زیبایی‌شناس، مهربان و صاحب دست‌های معجزه‌گونی است که آغوش تربیت است، مادر منشأ امنیت و آیینه رنگارنگ و زیبای زندگی است و در یک کلام مادر یعنی عشق.

وی ادامه داد: مادر را با همه این ویژگی‌هاست که می‌شناسیم و او با همین خصوصیات است که فرزندش را تربیت می کند؛ حال اگر بخواهیم این خصایص را به جلوه‌های مادرانه دوران جنگ برگردانیم باید بگوییم که جبهه مملو از مادر بود، وجود رزمنده، وجودی جدا از مادرش نبود و ما چنین لاله‌های گلگون‌کفنی را در دامان این مادران تقدیم به کشور کردیم، جوانانی که ره صد ساله را یک‌شبه رفتند.

حجت الاسلام شفیعیان گفت: همه سال‌های دفاع مقدس نقش مادران در عرصه‌های مختلف را می‌بینیم،  امروز که رزمندگان از خاطرات خود صحبت می‌کنند یکی از ویژگی‌هایی که از هم‌رزمان خود یاد می کنند، شجاعت است، من بارها سوال کرده ام که این شجاعت از کجا متبلور شده بود که در روزها و شبهای عملیات خود را نشان می داد؟

این راوی دفاع مقدس تصریح کرد: این شجاعت در روز و شب عملیات، در طول دو سه هفته از رزم ادامه داشت و دیده می شد اما مادران رزمندگان در هر لحظه‌، در تمام شب‌ها و روزها شجاعانه منتظر خبری از سوی فرزندشان بودند، کسی که مادر را می شناسد می‌داند که مادر همه لحظه هایش تشویش و نگرانی بود. برخی مادران رزمندگان در طول هشت سال جنگ تا آخرین لحظه شهادت فرزند و تا زمانی که خودشان در قید حیات بودند این استرس ها را تحمل کردند، بنابراین باید جلوه مادرانه و حقیقت مادر و ارتباط او را فرزندش در دفاع مقدس را به درستی بررسی کنیم.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه دفاع مقدس منشا پیشرفت های امروز کشور است، افزود: پیشرفت هایی که ما در زمینه های فنی و مهندسی، پزشکی، ادبیات و سایر زمینه داریم همه و همه به دستان توانمند دانشمندان ارزشی ما اتفاق افتاده است که هرکدام جلوه ای از جلوه بی نظیر مادرانشان هستند.

این بانو قبله حاجات است

سیره شهدا | خبرگزاری فارس

همچنین، حجت‌الاسلام «محمد صادقی» نیز در گفت‌وگویی با خبرنگار گروه زنان و خانواده خبرگزاری شبستان، با اشاره به جایگاه والای حضرت ام‌البنین (ع) و تربیت بی‌بدیلی که ایشان نسبت به فرزندان خود داشتند، اظهار کرد: در مورد ایشان مباحث و سوالات بیشماری مطرح و قابل بررسی است، اما یکی از نکات قابل توجه این است که آن حضرت نَه معصوم است مانند اهل‌بیت (ع) و نَه معصوم‌زاده است ماننده زینب کبری (س) و نَه مادر معصوم است مانند فاطمه بنت اسد، اما با این وجود می‌بینیم که قبله حاجات شده است.

استاد موسسه روایت سیره شهدا ادامه داد: این در حالی است که ام‌البنین(ع) فقط توفیق همسری یک معصوم را داشته است، حال سوالی که مطرح می‌شود آن است که چرا باید این جایگاه را داشته باشد و خدا برایش شأن و مقام قایل باشد؟ از سوی دیگر در طول تاریخ بانوان بسیاری بوده‌اند که همسر معصوم بودند اما چنین جایگاه برتری ندارند و بعضاً حتی جایگاهی محقر داشتند از جمله برخی همسران پیامبر(ص) و همسران اهل‌بیت(ع).

تدبیری که خدا مقدر کرد

وی ادامه داد: علت اینکه حضرت ام‌البنین(س) از چنین جایگاه والایی برخوردار بوده و قدرت شفاعت دارد به تربیت فرزندان از سوی ایشان باز می گردد، آن هم فرزندانی که آنچنان در واقعه کربلا حضور یافتند و چنان این نقش مادری و تربیت فرزند بر او تاثیر گذاشت که حتی اسم‌اش که فاطمه بود به ام‌البنین تغییر کرد و به نام فرزندانش مشهور شد و این تدبیری است که خداوند برای یک زن مقدر کرده بود.

حجت الاسلام صادقی گفت: در روایتی از وجود پیامبر (ص) به نقل از جبرئیل و او نیز به نقل از خداوند آمده است که وقتی یک زن باردار می‌شود و هنوز مشخص نیست که فرزندش چیست؛ همین که باردار شده است خداوند دستور می دهد که همه پرونده گذشته‌اش را ببخشید و پرونده جدید برایش ایجاد کنید. این روایت نشان می‌دهد که خداوند به مساله فرزندآوری توجه بسیاری دارد با این وجود امروز فرزندآوری یک معضل شده است با اینکه داشتن فرزند و باردار شدن توفیقی است که خدا به یک زن عطا می‌فرماید.

استاد موسسه روایت سیره شهدا با بیان اینکه شهید انسان کامل است و هیچ مرگی برای شهید متصور نیست، افزود: این مادر است که یک انسان را به چنین جایگاه والایی می‌رساند. شهید حاج قاسم سلیمانی، سردار دل ها در وصیت‌نامه‌اش نوشته بود که: من صوتی را هر روزه می‌شنوم که مانند قرآن برای من پشتوانه معنوی بود و آن صوت پدران و مادران شهدا بود.

این راوی دفاع مقدس تصریح کرد: چه بسیار والدینی که یک شهید، دو شهید، سه شهید تربیت کرده‌اند، آنها چشم و چراغ و الگوی ملتی شهید پرور شدند و هرگز نمی‌می میرند چنانکه خداوند در قرآن کریم فرمود: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ؛ هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده‏ اند مرده مپندار بلکه زنده‏ اند که نزد پروردگارشان روزی داده می ‏شوند»). این در حالی است که به ما حیات عاریه‌ای داده‌اند و روزی همه از دنیا می‌رویم و این حیات را پس می دهیم اما شهیدان چنین نیستند.

وی تأکید کرد: این مساله و نکته بسیار مهمی است، حضرت ام البنین چهار فرزند را تربیت کرد و به کمال رساند و همه آنها را تقدیم ساحت قدسی حضرت سیدالشهداء(ع) و راه آن حضرت(ع) کردند؛ چه قدر خوب است که امروز نیز بتوانیم ارزش والای زن را تفهیم کنیم، مقصود من صرفاً زن مسلمان، زن شیعه نیست بلکه به طور کلی ارزش والای زن را می گویم که در یک بخش مربوط به نعمتی است که خداوند به او عطا کرده یعنی مادر بودن و تربیت فرزند؛ حضرت ام البنین(س) با وجودی که معصوم نبود اما چهار فرزند تربیت کرد و ذیل همین بیرق مادری بود که این چنین به مقام والایی رسید.

حجت الاسلام صادقی در پایان خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که هیچ مدرک تحصیلی و مقام و موقعیتی برای یک زن ارزشمندتر از این نیست که بگویند او یک انسان و مادر کامل شده است، اما متاسفانه برخی بانوان ما تصور می کنند که باید مانند مردها دنبال مدرک و ثروت و شهرت باشند و جز این، چیزی ارزش نیست در حالی که تاریخ اسلام و تاریخ همین مرز و بوم ثابت کرده است که زنانی همچون حضرت ام البنین(س) چگونه به جایگاه رفیعی رسیدند و یا مادران شهدا که از جگرگوشه خود برای سرافرازی اسلام و انقلاب گذشتند.

کد خبر 1741134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha