مقام رضا یکی از ویژگی های شهدا|مدیون صبوری مادران شهدا هستیم

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه صبر مادران شهدای والامقام بالاترین رزق است، گفت: مادران شهدا فرزندان خود را برای حفظ آرمان های انقلاب اسلامی تقدیم کرده اند مدیون صبوری مادران شهدا هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، آیت الله صادق آملی لاریجانی-رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با مردم محمودآباد که در گلزار شهدای این شهرستان برگزار شد، با اشاره به مقام شهید، اظهار کرد: توصیفی که از شهید در کلام حق متعال ذکر شده، همه نشانگر مقام آنان در عالم است.

وی با اشاره به آیه ۱۱۱سوره توبه «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِیلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَی بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُمْ بِهِ وَذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ در حقیقت ‌خدا از مؤمنان جان و مالشان را به بهای اینکه بهشت برای آنان باشد خریده است همان کسانی که در راه خدا می ‌جنگند و می ‌کشند و کشته می ‌شوند این به عنوان وعده حقی در تورات و انجیل و قرآن بر عهده اوست و چه کسی از خدا به عهد خویش وفادارتر است پس به این معامله‌ ای که با او کرده‌ اید شادمان باشید و این همان کامیابی بزرگ است»، افزود: انس با قرآن باید مورد توجه همگان باشد.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه قرآن کلام حق است، گفت:معامله شهیدبا خدا سعادت بسیار بالایی است که نصیب شهید شده است.

وی با بین اینکه تعبیر فوز عظیم بیش از ۱۳مرتبه در قرآن کریم آمده است، تصریح کرد: کلمات قرآنی دارای معانی عمیق هستند. مرحوم علامه طباطبایی می فرمودند: کلماتی که نظیر  إِنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُحْسِنِینَ، أَن‌َّ اللّه‌َ مَع‌َ المُؤمِنِین‌َ، أَن‌َّ اللّه‌َ مَع‌َ الصالحین در مورد اشخاص آمده هرکدام بار معنایی خاصی دارد.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به آیه ۱۱۹سوره مائده «رَضِیَ اللَّهُ عَنهُم وَرَضوا عَنهُ ۚ ذٰلِکَ الفَوزُ العَظیمُ هم خداوند از آنها خشنود است، و هم آنها از خدا خشنودند؛ این، رستگاری بزرگ است»، گفت: خداوند نسبت به عده ای رضایت دارد آنها هم از خدا راضی اند این را مقام راضین می نامند.

وی با بیان اینکه خداوند می فرماید اگر کسی به رضای من عمل کند سه خصلت برای او لازم می آید، افزود: کسی که به مقام رضایت رسیده باشد خداوند شکری برای او تعریف می کند که هیچ نسیانی برایش پدید نمی آید؛ خداوند محبتی در دل شخص راضی قرار می دهد که محبت هیچ مخلوقی را بر محبت خداوند مقدم نمی کند.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به فرازی از دعای عرفه امام حسین(ع) اظهار کرد: خدایا تو کسی هستی که معرفت خود را در قلوب اولیای خود قرار داد، تا آنکه تو را شناختند و توحید تو را به جا آوردم و چشمه‌های دل خود را به سوی جلال و عظمت خود باز می‌کنم یعنی خداوند از انسان و انسان از خداوند راضی باشد، در اینجا قلب چنان گشوده می‌شود که معرفت خداوند را مشاهده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه قلب شخص به سوی جلال و جمال خدا باز می‌شود همین مقام «ذلک فوض العظیم» است که برای شهید آورده شد، ادامه داد: یعنی کسانی مثل اهل ریاضت ۷۰ تا ۹۰ سال تلاش می کنند می شوند راضین، سپس ذالک فوض العظیم می شوند اما شهید یک قدم برمی دارد و به مقام ذالک فوض العظیم می رسد.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه مطابق متون دینی خداوند متعال خریدار جان های شهداست، گفت: در آیه ۹سوره تغابن آمده «وَیَعْمَلْ صَالِحًا یُکَفِّرْ عَنْهُ سَیِّئَاتِهِ وَیُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا ۚ ذَٰلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ انسان در اثر ایمان و عمل صالح طوری پاک می شود که خداوند اورا به بهشت می برد و تمام گناهانش را می بخشد و برای ابدیت در بهشت می ماند.»

وی با اشاره به منویات رهبری مبنی براینکه شهید مقام عظیمی دارد، افزود: در روایتی از امیرالمومنین علی(ع) یاد شده که بالاترین قتل شهادت است و بالاترین نعمت برای انسان صبر است.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به آیه ۱۶۹سوره آل عمران «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ(ای پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند»، افزود: آیات قرآنی تصریح می کنند که شهدا زنده اند و نزد خدا روزی می خورند.

وی با بیان اینکه رزق عبارت از هدایایی است که از ناحیه حق تعالی به انسان لطف می شود، گفت: باید در روزها و شب ها برای طلب رزق مطلق که علم، نور، توحید و معرفت است دعا کنید.

آیت الله آملی لاریجانی ضمن گرامیداشت یاد و نام شهیدان محمد زاده از شهرستان محمودآباد، افزود: صبر مادر شهدا بالاترین رزق الهی است که خداوند متعال به این بیت شریف هدیه کرده اند.

وی با بیان اینکه شهدا برای آرمان های انقلاب اسلامی که براساس توحید است جان شیرین خود را تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند، گفت: مدیون ایثار و صبر مادران و همسران شهداهستیم.

کد خبر 1741372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha