ترکیه میزبان نشست ویژه اسلام هراسی در مارس 2024 خواهد بود

نشست ویژه ای با تمرکز بر موضوع اسلام هراسی در سومین مجمع دیپلماسی «آنتالیا» ترکیه در روزهای ۱ تا ۳ مارس سال ۲۰۲۴ میلادی با حضور کارشناسان از سراسر جهان برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «آناتولی»، نشست ویژه ای با تمرکز بر موضوع اسلام هراسی در سومین مجمع دیپلماسی «آنتالیا» ترکیه در روزهای ۱ تا ۳ مارس سال ۲۰۲۴ میلادی با حضور کارشناسان از سراسر جهان برگزار خواهد شد.

منابع دیپلماتیک ترکیه اعلام کردند که این کشور در سال ۲۰۲۴ میلادی به فعالیت‌های دوجانبه و دیپلماسی چندجانبه خود برای ارائه راه حلی به منظور مقابله با افزایش اسلام هراسی ادامه خواهد داد.

به گفته این منابع، در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۵ مورد اقدام به قرآن‌سوزی در کشورهای اروپایی رخ داد، این در حالی است که  وزارت امور خارجه ترکیه در سال ۲۰۲۳ میلادی ۵۰۷ مورد توهین به کتاب مقدس مسلمانان در غرب اروپا را شناسایی کرده است.

همچنین بر اساس گزارش‌های دریافت شده در حالی که در سال۲۰۲۲ میلادی ۳۴ بار حمله به مساجد در سراسر اروپا ثبت شده است، تعداد حملات در سال ۲۰۲۳ به ۶۸ مورد افزایش یافت که نشان دهنده سطح شدید اسلام هراسی در اروپا است.آلمان با ۵۲ مورد، بیشترین تعداد حمله به مساجد را به ثبت رسانده است.

به گفته منابع دیپلماتیمک، ترکیه طرح‌هایی را برای آغاز دادرسی کیفری علیه عاملان انجام داده و از شهروندان ترکیه در مواجهه با این حملات حمایت قانونی می کند.

بر اساس این گزارش، در حالی که ترکیه به تصمیم گیرندگان و افکار عمومی در کشورهایی که حملات اسلام هراسانه در آنها رخ داده است، توضیح داد که این جنایات هیچ ارتباطی با آزادی اندیشه و بیان ندارد، تلاش های دیپلماتیک خود برای جرم انگاری اینگونه اقدامات را نیز برای یافتن راه حلی دائمی انجام داده است.

در نتیجه این طرح‌ها، دانمارک در روز ۷ دسامبر قانونی را تصویب کرد که به طور موثر اعتراضات قرآن سوزی را به دلیل رفتار نامناسب با متون مقدس را جرم تلقی می‌کند.

ترکیه همچنین در نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل، سازمان امنیت و همکاری اروپا ، سازمان همکاری اسلامی  و شورای اروپا، تلاش‌های را علیه اسلام‌هراسی انجام داد.

سازمان ملل متحد در ۱۲ ژوئیه قطعنامه ای را در محکومیت سوزاندن قرآن تصویب کرد و حملات به قرآن را اقدامات ناشی از نفرت توصیف کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد همچنین قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن تمامی اعمال خشونت آمیز علیه کتب مقدس به عنوان نقض قوانین بین المللی به شمار می‌آید.

کد خبر 1741500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha