تخریب ۲۰۰ مکان تاریخی غزه، خرابکاری سیستماتیک و عمدی اسرائیل است

پروفسور سلمان ابوسته، مورخ و محقق برجسته فلسطینی 'فت: تخریب اماکن تاریخی در نوار غزه در طول حملات رژیم صهیونیستی به غزه ناشی از سیاست سیستماتیک دولت اسرائیل است که سابقه طولانی در محو آثار باستانی فلسطین به ویژه مربوط به دوران بیزانس دارد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: پروفسور سلمان ابوسته، مورخ و محقق برجسته فلسطینی به «القدس العربی» در گزارشی که از سوی دفتر رسانه‌های دولتی غزه در مورد تخریب بیش از ۲۰۰ مکان باستانی و تاریخی در نوار غزه منتشر شد، گفت: رژیم صهیونیستی در محو آثار باستانی به ویژه در محو دوره بیزانس سابقه‌ای طولانی، عمدی و سیستماتیک دارد که برخی از این آثار باستانی در مکان زندگی این محقق فلسطینی معروف به  «غلاف غزه» بوده‌اند که رژیم صهیونیستی در دهه ۱۹۵۰ برخی از این آثار باستانی و موزاییک‌های بیزانسی را برداشتند و روی آنها شمعدان بنا کردند.

ابوسته به القدس العربی گفت که در سال ۲۰۲۱ از نوار غزه بازدید کرده و مکان‌هایی را از جمله کلیساهای بیزانسی که «به روشی بسیار شگفت‌انگیز» توسط مقامات محلی بازسازی شده بودند، از نزدیک دیده است.

وی افزود: رژیم صهیونیستی مدت‌هاست که به دنبال حذف نام فلسطین بیزانسی بوده است زیرا با روایت اسرائیل مغایرت دارد و «جعل و خرابکاری» است.

دفتر رسانه‌های دولتی در غزه روز جمعه اعلام کرد: ارتش رژیم صهیونیستی از ۳۲۵ مکان تاریخی در نوار غزه بیش از ۲۰۰ مکان باستانی را در تجاوزات مستمر خود از ۷ اکتبر گذشته تاکنون ویران کرده است.

در این بیانیه آمده است: در این میان، مساجد تاریخی، کلیساها، مدارس، موزه‌ها، خانه‌های باستان‌شناسی و مکان‌های تاریخی مختلف تخریب شده است.

وی هدف قرار دادن این مکان‌ها را «تلاشی ناموفق برای محو میراث فلسطینی و محو شواهد تاریخی و عمق تاریخ فلسطین در غزه» دانست.

وی اظهار کرد: قدمت برخی از اماکن تاریخی که توسط رژیم صهیونیستی تخریب شده است، به دوران فینیقی و رومی‌ها برمی‌گردد و قدمت برخی از آن‌ها به ۸۰۰ سال قبل از میلاد و ۱۴۰۰ سال پیش و برخی دیگر به ۴۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.

این مورخ فلسطینی تاکید کرد: غزه یکی از شهرهای تاریخی جهان است که تحت حکومت فراعنه، یونانیان، رومیان، بیزانس و سپس دوران اسلامی بوده است.

از سویی دیگر، دفتر رسانه‌های دولتی در غزه هدف قرار دادن و تخریب این اماکن را محکوم کرد و آن را یک جنایت آشکار بین المللی  است که با قوانین بین المللی به ویژه حقوق بشر و کنوانسیون‌های بین‌المللی منافات دارد.

این دفتر از سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با بعد فرهنگی و تاریخی خواست این جنایت سازمان‌یافته توسط اشغالگران غزه را محکوم کنند و از آنها خواست تا برای جلوگیری از این جنایت مداخله فوری کنند و برای بازسازی و احیای این مکان‌ها تلاش کنند.

در این میان از برجسته‌ترین مکان‌هایی که توسط ارتش تخریب شده‌اند، می‌توان به «کلیسای بیزانسی جبالیا، مسجد العمری در جبالیا،مسجد شیخ شعبان، مسجد الظفر دمری در شجاعیه و زیارتگاه الخضر در  البلح اشاره کرد.

همچنین  مسجد خلیل الرحمن در خان یونس و مرکز اسناد و نسخ قدیمی در شهر غزه نیز تخریب شده است.

در ۲۱ نوامبر گذشته، دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه (مستقر در ژنو) گفت که رژیم صهیونیستی به طور عمدی بناهای باستانی فلسطینی را در غزه هدف قرار داده است.

دیده‌بان در بیانیه‌ای اعلام کرد: قوانین بشردوستانه بین‌المللی در هر شرایطی هدف‌گیری عمدی اماکن فرهنگی و مذهبی را ممنوع کرده است.

گفتنی است، ابوسته، یکی از برجسته‌ترین مراجع تاریخ نکبت فلسطین می‌دانند و نام روستاها، شهرها و مکان‌های فلسطینی را در کتاب «اطلس فلسطین» ثبت کرده است.

کد خبر 1741545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha