چرا روز مشهد؟ چرا ده دی؟

روز ده دی ماه به عنوان روز مشهد نامگذاری شده است. اما اینکه چرا اصلا یک شهر باید روز خود را داشته باشد و اینکه چرا ده دی؟! موضوعی است که در این یادداشت به آن پرداخته شده است.

خبرگزاری شبستان - مشهد: موضوع نامگذاری یک روز به نام شهرهایی که به خصوص دارای هویت و سبقه تاریخی هستند چیز جدیدی نیست. اولین بار شیرازی‌ها به فکر نامگذاری روزی در تاریخ رسمی کشور به نام "روز شیراز" افتادند. در سال ۱۳۸۱ بود که با نظر شورای شهر شیراز به مجلس، روز ۱۵ اردیبهشت برای روز شیراز پیشنهاد شد. با تصویب این تاریخ برای اولین‌بار یکی از روزهای تقویم ملی به یکی از شهرهای ایران اختصاص یافت؛ از آن سال به بعد هر ساله شهرداری شیراز برنامه‌های ویژه‌ای را برای این روز برگزار می‌کند.

بعد آن شهرهای دیگری چون‫ قم و تبریز و اصفهان اقدام کرده و حالا صاحب روز شده اند. در تقویم ایرانی روز ۲۵ آبان را به نام روز حماسه و ایثار مردم اصفهان نام نهاده شده؛ یا ۱۴ مرداد «روز مشروطه» که در تاریخ ۲ آذر ۱۳۹۸ به عنوان «روز تبریز» توسط شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان شرقی به تصویب رسید. یا برای قم که ۱۹ دی‌ماه ثبت شده است... 

اما برای مشهد بنا بر قولی، مدیران شهری این شهر پس از شیراز، یعنی حدودا ۲۰ سال پیش به فکر ثبت روز مشهد افتاده اند، اما چه شد که این همه طول کشید تا بالاخره در این دوره یعنی شورای ششم موفق به این امر شوند، خود داستانی مطول است که شاید روزی روایت آن نیز توسط مطلعین نقل شود! 

چه روزی «روز مشهد» شود؟

ماجرا برای ثبت روز مشهد در گام بعدی انتخاب یک روز به خصوص در تقویم بود. عده ای معتقد بودند برای شهر امام هشتم باید ۸/۸ یعنی هشتم آبان انتخاب شود، برخی معتقد بودند ولادت امام رضا(ع) و برخی دیگر شخصیت فردوسی حکیم را مناسب منشأ نامگذاری این روز می دانستند، اما پس از تحقیق ها وبررسی‌ها و مشورت‌های صورت گرفته، جمع بندی براین شد که باید متناسب با هویت تاریخی این شهر و حرکت‌های انقلابی و بزرگ مردم این شهر که نقشی در تاریخ کشورمان داشته تصمیم نهایی گرفته شود و سرانجام یکی از نقاط عطف تاریخی مشهد یعنی ده دی ماه، سالروز قیام تاریخی مردم این شهر* برای این نامگذاری رای آورد. در این روز تاریخی در سال ۱۳۵۷ مردم مشهد به خیابانها آمدند تا انزجار خود را از رژیم ستمشاهی اعلام کنند اما در مواجهه با حملات رژیم پهلوی، خون بسیاری از آنان به ویژه بانوان انقلابی که بنا به روایتی ۳۸ نفر بودند، بر زمین ریخت که آن اتفاق در حدفاصل چهارراه لشکر و میدان ۱۰ دی کنونی روی داد.

تاثیر «روز مشهد» بر مشهد

شاید برای برخی سوال باشد که اصلا چرا باید یک روز به اسم مشهد باشد و چه تاثیری می‌تواند در اقتصاد یا فرهنگ و زندگی مردم‌ داشته باشد!؟ پاسخ را شاید فعالان حوزه مارکتینگ و برندینگ بهتر از هرکس دیگری درک کنند. این روز می‌تواند یک فرصت برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مشهدالرضا در عرصه‌های مختلف ملی و بین المللی باشد. تولد شما در طول سال برای شما و دیگرانی که شما میشناسند، یک روز خاص است، همه به شما تبریک می‌گویند و می‌شوید کانون توجه دوستان و اطرافیان، یعنی این روز؛ روز شماست... در مناسبت‌های ملی و تقویمی دیگر هم همینطور. در سالروز بزرگداشت فردوسی برای این شخصیت عالی‌مقام همایش ها و جشن‌ها و برنامه‌های مختلفی در گوشه و گذار کشور و حتی جهان گرفته می‌شود و علاقه‌مندان درباره این حکیم فرزانه سخن می‌گویند. حالا وقتی مشهدالرضا نیز صاحب یک روز در تقویم کشورمان شود در آن روز بخصوص، کانون توجه همگان قرار خواهد گرفت و به همین بهانه توجه‌ بیشتری نیز به مشهد خواهد شدو ...

از جنبه هویتی نیز ثبت یک روز می‌تواند به حس علقه بین ساکنین این کلانشهر کمک‌کند. اگر دقت کرده باشید اکثر شهرها یک حس ناسیونالیستی خاصی نسبت به شهر و همشهریان خود دارند ولی در مشهد هنوز نتوانستیم این همبستگی عمومی را ایجاد کنیم، فکرکردید چرا؟  

شاید این فرصتی باشد برای پرداختن به آداب و رسوم و حتی لهجه مشهدی تا با توجه بیشتر به این بخش از هویت کمتر پرداخته شده خطه خورشید، بتوانیم مشهدی‌بودن را نیز بیشتر از بیش باعث افتخار کنیم و با برگزاری جشنواره‌ها و همایش ‌ها و برنامه‌هایی که تدارک دیده می‌شود، نه تنها ساکنین شهربهشت، بلکه تمام ایران و جهان با این شهر اصیل و تاریخی و سنت‌های آن آشنا شوند. در کشورهای خارجی نیز از این دست رویدادها برای معرفی تاریخ و تمدن خود و بهانه‌ای برای رونق فرهنگی و اقتصادی شهرشان استفاده می‌کنند و حتی آن را به عنوان فرصتی برای جذب توریست داخلی و خارجی و کسب درآمد برای کسب‌وکارهای آن شهر می‌دانند.

در «روز مشهد» چه باید کرد؟

امسال برای اولین بار مشهد دارای یک روز شده است. بعد از این اول توپ در زمین مدیران شهری و مسوولین است تا با تدارک برنامه‌هایی اثربخش و متفاوت، این مجال را تبدیل به یک فرصت جهانی برای پایتخت معنوی ایران کنند و هم برکت و هم کرامت را برای مشهدالرضا به ارمغان بیاورند و بعد بر عهده فعالین فرهنگی و مجازی و صاحبان رسانه و خبرنگاران این شهر تا با پرداختن هر چه بیشتر به جوانب این اتفاق و رویداد، مشهد را در حد واندازه های یک جهانشهر به دنیا بشناسانند و به همه جهانیان نشان دهند، شهر بهشت به واقع بهشت روی زمین است...

سید جلیل بامشکی | معاون گردشگری و زیارت شهرداری مشهد

*روزهای نهم و دهم دی ماه سال ۱۳۵۷ خونین ‌ترین روزهای مشهد در دوران انقلاب بود و علمای بزرگ انقلابی و مبارز همراه و همگام مردم مشهد در این راهپیمایی حضور داشتند. در این روز تانک‌ها و نفربرهای ارتش بعد از شلیک تیر و گلوله تعدادی از مردم حاضر در صحنه تظاهرات را به شهادت رسانده و واقعه بسیار حزن انگیزی را برای مردم مشهد رقم زدند. در این ۲ روز خونین هیچکس از خطر اصابت گلوله در امان نبود و حتی اگر کسی با وسیله نقلیه شخصی خود برای انجام کاری از خیابان‌ ها و کوچه‌ های شهر عبور می‌ کرد، نیز هدف گلوله قرار می‌ گرفت.

کد خبر 1741775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha