مردم در زمستان هم در مصرف آب صرفه جویی کنند

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب قم گفت: کمبود بارش‌ها در سال جاری باعث شده تا درخواست کاهش مصرف آب از مردم که بیشتر در فصل تابستان مطرح می‌شد اکنون در فصل زمستان هم ضرورت پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، حسن بختیاری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب قم امروز در نشست خبری که به مناسبت ۱۱ دی ماه سالروز تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب برگزار شد با اشاره به اینکه سرانه مصرف آب در شهر قم ماهیانه ۱۵ مترمکعب است گفت: در شهر قم ۶۰ درصد ازمشترکان بر اساس الگو استاندارد آب مصرف می‌کنند، اما ۴۰ درصد بیش از الگوی تعیین شده مصرف آب دارند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب قم  با اشاره به کیفیت آب گفت‌: شاخص شوری آب در حال حاضر در شهر قم به عدد ۲ هزار رسیده است که این رقم در حدود ۲ماه پیش هزار و ۱۰۰ میکرو ماوس بود.

وی افزود: به دلیل کاهش حجم آب دریافتی شهر قم از محل سد کوچری در برخی از محلات و مناطق‌ شاخص شوری آب به حدود ۴ هزار میکرو ماوس هم رسیده است که این مشکل با تخصیص آب از محل سرشاخه‌های دز قابل حل است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب در خصوص استاندارد آب افزود: استاندارد شاخص شوری آب عدد زیر هزار میکرو ماوس است که افزایش‌ شاخص شوری آب قم دلیلی بر مشکل شرب و بهداشتی آب برای استفاده نیست.

بختیاری با اشاره به اینکه در بخش روستایی و خوش نشین‌ها سرانه مصرف به ۸۰۰ لیتر در روز می‌رسد افزود: به دلیل مصرف آب در بخش آبیاری باغچه‌ها و پر کردن استخرها با مشکل تامین آب در بخش‌های روستایی روبه رو هستیم.

وی در خصوص منابع تامین آب استان قم افزود: ۶۰ درصد از منابع آب قم از منابع سطحی و ۴۰ درصد از منابع زیر زمینی و چاه‌های دشت علی آباد و چاه‌های داخل شهر تامین می‌شود.

مدیر عامل شرکت آبفای قم با اشاره به اصلاح ۳۹ کیلومتری شبکه فرسوده جمع آوری فاضلاب قم افزود: برای توسعه شبکه فاضلاب و اصلاح بخش فرسوده شبکه نیازمند تامین اعتبارات ملی و استانی هستیم.

بختیاری از اجرای طرح انتقال پساب شهرک پردیسان باهدف بازچرخانی آب در صنایع مستقر در نیزار و سلفچگان قم خبر داد و گفت: این طرح با اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی و با ظرفیت ۴۰۰ لیتر در ثانیه قرار است سالیانه ۱۳ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز صنایع نیزار و سلفچگان تامین شود تا استفاده از آب زیر زمینی در این مناطق کاهش یابد.

وی افزود: شرایط آبی استان قم به دلیل شرایط بد اقلیمی باعث شده تا در فصل زمستان نیاز به صرفه جویی آب داشته باشیم و از همه شهروندان می‌خواهیم ما را در تامین پایدار آب یاری کنند.

بختیاری با اشاره به اینکه کمیته‌های تخصصی بحران برای مدیریت بحران کم آبی در استان قم را تشکیل داده ایم گفت: مدیریت آب با سناریوهای بد بینانه را در نظر گرفته ایم و مدیریت‌های لازم را در صورت کاهش بارش‌ها و حجم آب انجام خواهیم داد.

کد خبر 1742017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha