حضور زنان تضمین کننده انتخاباتی سالم و امن است

زهره الهیان با بیان اینکه نگاه جمهوری اسلامی به جایگاه زنان در جامعه نگاهی همه جانبه بوده و نگاه ابزاری نیست، گفت: حضور زنان تضمین کننده یک انتخابات سالم و ضامن امنیت انتخابات است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، زهره الهیان در سلسله نشست‌های مشارکت سیاسی در ایران با تاکید بر منویات رهبر انقلاب در مورد حضور سیاسی زنان گفت: حضور سیاسی زنان در انتخابات به عنوان یکی از دغدغه‌های رهبر انقلاب هر ساله مورد تاکید ایشان قرار گرفته است و امسال نیز بسیار زودتر از موعد انتخابات این امر مطرح شد که نشان از اهمیت این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش زنان در مشارکت حداکثری و رقابت سالم در انتخابات اظهار کرد: حضور زنان تضمین کننده یک انتخابات سالم و ضامن امنیت انتخابات می‌تواند باشد. نگاه رهبر انقلاب در موضوع بانوان نگاهی ظریف و دقیق با توجه به تحولات سیاسی بانوان در جامعه است تا جایی که به مشارکت حداکثری بانوان در حوزه‌های مختلف اجتماعی سیاسی و فرهنگی تاکید دارند.

 وی با بیان اینکه یک خانم فقط نمی‌تواند در جایگاه سیاسی رشد کند بلکه این تعالی باید همه جانبه باشد تصریح کرد: معتقدم یک بانو که در حوزه سیاست ورود می‌کند می‌تواند در جایگاه رای دهنده تحلیلگر و کاندیدای انتخابات باشد نگاه رهبر انقلاب نگاهی کاملاً منطقی و عاقلانه است و نشان دهنده رشد و بلوغ فکری بانوان در جامعه اسلامی است.

بانوان بعد از انقلاب رشدی متوازن در تمام زمینه‌ها را پشت سر گذاشتند

وی گفت: خانمی که به بلوغ عقلانیت نرسیده نمی‌تواند در مشارکت سیاسی سهم درستی را رقم بزند و حتماً رشد متوازن زن باید از قبل فراهم شده باشد در تمام عرصه‌های سیاسی فرهنگی علمی اقتصادی اجتماعی رشد کرده باشد بانوان بعد از انقلاب رشدی متوازن در تمام زمینه‌ها را پشت سر گذاشتند در عرصه اجتماعی بی‌تفاوت نیستند و کنشگر اجتماعی هستند و دارای تعالی معنوی و قاعدتاً در عرصه سیاست سهم بسزایی در مشارکت را به خود اختصاص می‌دهند این بانوان می‌دانند که برای آینده و محیط خود باید در عرصه سیاست هم ورود کنند.

وی ادامه داد: آموزش و علوم بانوان در جامعه اسلامی رنگ خدایی می‌گیرد و این امر به شخصیت زن کمک می‌کند و زن را به یک عنصری مسئولیت پذیر در مسیر اصلاح و خدمت قرار می‌دهد.

 الهیان خاطرنشان کرد: نگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی بیانگر عمق نگاه به شخصیت زن و جایگاه اجتماعی آن در جامعه اسلامی دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر سخن امام رحمت الله مبنی بر اینکه زنان باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کنند یادآور شد: رهبر انقلاب نیز حضور زنان در امور کلان کشور را همواره مورد تاکید قرار دادند و دخالت زنان در امور کشور و عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی همواره مورد تاکید امامین انقلاب بوده است، زنان برای حضور در عرصه‌های مختلف اجتماعی باید به بلوغ کامل از جهات مختلف و شخصیتی متوازن و منشأ اثر بودن در جامعه دست یافته باشند تا بتوانند در جامعه اثربخشی کلانی داشته باشند.

وی گفت مردم سالاری محقق نمی‌شود مگر با مشارکت زنان در جامعه که نیمی از جمعیت جامعه را به خود اختصاص دادند زنان می‌توانند سایرین را نیز به صحنه بیاورند. باید ظرفیت درستی از زنان در جامعه دیده شود مشارکت زنان فقط مشارکت صرف در انتخابات نیست بلکه دخالت در امور کلان کشور است.

وی با اشاره به نقشه‌های دشمن در راه‌اندازی اغتشاشات سال گذشته یادآور شد: سال گذشته دشمن با هدف قرار دادن زنان در جامعه و با شعار زن زندگی آزادی  می خواست به جایگاه زنان در انقلاب اسلامی ضربه زده و آن را سیاه نمایی کند، گزارش‌های دستگاه‌های امنیتی قبل از اغتشاشات طراحی دشمن در حوزه زنان را رصد کرده بود و ابعاد مختلف آسیب در این حوزه پیش بینی شده بود و قبل از ناآرامی‌ها گزارش‌هایی در این زمینه ارائه شد.

وی با اشاره به اصل بیستم قانون اساسی در برخورداری مردان و زنان از تمام حقوق اقتصادی سیاسی اجتماعی و فرهنگی اظهار کرد: این قانون تاکید می‌کند که زنان در حوزه سیاسی صرفاً مانند غرب به عنوان ابزار دیده نشدند و نگاه امامین انقلاب به حوزه زنان نگاهی متفاوت مبتنی بر مشارکت زنان در حوزه‌های مختلف است و صرفاً مبتنی بر مشارکت سیاسی نیست نگاه امامین انقلاب به زن به عنوان انسان کامل توجه دارند و نگاه انسان محوری اساس بینش امامین انقلاب نسبت به جایگاه زن است.

وی گفت: نگاه به جایگاه زنان در اجتماع نگاه به تعالی و رشد آنان در جامعه است اگر نگاه مردان به رشد و تعالی زنان باشد خانواده و جامعه در سلامت هستند هدف انتخابات تشکیل جامعه اسلامی و سلامت است و اگر این نگاه بلوغ کامل نداشته باشد فرزندان سالمی نیز نمی‌تواند برای آینده کشور تربیت شود.

نگاه به زن در جمهوری اسلامی نگاهی ابزاری نیست

الهیان  تصریح کرد: هدف انتخابات تشکیل جامعه اسلامی و تامین سلامت و سعادت است اگر این بلوغ در جامعه کامل نشده باشد این هدف محقق نمی‌شود نگاه به زن در جمهوری اسلامی نگاهی ابزاری نیست بلکه نگاه به محور اصلی جامعه است که می‌تواند جامعه را به سلامت و سعادت برساند.

وی با تاکید بر آن ان جمله مشهور امام رحمت الله مبنی بر اینکه از دامن زن مرد به معراج می‌رود خاطرنشان کرد: نگاه غرب به زن نگاهی ابزاری و برای رسیدن به مطامع خاص آنهاست اما این نگاه در جمهوری اسلامی برگرفته از یک نگاه کامل و جامعیت است رشد دانش آموختگان زن بعد از انقلاب ۱۷ برابر گذشته است و مردان ۷ برابر است ۵۰ درصد کرسی‌های آموزش عالی توسط زنان کسب شده است ۲۳ درصد هیئت‌های علمی و ۳۴ درصد دانشکده های پزشکی توسط زنان هدایت شده و ۱۱۰۰ زن قاضی در کشور فعالیت می‌کنند ۲۵ درصد مدیران در دستگاه‌های دولتی را زنان تشکیل می‌دهند و این تنها بخشی از آمار فعالیت‌های زنان در عرصه های مختلف جامعه است.

وی تصریح کرد: بخشی از مشارکت سیاسی وقتی شکل می‌گیرد که در اجتماع جایگاه افراد به رسمیت شناخته شود وقتی از زنان توقع مشارکت سیاسی می‌رود باید جایگاه آنها نیز به رسمیت شناخته شود جمهوری اسلامی جایگاه آنها را تمام قد می‌شناسد.

در ادامه این نشست مینو اصلانی عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین اظهار کرد: یکی از خلع‌های جدی که برای ما زنان دیده شده  این است که ابرای بهره مندی از توانمندی‌های زنان بر مبنای مقتضیات حوزه زنان برنامه‌ریزی نکرده‌ایم و این همان نکته‌ای بود که رهبر انقلاب بر آن تاکید کردند و فرمودند چرا به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که زنان می‌توانند یکی از وظایف را بر عهده بگیرند ما برای بهره‌بندی از توانمندی کامل زنان زمینه لازم را فراهم نکردیم.

برای مشارکت سیاسی زنان لازم است تا هویت زنان به رسمیت شناخته شود

وی با طرح این سوال که چرا برای زنان یک نوع اشتغال در نظر می‌گیریم تصریح کرد: برای مشارکت سیاسی زنان لازم است تا هویت زنان به رسمیت شناخته شود و بر اساس آن الزاماتی در الگوی سوم زن مد نظر قرار گیرد، الگوی زن شرقی، زن را فردی خانه نشین و الگوی زن غربی وی را فردی  خانه گریز معرفی می‌کند در حالی که‌ درالگوی زن سوم  زن فردی است که که در سفره مردم و سیاستگذاری‌ها می‌نشیند الگوی ما زنی است که خانواده و جامعه محور است و شاخص آن را ارائه دادیم و باید در سفره مردم و بینش آنها قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد؛ یکی از اشکالات ما این است که الگوهای زنان خود را در تراز جهانی نتوانسته‌ایم ارائه دهیم زنان جامعه ما شاخص‌های بسیار برتری دارند که نتوانستیم در تراز جهانی آنها را مطرح کنیم و این خلا در چشم ما بزرگ جلوه می‌کند.

وی یادآور شد: تاثیرگذاری زنان در جامعه اسلامی تا اندازه‌ای است که امروز مقاومت در کشورهای اسلامی مانند غزه خود را نشان داده است مشارکت سیاسی زنان در جامعه نیازمند یک بازتعریف جدی است.

وی با اشاره به  مدیریت فضای اخلاقی تصریح کرد: توجه به فضای اخلاقی میتواند بسیار در ظهور و بروز و مشارکت زنان یک موضوع جدی را رقم بزند.

وی گفت:بعد از پیروزی انقلاب این فضا شکل گرفت، در این محیط زنان خوب حضور پیدا کردند و به عنوان مثال در دوران دفاع مقدس زنان مشارکت بسیاری داشتند. این فضا خیلی مهم است و همچنان باید فضای اطمینان بخش را حفظ کنیم تا مشارکت زنان دقیق تر و حتی گسترده تر شکل گیرد.

حضور زنان تضمین کننده انتخاباتی سالم و امن است

مشارکت زنان از صدر اسلام و دوشادوش مردان بوده است 

فضه سادات حسینی پژوهشگر حوزه زنان و خانواده با تاکید بر نقش و مشارکت  زنان از صدر اسلام گفت: مشارکت سیاسی زنان از صدر اسلام و اغاز بعثت بوده است زنان دوشادوش مردان و گاها بیش از مردان، زنان نقش ایفا کردند.

وی تصریح کرد: از شاخصه های مشارکت سیاسی زنان در صدر اسلام  بیعت زنان با پیامبر، هجرت زنان در صدر اسلام، نقش زنان در اموردفاعی و پشتیبانی از جبهه‌ جنگ، بخشش اموال شخصی به اسلام از سوی حضرت خدیجه (س) بعنوان یک نمونه  بارز، تنویر افکار عمومی  توسط حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه و دفاع از جایگاه ولایت و نقش حضرت زینب (س) در جهاد تبیین  و مرثیه سرایی و خطبه قراع در کاخ یزید و… است.

جایگاه زنان در مدیریت کلان جامعه آنچنان که شایسته جمهوری اسلامی ایران محقق نشده است

حضور زنان تضمین کننده انتخاباتی سالم و امن است

در ادامه این نشست سمیرا نصیرزاده  دیپلمات وزارت امور خارجه و اداره کل امور حقوق بشر و زنان به تعداد و درصد مسئولیت‌های زنان در هیأت دولت در کشورهای اسلامی اشاره کرد و به شرح آن پرداخت.

وی گفت امام خمینی رحمت الله نقش زنان در توسعه اجتماعی را در جمهوری اسلامی در عمل ترسیم کردند و بعد از انقلاب اسلامی  نیز زمینه توسعه  فعالیت‌های  مختلف زنان در جامعه  فراهم شد اما در عمل با توجه به اهداف انقلاب اسلامی در زمینه نقش و جایگاه زنان مدیریت کلان جامعه آنچنان که شایسته جمهوری اسلامی ایران است و به عنوان قدرت منطقه‌ای و ام القراء جهان اسلام هنوز این اهداف محقق نشده است.

دیپلمات وزارت امور خارجه شاخص سهم زنان در دیپلماسی در ۳۰ کشور در سال ۲۰۲۳ را مطرح کرد و گفت: مشارکت زنان در دیپلماسی از سال  ۲۰۱۸ به بعد پیشرفت داشته است.

کد خبر 1742042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha