مهمترین رکن مدیریتی حاج قاسم تلفیق قدرت مادی با قدرت معنوی است

سردار دامغانی مهمترین رکن مدیریت جهادی حاج قاسم را تلفیق قدرت مادی با قدرت معنوی و الهی دانست و گفت: این امر زمینه نزول نصرت الهی را در همه شئونات فراهم کرد و عامل اصلی در سبک مدیریت جهادی حاج قاسم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، سردار حمید دامغانی _ فرمانده سپاه قدس گیلان امروز(دوشنبه، ۱۱ دی) در همایش «مدیریت جهادی در مکتب حاج قاسم» که در رشت برگزار شد بر بازخوانی دو کارکرد مدیریت جهادی حاج قاسم تاکید کرد و با اشاره به دوران کودکی بسیار سختی که حاج قاسم در فقر، محرومیت ها، محدودیت ها و بحران های شدید گذراند، گفت: بخشی از شخصیت شکل گرفته حاج قاسم در بستر همین محدودیت ها و محرومیت ها بود.  

وی شخصیت حاج قاسم را شخصیتی مستحکم، مستقل با احساس مسئولیت بالا، عاطفی و مهربان توصیف کرد و افزود: کسانی که این مسیر را طی کرده و توانسته باشند بر سختی ها غلبه کنند قطعا شخصیت مستحکمی در مدیریت دارند.  

دامغانی با بیان اینکه حاج قاسم یک رشد گلخانه ای نداشت بلکه در دل چالش ها رشد کرد ادامه داد: این شخصیت در دوران  دفاع مقدس شکوفا شد.  

وی بخش دیگر شخصیت حاج  قاسم را در مسئولیت امنیت بخشی و فرماندهی سپاه عنوان کرد و گفت: حاج قاسم کار فرهنگی، اجتماعی و امنیتی را بخوبی به انجام می رساند و از این رو آن تفکر راهبردی، نگاه راهبری و توان مدیریت در آن دوران شکل گرفت.  

دامغانی در ادامه به هفت شاخصه در شهید سلیمانی اشاره و بیان کرد: استقبال از چالش ها با نترسیدن، نهراسیدن و ورود به چالش شاخصه بارز شهید سلیمانی بود.  

وی اضافه کرد: حاج قاسم معتقد بود مشکلات ظرف ایجاد فرصت ها است و جمله «فرصتی که در بحران ها وجود دارد در خود فرصت ها وجود ندارد» از وی بسیار معرف است.  

دامغانی اذعان کرد: حاج قاسم برای حل چالش ها از دور بررسی نمی کرد بلکه، در میدان حضور مستقیم داشت و با چالش ها زندگی می کرد  و این باعث می شد که توان مدیریتی داشته  و چالش را تبدیل به فرصت کند.  

وی همچنین به شاخصه «تلفیق کلان نگری و جزیی نگری» و «تمرکز بر اهداف» حاج قاسم اشاره و اضافه کرد: حاج قاسم در فرایندها و اتفاقاتی که رقم می زد دائما به اهداف کلان، میانی و عملیاتی نگاه و توجه داشت و، به حاشیه ها اصلا توجه نمی کرد.

دامغانی با تاکید بر اینکه، حاج قاسم اسیر تملق ها و چابلوسی ها نمی شد، شاخصه چهارم را «شایسته سپاری و شایسته سالاری در انتصاب مسئولیت ها»  عنوان کرد و گفت: اخلاص در کارها و انجام آن برای خدا را سرلوحه کارهایش داشت.  

وی همچنین «ظرفیت سازی و متوقف نشدن به داشته ها» را از دیگر شاخصه های شهید سلیمانی عنوان کرد و گفت: حاج قاسم اصلا به ظرفیت های که موجود بود توجه نمی کرد بلکه همیشه به دنبال ظرفیت سازی بود و از خود ابتکار عمل، خلاقیت و...  بروز میداد.  

دامغانی شاخص هفتم را «بصیرت و فهم» دانست که با مردم بودن، کمتر وعده دادن و بیشتر عمل کردن، امیدداشتن، توکل کردن، در میدان بودن و جهادی عمل کردن از خصلت های آن است و افزود: رهبر معظم انقلاب درباره حاج قاسم فرمودند «بنده قلبا و زبانا او را تحسین می کردم اما امروز در مقابل آنچه او سرمنشا آن شد و برای کشور و منطقه به وجود آورد تعظیم می کنم» و این سخن نشان می دهد یک سرباز ولایت می تواند به چه جایگاه والایی برسد که ولی در مورد اینچنین بگوید.

وی خاطر نشان کرد: مهمترین رکن مدیریت جهادی حاج قاسم این بود که قدرت مادی را با قدرت معنوی و الهی تلفیق و زمینه نزول نصرت الهی را در همه شئونات فراهم کرد و این عامل اصلی در سبک مدیریت جهادی حاج قاسم است

مهمترین رکن مدیریتی حاج قاسم تلفیق قدرت مادی با قدرت معنوی است

جامعه تشنه افرادی چون سلیمانی است
سرهنگ رضا رنجبر _ رییس سازمان بسیج کارمندان سپاه قدس گیلان نیز در این همایش با بیان اینکه، پیشرفت و آبادانی کشور نیاز به مدیران صاحب سبک دانست و گفت: سبک مدیریتی مکتب حاج قاسم که حضرت آقا به آن اشاره داشتند، مدیریت جهادی و معنوی این انسان بزرگ است.
 
وی حاج قاسم را شاخص، تراز و معیار یک مدیر جهادی و کار آمد عنوان کرد و افزود: حاج قاسم محصول درجه یک انقلاب است.

رنجبر در ادامه، هدف از برگزاری این همایش را شناخت و ترویج شیوه مدیریتی حاج قاسم و شناخت مکتب بزرگ وی بیان کرد و گفت: امروز افرادی که می خواهند مسئول شوند باید در این مسیر قرار گیرند.  

وی با تاکید بر اینکه جامعه تشنه افرادی چون سلیمانی است، تصریح کرد: ولایت فقیه، مبارزه با فساد، علاقه قلبی به خانواده شهدا از خط قرمزهای شهید سلیمانی بود.  

رنجبر با اشاره به اینکه، جملاتی که حاج قاسم در وصف شهدا گفته در تاریخ ماندگار شده است، ادامه داد: آنچه که امروزه بیش از پیش برای کارمندان عزیز و خدمت به مردم نیاز است، این است که جلب رضایت خدا و شهدا را داشته باشیم.

گفتنی است، در پایان تعدادی از خانواده های شهدای مدافع حرم مورد تجلیل قرار گرفتند.  

مهمترین رکن مدیریتی حاج قاسم تلفیق قدرت مادی با قدرت معنوی است

مهمترین رکن مدیریتی حاج قاسم تلفیق قدرت مادی با قدرت معنوی است

مهمترین رکن مدیریتی حاج قاسم تلفیق قدرت مادی با قدرت معنوی است

مهمترین رکن مدیریتی حاج قاسم تلفیق قدرت مادی با قدرت معنوی است

مهمترین رکن مدیریتی حاج قاسم تلفیق قدرت مادی با قدرت معنوی است

مهمترین رکن مدیریتی حاج قاسم تلفیق قدرت مادی با قدرت معنوی است

کد خبر 1742050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha