حاج‌قاسم اربعین را با تمدن‌سازی گره زد

حجت‌الاسلام احمدی گفت: حاج قاسم تأکید داشت باید از بحث قوم‌گرایی، گروه‌گرایی و فرقه‌گرایی در اربعین به شدت اجتناب شود و بسیار به این مسئله حساس بود و نیروهایی هم که به کار گمارده بود مراقبت می‌کردند چنین اتفاقی نیفتد این یعنی همان نگاه تمدنی!

حجت الاسلام والمسلمین حمید احمدی در گفتگو با خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان به مناسبت فرا رسیدن چهارمین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، درباره نقش سردار دل ها در فراگیری راهپیمایی عظیم اربعین، اظهار کرد: اگر نگاهی به اربعین سال ۹۴ بیندازید، کاملا متوجه دیدگاه و نقش حاج قاسم سلیمانی در این زمینه می شوید. چند ماه قبل از راهپیمایی سال ۹۴، بیش از ۵۰ درصد شهرهای عراق اشغال شد و اکثر شهرهای جنوبی و مسیر عتبات عالیات در معرض تهدید و یا اشغال داعش قرار گرفت.

رییس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: نیروی نظامی و انتظامی دولت عراق به دلیل هجمه و مشکلاتی که از قبل داشت، وضعیت خوبی نداشت، و نمی توانست با هجوم بی سابقه تروریست ها مقابله کند! در چنین وضعیتی نقش امنیتی سردار سلیمانی برای دفاع از حرمین شریفین و همچنین مردم مظلوم عراق بسیار راهگشایی کرد.

وی ادامه داد: به یاد دارم همه نگران بودند که سرنوشت اربعین چه خواهد شد و مردم در این راهپیمایی شرکت کنند یا نه؟ و ایشان تنها فردی بود که در کنار ابومهدی المهندس ایستادند و با صراحت کامل گفتند مردم در مراسم اربعین شرکت کنند. خیلی ها نسبت به این قضیه ابراز نگرانی کردند و می گفتند امنیت نیست اما سردار سلیمانی می گفتند همین حضور مردم خودش تامین کننده امنیت است و اتفاقا عدم حضور مردم نشان دهنده ناامنی است.

حجت الاسلام احمدی تأکید کرد: حاج قاسم، امنیت را صرفاً در بحث نظامی نمی دید، به اعتقاد ایشان امنیت بدون حضور گسترده مردم پایدار نخواهد بود، همین طور اعتقاد داشت اربعین در ذات برای مردم عراق خیر و برکتی دارد که حضور مردم ایران و عراق خودش تامین کننده امنیت است. ایشان می دانست داعش به شدت در بحث جنگ روانی کار کرده و همین مسئله مردم را هراسان کرده بود.

وی تصریح کرد: این ارعاب، روح و روان مردم را تسخیر کرده بود اما منطق سردار سلیمانی درست عکس این قضیه بود. ایشان به خوبی می دانست که اربعین می تواند یک صحنه، عرصه و ساحتی باشد تا اسلام را بر اساس اصول انسانی و همه عناصر والا و ارزش های متعالی انسانی و الهی ترسیم و تصویر کند و همه زائران سیدالشهداء(ع) بدون توجه به بحث های قومیتی، گروهی، فرقه ای و مذهبی مورد تکریم و احترام هستند و این محبت و لطف و نگاه کرامت و تکریمی که به هم داشتند نقطه مقابل گفتمان مخالفان بود لذا ایشان مراسم اربعین را صرفا یک آیین و مناسک مذهبی نمی دانست بلکه عرصه و ساحتی می دید برای تجلی اصول والای انسانی و اسلامی.

رییس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین درباره نگاه سردار سلیمانی به نقش تمدنی اربعین، تأکید کرد: وقتی از تمدن اسلامی سخن می گوییم تحقق چند مولفه و عنصر مهم در این زمینه بسیار اثرگذار است. وقتی بحث تمدن اسلامی به میان می آید، اولین عنصر زیست توحیدی است. در زیست توحیدی خدا محور همه چیز و کانون توجه است و هر کسی بر این اصل و اساس توجه کند قطعاً برابری، عدالت و دگرخواهی در آن است و این اولین چیزی است که باید در تمدن اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری یکی از پیش شرط های اربعین را وحدت می دانند و نگاه سردار شهید سلیمانی نیز کاملا مشخص بود. از همه اقوام و پیروان مذاهب و شیعه و حتی مسیحی در اربعین حضور داشتند و نگاه ایشان به اربعین نیز همین بود.

حجت الاسلام احمدی در ادامه بیان کرد: نگاه ما به بحث زندگی، آینده و جوهره زندگی بر اساس نگاه توحیدی است و اربعین تبلور چنین صحنه ای بود لذا سردار سلیمانی هم بر حضور مردم در اربعین و هم بر اداره آن توسط مردم تاکید داشت و مهم تر آنکه اربعین برای گروه خاص یا قوم خاصی نباشد و نگاه ایشان به اربعین یک مراسم معنوی فراقومی، فراملی، فرا مذهبی یا همان اربعین تمدنی بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لذا معتقد بود حضور همه اقوام و همه پیروان مذاهب از کشورهای مختلف باید ارج نهاده شود. ایشان معتقد بود باید از بحث قوم گرایی، گروه گرایی و فرقه گرایی در اربعین به شدت اجتناب شود و بسیار به این مسئله حساس بود و نیروهایی که به کار گمارده بود نیز به شدت مراقبت می کردند تا چنین اتفاقی نیفتد این یعنی همان نگاه تمدنی که حاج قاسم بشدت بدان معتقد بود و در همه زمینه ها این گونه رفتار و به منافع امت اسلامی و مردم توجه می کرد.

کد خبر 1742364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha