از کوبا تا روسیه؛ محکومیت گسترده بین‌المللی و عربی حمله تروریستی در کرمان ایران

کشورها و نهادهای مختلف سراسر جهان دو حمله تروریستی در چهارمین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی در شهر کرمان در جنوب شرقی ایران را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان،گروه بین الملل: دو انفجار تروریستی عصر روز گذشته( چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲) در مسیر گلزار شهدای کرمان در چهارمین سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی رخ داد که در نتیجه آن ۱۰۳ نفر شهید و ۲۱۱ نفر زخمی شدند.

در پی وقوع این حمله تروریستی، کشورها و نهادهای بین المللی با انتشار بیانیه‌های جداگانه این اقدام شنیع را محکوم کردند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» با محکوم کردن حمله تروریستی در شهر کرمان در جنوب شرق ایران، مخالفت خود را با تمامی اقدامات تروریستی که به دنبال بی‌ثباتی وناامنی جمهوری اسلامی برای خدمت به رژیم اشغالگر اسرائیل است، اعلام کرد.

همچنین جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز هدف قرار دادن غیرنظامیان حاضر در گلزار شهدا در اطراف مزار شهید قاسم سلیمانی را محکوم کرد و تاکید کرد: این حمله گناه‌آلود باعث افزایش انسجام ملت با مقاومت می‌شود که شهید سلیمانی همچنان به عنوان یکی از نمادهای مقاومت باقی خواهد ماند.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی نیز با انتشار بیانیه‌ای این دوحمله تروریستی را که غیرنظامیان را در کرمان ایران هدف قرار دادند، محکوم کر و با ابراز همدردی با خانوادهای مصیبت دیدگان، همبستگی خود را با ایران اعلام کرد

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر  در تماس تلفنی با «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران این حمله تروریستی را محکوم و به ملت ایران این مصیبت را تسلیت گفت.

شیخ تمیم در این تماس تلفنی همبستگی خود را با با تهران اعلام کرد.

 وزارت امور خارجه کویت نیز با انتشار بیانیه ای با محکومیت این دو انفجار تروریستی، تسلیت و همدردی صمیمانه خود را با جمهوری اسلامی اعلام کرد.

عراق نیز ریاست جمهوری و نخست وزیری این کشور این اقدام تروریستی را محکوم کردند. بغداد همچنین همبستگی خود را با تهران، دولت و مردم اعلام کرد.

وزارت خارجه اردن نیز این دو انفجار را محکوم کرد.

آمریکای لاتین

«میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهوری کوبا نیز دو حمله تروریستی را که مراسم بزرگداشت چهارمین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را هدف قرار داد، به شدت محکوم کرد.

دیاز کانل با اعلام همبستگی با دولت و ملت ایران، به خانواده‌های قربانیان دو انفجار تروریستی در کرمان در جنوب ایران تسلیت گفت.

دولت نیکاراگوئه با ارسال پیامی به رهبر جمهوری اسلامی ایران، با محکوم کردن حملات تروریستی خطرناک، همبستگی خود را با ملت ایران و خانواده‌های قربانیان اعلام کرد .

دولت نیکاراگونه همچنین دوباره به تکریم و تجلیل سردار قاسم سلیمانی در چهارمین سالگرد شهادت وی اقدام کرد.

 دولت ونزوئلا نیز این دو حمله تروریستی را محکوم کرد. مکزیک نیز با محکوم کردن این حادثه به دولت و ملت ایران و خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت.

«جوزپ بورل» سیاستمدار چپگرا اهل اسپانیا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  نیز در تماس تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران، این حمله تروریستی را محکوم کرد و به خانواده‌های قربانیان این حادثه تسلیت گفت و برای مجروحان شفای عاجل آرزو کرد.

در همین حال، وزارت امور خارجه آلمان با ابراز تأسف عمیق از افزایش تعداد شهدا از جمله کودکان، تاکید کرد:  مردم ایران شایسته آینده ای سرشار از امنیت و صلح هستند.

وزارت امور خارجه دانمارک نیز از دولت ایران خواست تا مسئولان این حمله تروریستی را بازخواست کنند.

مایکل مارتین، وزیر امور خارجه ایرلند نیز این دو حمله تروریستی را «کورکورانه و محکوم شده» دانست و تاکید کرد: تروریسم و خشونت قابل توجیه نیست.

 وزارت امور خارجه فرانسه و هلند نیز این دو حمله تروریستی در کرمان را به شدت محکوم کردند.

 در همین حال، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد این دو حمله تروریستی در مراسم بزرگداشت سردار سلیمانی در کرمان را محکوم می‌کند و عمیق‌ترین تسلیت خود را به خانواده‌های قربانیان و دولت و ملت ایران اعلام می‌کند.

وزارت امور خارجه پاکستان نیز با محکوم کردن این حمله تروریستی، اعلام کرد: دولت و ملت پاکستان در کنار برادران خود در جمهوری اسلامی ایستاده‌اند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز این حمله تروریستی را شنیع توصیف کرد و به مردم ایران تسلیت گفت.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در پیامی با محکوم کردناین حمله تروریستی، به رهبر انقلاب و جمهوری اسلامی در تهران و خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت.

کد خبر 1742574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha