وقتی میوه فروش تونسی خواب غرب را آشفته می کند

کاخ سفید از سازمان جاسوسی آمریکا سیا نسبت به عدم پیش بینی حوادث مصر و تونس انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، کاخ سفید و کنگره آمریکا با انتقاد از سازمان اطلاعاتی این کشور اعلام کرد: این سازمان در پیش بینی وقوع انتفاضه در مصر و تونس دو همپیمان آفریقایی ایالت متحده ناتوان بوده است.

شبکه خبری سی بی اس آمریکا اعلام کرد: باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا جیمز کلابر مدیر مجموعه سازمان های اطلاعاتی امنیت فدرال آمریکا نسبت به عدم پیش بینی این سازمان مبنی بر برپا شدن تظاهرات مردمی تونس که منجر به سرنگونی زین العابدین بن علی رییس جمهوری تونس شد، ابراز ناامیدی کرد.

یک مسئول آمریکایی که نامش فاش نشده است، درباره اتفاقات مصر تصریح کرد که اطلاعات مخصوص به آغاز تظاهرات در مصر، محدود بوده است.

اما یک مسئول دیگر سازمان اطلاعات آمریکا تاکید کرد: مسئولان سازمان آمریکا نسبت به وجود نارضایتی در مصر هشدار داده بودند و این نارضایتی با گذشت قوت گرفت.

از سوی دیگر، تامی ویتور، سخنگوی کاخ سفید با اشاره به حوادث تونس و مصر می پرسد که آیا در این جهان کسی هست که پیش بینی کند که اعتراض یک میوه فروش مثل محمد بو عزیزی شهروند تونسی، باعث ایجاد انقلابی همچون انقلاب تونس شود.

در همین حال، شبکه سی بی اس اعلام کرد: مسئولان سازمان اطلاعات آمریکا به علت آشوب های سیاسی در مصر از تسلط الاخوان المسلمین بر این کشور به شدت احساس نگرانی می کنند. این شبکه در گزارشی می افزاید: با حوادث تونس که باعث غافلگری واشنگتن شد پرسش های زیادی را در ذهن خطور می کند همچون آیا مشغولیت های مختلف مسئولان سازمان اطلاعات آمریکا برای تعقیب اعضای القاعده، اسامه بن لادن باعث سهل انگاری این سازمان نسبت به رویدادهای دیگر شد.

پایان پیام/
 

کد خبر 17426

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha