مسجد بزرگ «تستور»، انعکاس معماری موریش در تونس

مسجد بزرگ «تستور» که انعکاس معماری موریش اسپانیا در کشور تونس است، در اوایل قرن هفدهم در این شهر تاسیس شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « kawa-news»، مسجد بزرگ «تستور» در اوایل قرن هفدهم توسط «محمد تاغارینو»، یک شهرک نشین اندلسی که در سال ۱۶۰۹ به شهر «تستور» رسید، تأسیس شد.

در قرن هجدهم، این مسجد توسعه پیدا کرد و یک حیاط جدید، یک نمازخانه و یک وضوخانه هم به آن اضافه شد.

ارتفاع مناره این مسجد که بر قسمت شمال شرقی حیاط تسلط دارد، ۲۲.۵ متر است. این مناره از دو برج مجزا تشکیل شده است. برج پایه به سبک «تولدان» و از آجر و قلوه سنگ تشکیل شده است. بالای این برج،یک هشت ضلعی قرار دارد که به طرز چشمگیری با کاشی‌های سرامیکی لعابدار تزئین شده و دارای پنجره های دوتایی در بالا است؛ طراحی آن شبیه برج های ناقوس در «آراگون» است.

این مناره همچنین دارای تزئیناتی است که شامل پنجره‌های راه پله، قرنیزها،  پنجره‌های دو طرفه، صفحات مرمر، سنگ‌های اره‌ای دندانه‌دار و یک ساخته هرمی شکل با تزیینات میخ‌دار است که سه توپ و یک هلال را به نمایش می‌گذارد. یکی از ویژگی های متمایز در سمت جنوبی این مناره نیز یک ساعت معکوس است.

مسجد بزرگ تستور را می‌توان یکی از چشم‌اندازهای مهم سبک معماری موریش در تونس دانست.

معماری «موریش» که مسلمانان «مورو» یا «موری» آن را به اسپانیا آوردند، یکی از سبک‌های معماری برجسته‌ی اسپانیا است که در برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های این کشور به چشم می‌خورد.

 مورها به مدت ۸ قرن تا سال ۱۴۹۲ میلادی بر شبه جزیره ایبری شامل اسپانیا و پرتغال حکومت داشتند. آنها جامعه ای فراگیر را تشکیل دادند که در آن یهودیان، مسلمانان و مسیحیان به طور مساوی مشارکت داشتند و دوره ای از پیشرفت های بی سابقه در علم، هنر و معماری را آغاز کردند و دستاوردهایی داشتند که پس از ۱۳۰۰ سال هنوز هم خیره کننده است.

پس از فتح تونس در سال در سال ۱۵۷۴ میلادی که پیروزی نهایی توسط امپراتوری عثمانی بر امپراطوری اسپانیا بود، مساجد تونس به سبک معماری موریش ساخته شدند.

این جنگ واقعه‌ای بسیار مهم بود زیرا پس از آن آفریقای شمالی از سلطه مسیحیان خارج و تحت تسلط مسلمانان درآمد. همچنین به فتوحات اسپانیا در آفریقای شمالی که در سال ۱۴۹۷ تحت سلطنت کاتولیک اسپانیا آغاز شده بود خاتمه داد. تصرف تونس در سال ۱۵۷۴ چیرگی امپراتوری عثمانی در مغرب شرقی و مرکزی را تثبیت کرد.

موریسکوها که مسلمانان اسپانیا در دوران اندلس بودند میراث فرهنگی، دانش و مهارت های متمایز را در منطقه مغرب که شامل کشورهایی مانند تونس، الجزایر و مراکش بود به نمایش گذاشتند و این که بر چشم انداز معماری و آشپزی منطقه تاثیر گذاشت و با حضور آنها شهرهای متعددی در کشورهایی که در آنها ساکن شدند، مانند تستور تأسیس شد.

کد خبر 1742960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha