مسجد یک مرکز فرهنگی‌ است که تاریخ مصرف ندارد/باید به مسجد بازگردیم

آیت‌الله رجبی، با اشاره به اهمیت گسترش کارکردهای مساجد و تاثیری که تحقق این مساله بر جامعه می‌گذارد، گفت: مسجد مرکز فرهنگی است که تاریخ مصرف ندارد و امروز وظیفه ما این است که مساجد را بیش از پیش احیا کنیم.

آیت الله «محمود رجبی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه مسجد ظرفیتی است که اسلام طراحی کرده و باید برای احیای آن از هیچ تلاشی مضایقه نشود، اظهار کرد: باید با هر امکان و شرایط و هزینه‌ای تلاش شود تا مساجد به آن جایگاه و ظرفیت‌های بیشمار دست یابند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: باید سازوکاری فراهم شود تا مرکز وسیعی برای تربیت امام جماعت‌های مدیر و مدبر، بصیر و فهیم شکل بگیرد و ائمه جماعات پس از حضور در مساجد بتوانند با رویکرد تخصصی، ظرفیت‌های مسجد را بیش از پیش احیا کرده و از سوی دیگر جوانان را به سمت فعالیت‌های مسجدی سوق دهند.

وی با بیان اینکه نهادهای ما موظف هستند خود را با مساجد هماهنگ کنند، افزود: امروز بیش از هر زمان نیازمند این هستیم که پیوند میان نهادی چون آموزش و پرورش و مسجد ایجاد شود، در واقع باید مرکز معنویت و اخلاق در آموزش و پرورش به نوعی در مسجد تعریف و تعبیه و زمینه برای ارتباط هر چه بیشتر مدارس با مساجد فراهم شود.

آیت الله رجبی ادامه داد: در این عرصه نهاد دانشگاه ها نیز باید وارد میدان شوند و ارتباط وثیقی را با مساجد داشته باشند؛ مساله این است که در این دوران متاسفانه از راه درست شبکه سازی، که خود اسلام در قالب مسجد ایجاد کرده غفلت کردیم و این در حالی است که باید به احیای مساجد بازگردیم در غیر این صورت باید هزینه‌های غیرقابل جبران در عرصه فرهنگی بدهیم.

وی تصریح کرد: برخی می گویند زمان پیامبر (ص) محل دیگری نبوده است که آن حضرت(ص) همه فعالیت ها را در مسجد تعریف می کردند، اما پاسخ آن است که چنین نیست چراکه رسول خدا(ص) می توانستند در خانه خودشان، در فضای آزاد و یا هر مکان دیگری جلسات را برگزار کنند و یا در مورد مسائل جنگی و آماده کردن نیروها برای حضور در جبهه های جنگ در مکان دیگری با مردم سخن بگویند، اما مسجد را انتخاب کردند که این انتخاب به دلیل شرایط خاص و معنویت حاکم در مساجد بود.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: مسجد از نظر معنوی جایگاه خاصی داشته و اثرگذاری روحی که دارد منجر به این می شود که آمادگی برای پذیرش حق بیشتر شود، بنابراین شاید در این روزگار مراکز دیگری نیز وجود داشته باشد که بشود فعالیت های مختلف را ذیل آن نهادها تعریف کرد اما مسجد تاثیر دیگری دارد و صریحاً در قرآن از مسجد تجلیل شده است که نشان می دهد مسجد صرفا مرکز فرهنگی برای یک دوره نیست بلکه مرکز فرهنگی در طول تاریخ بوده و باید همواره زنده باشد.

کد خبر 1743043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha