جزیره «مساجد» با ۳۶۶ مسجد جاذبه گردشگری تونس

جزیره جربه معروف به جزیره «مساجد» در تونس ۳۶۶ مسجد در خود جای داده است که برخی از آنها زیر زمین و برخی کنار دریا بنا شده است، سبک معماری بیشتر آنها ساده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، جزیره «جربه» معروف به جزیره مساجد یا جزیره رویاهاست که به دلیل زیبایی و آب و هوای طبیعی آن و امتداد آن تا بیش از ۱۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، اولین مقصد گردشگری در تونس به شمار می‌آید.

جربه در جنوب شرقی تونس و در ۱۵۰ کیلومتری مرز لیبی با مساحتی نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر مربع قرار دارد و جمعیت آن نزدیک به ۱۶۰ هزار نفر است.

در این جزیره قلعه‌ها و برج هایی در این جزیره وجود دارد که در طول تاریخ از آن برای دفاع از آن استفاده می شده است، مهم‌ترین آنها برج بزرگ «الغازی مصطفی» است که نزدیک به شش قرن پیش به دستور سلطان «حفصیین ابوفارس عبدالعزیز المتوکل (ابوفارس عزوز) در هنگام رویارویی با لشکرکشی پادشاه آراگون آلفونسو پنجم در سال ۱۴۳۲ساخته شده است.

کونا : مساجد جزیرة جربة التونسیة تتجاوز موقعها کدور للعبادة لتفتح افاقا  معرفیة رحبة - الثقافة والفنون والآداب - 09/05/2009

همچنین در جربه موزه «قلاله» وجود دارد که به هنرهای سنتی، صنایع دستی باستانی، آداب و رسوم محبوب و گنجینه میراث جزیره توجه می کند.

 جزیره جربه از آن جهت «جزیره مساجد» نامیده می شود که شامل ۳۶۶ مسجد است. بیشتر آنها ساده و کوچک هستند. در این جزیره مساجد زیرزمینی وجود دارد.

همانگونه که این جزیره به خاطر مساجدش شناخته شده است، به آن به دلیل بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین معبد یعودی در آفریقا «کنیسه غریبه» نیز می‌گویند، قدمت آن به نزدیک به دو هزار و ۶۰۰ سال پیش برمی گردد. به همین دلیل، یهودیان از سرتاسر جهان هر ساله مراسم آیینی خود را در آنجا برگزار یم کنند که به «حج یهود» معروف است.

در روایات تاریخی آمده است: زنی یهودی به جربه آمد و در محل کنونی کنیسه «غریبه» ساکن شد، این زن به کرامات والایی شهرت داشت، از این رو این زیارتگاه پس از مرگش برای او تأسیس شد و کنیسه را «غریبه» نامیدند.

السیاحة بجزیرة جربة التونسیة فی صور | طقس العرب | طقس العرب

این  کنیسه از دو بنای بزرگ تشکیل شده است که اولی برای عبادت است وبه رنگ سفید و آبی است. در داخل آن نمازخانه ای قرار دارد که محل انجام مهم‌ترین مناسک حج یهود است. ساختمان دوم برای برگزاری جشن ها با سرودها و موسیقی تونسی و توزیع غذاهای محلی در روزهای دیدار یهودیان است.

 در طول دو روز، یهودیان مناسک حج خود را انجام می دهند که مهم‌ترین آنها «خروج با فانوس» است که خروج جمعی یهودیان از معبد است و در آنجا گاری تزئین شده با فانوس سنتی قدیمی را هل می دهند. در محله مجاور آن می چرخند و کتاب مقدس و سرودها را می خوانند.

 بازدیدکنندگان جربه تنوع در مذهب و قومیت و نژاد و حتی در فرقه های مذاهب اسلامی را می بینند، مذهب اباضیه بیشترین پیروی را در این جزیره دارد، باوجود اینکه بیشتر ساکنان تونس مذهب مالکی دارند.

شاطئ سیدی جمور - جربة: أوقات العمل، الأنشطة، وتعلیقات الزوَّار، - Safarway  2024
مسجد در جزیره جربه تونس کنار دریا

 برخی همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان در جزیره جربا را به خاطر عوامل متعددی می‌دانند که مهم‌ترین آنها عامل جغرافیایی است. علاوه بر این، بیشتر تمدن ها از یونانی ها تا رومی ها تا فتح اسلامی تا فتح اسپانیایی ها از جزیره جربه گذشته است.

 اسلام در سال ۴۷ هجری قمری به دست «رویفع بن ثابت الانصاری» صحابه اسلام وارد جربه شد.

این جزیره به خاطر برج های متعددش از جمله برج "غازی مصطفی" که قدمت آن به سال ۱۵۶۰ باز می گردد، مشهور است. رومی ها نیز جاده ای در دریا ساخته اند که این جزیره را به شهر جرجیس متصل می کند.

این جزیره در چهل و پنجمین دوره کمیته میراث جهانی در دهم سپتامبر ۲۰۲۳ در عربستان برگزارشد، در فهرست آثار میراث بشری یونسکو گنجانیده شد تا هشت مکان باستانی تونس به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شود.

التراث المعماری - المساجد “التحت أرضیة” بجزیرة جربة
مسجد زیر زمین در جزیره جربه تونس
کد خبر 1743200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha