از ایجاد انسجام فرهنگی و هنری بین جامعه هنری استان تا معرفی فرهنگ و ارشاد استان به عنوان دستگاه برتر کشوری

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از مهم ترین اولویت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در یکی دو سال گذشته توجه به این مسئله بود که انسجام فرهنگی و هنری را در بین جامعه هنری استان ایجاد کنیم.

خبرگزاری شبستان__یاسوج: امین درخشان، متولد ۱۳۶۲ دارای دکترای روابط عمومی، ۱۵ سال سابقه خدمت، درخشان مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، مشاور اجرایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، رئیس اداره فرهنگ ارشاد اسلامی شهرستان بهمئی و همچنین مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی استان کهگیلویه بویراحمد را نیز در کارنامه خود دارد.

مدیرکل فعلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد مولف و نویسنده دو عنوان کتاب در حوزه فرهنگ، رسانه و خانواده نیز هستند.

«امین درخشان» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج با اشاره به عملکرد خدمات و برنامه‌های دولت و دستگاه متولی فرهنگ و هنر در استان به تعریفی اجمالی از ساختار یا زیربناهای فرهنگی استان اشاره کرد و گفت: در حوزه فرهنگ و هنر ما با چند مسئله جدی مواجه هستیم.

یکی از این مسائل، بحث زیرساخت‌های حوزه فرهنگ است که مهم ترین ملزومات حوزه فرهنگ و هنر، داشتن زیرساخت‌های تخصصی و لازم در سطح استان است.

در حال حاضر به لحاظ زیرساختی در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرکز استان و شهرستان‌ها باید فرهنگسرا و مجتمع‌های فرهنگی و هنری داشته باشیم که در حال حاضر در اغلب شهرستان‌های استان مجتمع‌های فرهنگی و هنری یا در حال تکمیل و بهره‌برداری و یا در حالت نیمه ساخت داریم و در برخی شهرستان‌ها نیز تازه کار آغاز شده است.

اما در مجموع ما در حال حاضر به لحاظ زیرساختی در شرایط نسبی قرار داریم، یعنی در گذشته باید بیشتر به این موضوع توجه می‌شد، برخی از شهرستان‌ها نوپا بودند و برخی شهرستان‌ها هنوز زیرساخت لازم را ندارند، اما در اغلب شهرستان‌ها زیرساخت های فرهنگی و هنری را داریم و در حال ساخت هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد می افزاید: در سفر دوم رئیس جمهوری به استان که مصوبات خوبی برای حوزه فرهنگ و هنر پیش‌بینی شده، می‌توان یک چشم انداز امیدوار کننده ای برای تکمیل و بهره‌برداری از زیرساخت‌ها در سایر شهرستان‌ها داشته باشیم، این کار در همه شهرستان‌ها پیش بینی شده و برخی شهرستان‌ها مثل کهگیلویه، دنا، بهمئی، یاسوج و گچساران در حال اتمام است و مشکل زیرساختی در این شهرستان‌ها نداریم.

عملیات اجرایی مجتمع فرهنگی و هنری در شهرستان لنده از سال گذشته آغاز شده و با تزریق اعتبار خوبی از سفر رئیس جمهوری به استان به جای خوبی خواهد رسید.

در زیرساخت‌هایی که از گذشته وجود داشت، مشکل تعمیر و تجهیز برخی از آنها که دچار فرسودگی شده بودند، در قالب سفر برای رفع مشکلات آنها و تجهیزات تخصصی مورد نیاز که لازمه اصلی فعالیت هنرمندان در سالن‌های تخصصی، سالن‌های تئاتر، نگارخانه و نمایشگاه‌ها است پیش بینی شده و امیدواریم با تخصیص اعتبارات، بخش قابل توجهی از این مشکلات رفع شود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به بازدیدهای بسیاری که از پروژه تالار مرکزی یاسوج توسط مسئولان صورت می‌گیرد و عمر این پروژه به بیش از ۱۰ سال می‌رسد، چه اقداماتی برای فعال سازی این پروژه انجام شده و یا در دست اجرا دارید؟، ادامه داد:

پروژه تالار مرکزی یاسوج تقریباً به مدت ۱۰ سال بلاتکلیف مانده بود، یعنی مشکل اصلی این پروژه بلاتکلیفی محض بود .

این پروژه ملی به عنوان بزرگ‌ترین مجتمع فرهنگی و هنری جنوب و جنوب غرب کشور در مقطعی که پیش بینی احداث آن برای فعالیت‌های ملی با توجه به شرایط اقلیمی استان در دستور کار قرار گرفته بود که متاسفانه در ۱۰ سال گذشته در معرض فراموشی قرار گرفته بود و توجهی به آن صورت نمی‌گرفت.

ما تقریبا در یکی دو سال گذشته بیشترین انرژی خود را برای فعال کردن پروژه گذاشتیم و شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را درگیر موضوع کردیم و این پروژه تعیین تکلیف و به سرمایه‌گذار واگذار شد.

با توجه به اینکه یک سرمایه قابل توجه دولتی نیاز داشت و در این شرایط اقتصادی دولت در بحث اعتبارات نمی‌توانست اعتبار لازم را تامین کند، به سراغ سرمایه‌گذاری رفتیم که خوشبختانه تعیین تکلیف و بخشی از کار انجام شد، پیمانکار مشخص و فعالیت‌هایی در آن صورت گرفت که به زودی پروژه با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

مهم ترین مشکل این پروژه بلاتکلیفی بود که از این وضعیت خارج شد و به طور ۱۰۰ درصد و قانونی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدت ۲۳ سال به سرمایه‌گذار واگذار شد و امیدواریم که به بهره‌برداری برسد.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با افراد مختلف به ویژه هنرمندان روبرو بوده و متولی خدمات رسانی به این قشر است، ساختار جامعه هنری به چه شکل است و چه تعداد انجمن فرهنگی و هنری دارید و چه خدماتی به آنها ارائه می‌شود؟

فرهنگ و ارشاد اسلامی عملاً یک دستگاه مرجع و سیاستگذار در عرصه فرهنگ و هنر و به ویژه با طیفی عظیم و گسترده از هنرمندان در رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری مواجه است.

یکی از مهم ترین اولویت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در یکی دو سال گذشته ضمن توجه به زیرساخت‌های در سطح استان، توجه به این مسئله بود که انسجام فرهنگی و هنری را در بین جامعه هنری استان ایجاد کنیم.

ما در شرایطی قرار گرفتیم که احساس می‌کردیم بخش قابل توجهی از هنرمندان از فعالیت‌های فرهنگی و هنری فاصله گرفته‌اند، در حالی که موتور محرکه فعالیت‌های هنری استان، حضور هنرمندان در عرصه فعالیت‌های و هنری است.

هنرمندان در قالب انجمن‌های فرهنگی و هنری، موسسات و تشکل‌های فرهنگی و هنری در حوزه‌های انجمن اهل قلم، شعر، داستان، خوشنویسی، هنرهای تجسمی، موسیقی، هنرهای نمایشی و تئاتر فعالیت می‌کنند .

توانستیم بخش قابل توجهی از این خلاء را در سطح استان برطرف کنیم و حاصل آن برنامه‌های خوبی بود که علی رغم مشکلات مالی و اعتباری که وجود دارد، ولی در دو سال گذشته تقریباً همه جشنواره‌ها را با کیفیت برگزار کردیم؛ یکی از آنها جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه بود که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و وزیر محترم در هر برنامه‌ای که حضور پیدا می‌کردند به نیکی از استان و این جشنواره یاد کردند، زیرا در سطح خوبی برگزار شد و بیش از ۱۰۰ هنرمند ممتاز فیلمساز کشور در حوزه فیلم و عکس در این جشنواره حضور پیدا کردند.

هفته گذشته دو کار نمایشی از استان کهگیلویه و بویراحمد یکی در حوزه تئاتر خیابانی و اثر دیگری در زمینه تئاتر صحنه‌ای به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه پیدا کردند و حاصل تلاش هنرمندان ما در حوزه تئاتر بود.

در حوزه هنرهای تجسمی و نمایشگاه‌هایی که هر هفته در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار می‌شود، حاصل تلاش‌هایی است که هنرمندان استان انجام می‌دهند و در هفته‌های آینده میزبان جشنواره خوشنویسی «بلاد شاپور» با حضور تعدادی از استان‌های کشور در شهرستان کهگیلویه هستیم و یک ظرفیت خوبی در این شهرستان ایجاد شده که بتوانیم این جشنواره را در همه رشته‌ها و عرصه‌ها برگزار کنیم.

در حوزه رسانه، توجه و حمایت از نویسندگان، مولفین و ناشرین و همه حوزه‌ها توانستیم یک انسجام فرهنگی و هنری در سطح استان ایجاد کنیم، به طوری که این مهم مورد توجه در سطح استان و به ویژه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت و هفته گذشته به عنوان دستگاه برتر کشوری انتخاب شدیم و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ما را به عنوان دستگاه برتر در سطح کشور معرفی کردند.

در حوزه فرهنگ و هنر به ویژه هنرمندان انجمن هنرمندان فعالیت دارند و آمار هنرمندان عدد ثابتی نیست و این انجمن با طیف عظیمی از فعالان عرصه فرهنگ و هنر و هنرمندان در سطح استان هستیم و در برخی انجمن‌ها شاید به لحاظ سازماندهی در خود انجمن فعالیتی نداشته باشند، اما در حوزه هنر فعالیت دارند.

ما در مرکز استان و همه شهرستان‌ها انجمن‌هایی که شناسنامه‌دار و هویت هنری دارند در حال فعالیت در زمینه‌های مختلف هستند.

در سایر رشته‌های فرهنگی و هنری شاهد طیف عظیمی از هنرمندان در همه رشته‌ها هستیم، ولی انجمن‌ها به لحاظ شناسنامه مشخص هستند.

موسسات فرهنگی و هنری نیز از چندین نهاد مجوز دریافت می‌کنند، ما بیش از ۱۰۰ موسسه فرهنگی و هنری تک منظوره و چند منظوره در فرهنگ و ارشاد اسلامی استان داریم که دارای مجوز هستند و تعدادی از آنها دارای فعالیت‌های خودگردان هستند و فعالیت‌های خوبی در حوزه آموزش و توجه به برنامه‌های مرتبط با نوع فعالیت آنها به ویژه توجه به آسیب‌های اجتماعی انجام می‌دهند.

در حوزه نمایش هنرمندان استان کهگیلویه و بویراحمد در دو سال گذشته در همه رشته‌ها شاهد موفقیت‌های ملی و چه بسا بین المللی آنها بودیم.

در حوزه فیلم و سینما هنرمندان قابلی در سطح استان داریم که همواره آثار آنها به جشنواره بین المللی فیلم فجر راه یافته‌اند.

در دو سال گذشته به ویژه سال قبل سه اثر سینمایی در حوزه فیلم با رقابت گسترده و مشارکت هنرمندان تراز اول کشور حضور داشتند که این نشان دهنده ظرفیت استان با هنرمندان توانمند و قابلی در سطح کشور هستیم.

در حوزه هنرهای نمایشی و تئاتر، هنرمندان ما هر ساله در رقابت بسیار سخت با هنرمندانی از استان‌هایی که دارای ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستند، نقش آفرینی می‌کنند.

بخشی از این تلاش‌های هنرمندان استان با هزینه شخصی خود آنها صورت می‌گیرد، هرچند که ما هدایت، حمایت و مجوزهای لازم را برای آنها صادر می‌کنیم، ولی جای تشکر دارد که بسیاری از هنرمندان ما با هزینه شخصی آثار و تولیدات فاخر و ارزشمندی را در حوزه فیلم، عکس، موسیقی و همه رشته‌ها تولید کرده‌اند.

طبق آمار در دو سال گذشته بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد توسط مولفین و نویسندگان ما به چاپ رسیده که جای تقدیر و تشکر دارد و این نشان دهنده این است که ما در سطح استان از لحاظ حیث برخورداری از ظرفیت‌های انسانی در حوزه هنر یکی از استان‌های سرآمد هستیم و همواره در سطح کشور به نسبت میانگین جمعیتی استان، حرف برای گفتن داریم و نشان می‌دهد که یک استان هنرمند خیز در سطح کشور هستیم که در همه برنامه‌ها و رویدادها این مسئله خود را نمایان می‌کند.

هفته گذشته در شیراز که جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر برگزار شد، بیش از ۱۰ استان دارای جمعیت و ظرفیت‌های بالا در جشنواره شرکت داشتند که استان کهگیلویه و بویراحمد بیشترین سهم را داشت و این نشان دهنده ظرفیت‌های بالای هنری استان و اینکه از استان‌های پیشرو و ممتاز در سطح کشور هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد به تعدد رسانه های مختلف در استان کهگیلویه و بویراحمد و همچنین فراوانی آنها گریزی زد و افزود: در حوزه رسانه نیز از استان‌های رسانه خیز هستیم که به لحاظ میانگین جمعیتی و سرانه رسانه‌های استان تعدد و تعداد رسانه‌های استان از بیشتر استان‌ها جلوتر است.

ضمن تقدیر و تشکر از خبرنگاران و رسانه‌های استان که علیرغم همه سختی‌هایی که وجود دارد، همواره همپای مسئولان و حتی جلوتر از آنها در همه مسائل حضور داشته و درک بسیار خوبی از مسائل اجتماعی و آسیب‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد، همراهی بسیار خوبی دارند و معمولاً به رسالت واقعی خود که بیان مطالبات به حق مردم است، می‌پردازند.

در سطح استان بیش از ۲۵۰ رسانه در حوزه‌های الکترونیکی، مکتوب، خبرگزاری و پایگاه‌های خبری داریم.

یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی که در استان مورد توجه است و ما این کار را آغاز کردیم و باید توجه بیشتر از این باشد، بحث «توانمندسازی رسانه‌ها از حیث اخلاق حرفه‌ای رسانه ای» است، یعنی توانمندی حرفه‌ای که در هر رسانه باید انجام شود، آغاز شده و دوره‌های آموزشی خوبی در سطح استان برگزار شد، سازماندهی و ساماندهی خوبی نیز در سطح استان در حال انجام است و مهمتر از آن جشنواره رسانه‌ای «خبر خوب» با مشارکت بسیار خوب خبرنگاران استان برگزار شد.

هدف از این برنامه برگزاری صرف جشنواره نبود، بلکه شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های رسانه‌های استان بود تا با استفاده از خروجی این کار، در حوزه آموزش و توانمندسازی رسانه‌ها بیشتر کار کنیم که این کار به خوبی صورت گرفت.

بخش قابل توجهی از اصحاب رسانه در صندوق هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساماندهی و سازماندهی شده و این کار هم اکنون نیز در حال انجام بوده و بخش قابل توجهی در زمینه بیمه و مزایای صندوق هنرمندان و مسائل مشکلات معیشتی بهره‌مند شوند.

با توجه به اینکه قبلاً به رسانه‌ها توجهی صورت نمی‌گرفت، ولی در دو سال گذشته با کار خوب همکاران در معاونت فرهنگی و مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در هفته گذشته به معاونت «تبلیغات و رسانه» تغییر یافت، ساماندهی خوبی را برای اصحاب رسانه آغاز کرده‌اند.

بحث مسکن خبرنگاران یکی از توجهات دولت است که این کار در حال حاضر از مرکز آغاز شده و نشست های متعددی با تاکید استاندار استان و رایزنی با اداره کل راه و شهرسازی انجام گرفته و قرار است که هنرمندان و اصحاب رسانه استان که شرایط لازم را دارند در طرح نهضت ملی مسکن، در مرکز استان را سازماندهی کنیم و در شهرستان‌ها نیز افراد دارای شرایط از مزایای بهره‌مندی از نهضت ملی مسکن استفاده خواهند کرد.

شورای فرهنگ عمومی به عنوان متولی توسعه فرهنگی و حل چالش‌ها و آسیب‌های فرهنگی است، در این زمینه چه اقداماتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر این شورا در استان انجام داده است؟

در بحث شورای فرهنگ عمومی ما نگاه تحولی را سال گذشته در دستور کار قرار دادیم.

سال گذشته و امسال در دو مرحله دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و یک مرحله دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور به استان دعوت شد و کارهایی در قالب «سند مهندسی فرهنگی» و کارهای پژوهشی و شناختی از ظرفیت‌ها، آسیب‌ها و خلاء‌هایی که در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی استان بود، صورت گرفت.

مهم ترین آسیب شورای فرهنگی عمومی در گذشته نگاه مناسک نگری بود، یعنی شورای فرهنگ عمومی را در قامت یک شورای تصمیم گیر برای مناسبت‌ها می‌دانند در حالی که این شورا رسالت بسیار مهم‌تری دارد و مسئولیت «ساماندهی و سازماندهی مسائل کلی حوزه فرهنگی و اجتماعی» در استان را بر عهده دارد.

ما در سال گذشته و به ویژه امسال رویکرد شورای فرهنگ عمومی را به سمت مردم محوری بردیم، یعنی نشست‌های شورای فرهنگ عمومی صرفا در قالبی که با حضور اعضای حقیقی و حقوقی برگزار می‌شود، تقریبا خارج شده و نشست‌ها با حضور معتمدین، نخبگان، ریش سفیدان و متنفذین به عنوان ظرفیت‌های قابل توجهی در رفع مسائل فرهنگی و اجتماعی به ویژه در سطح شهرستان‌ها هستند که این کار در حال انجام است.

در نشست شورای فرهنگ عمومی تلاش می‌کنیم تا موضوعات کلان که به عنوان یک آسیب و خلاء در مسائل فرهنگی و عمومی هستند، در جلسات شورای فرهنگی عمومی بیاوریم و مصوبات آن را به مرحله اجرا درآوریم، هر چند انتظار داریم که دستگاه‌ها در زمینه اجرای مصوبات شورای فرهنگی عمومی اهتمام بیشتر و جدی‌تری داشته باشند.

از حضرت آیت الله سید نصیر حسینی به عنوان نماینده ولی فقیه در استان و رئیس شورای فرهنگ عمومی، استاندار به عنوان نایب رئیس شورا و همچنین همکاری بسیار خوبی که در حوزه معاونت سیاسی و امنیتی استانداری برای تحقق مسائل فرهنگی به ویژه مصوبات شورای فرهنگ عمومی همکاری دارند، تقدیر تشکر می‌کنم.

کد خبر 1743425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha