نقش استراتژیک علوم انسانی در حیات انقلاب اسلامی

رییس دانشگاه بین المللی قم با بیان اینکه ایده اسلامی سازی علوم انسانی بسیار تقویت شده و استعدادهای بسیار محکمی هم دارد،گفت: این ایده تا جایی پیشرفت کرده که خود را هم در مجامع علمی عرضه می کند و هم مناظره و گفتگوی های علمی انتقادی را می طلبد.

حجت الاسلام والمسلمین « دکتر احمد حسین شریفی»، رییس دانشگاه بین المللی قم و دبیر کنگره علوم انسانی در گفت و گو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به چگونگی تبدیل علوم انسانی به یک گفتمان علمی در دانشگاه ها گفت: تبدیل علوم انسانی اسلامی به یک گفتمان علمی در دانشگاه ها یک راه ندارد و هر دانشگاهی هم اقتضائات خاص خود را دارد. در مجموع می توان گفت: ایده اسلامی سازی علوم انسانی علی رغم اینکه عده و عده کمی داشته اما در سال های اخیر پرچم اش بر افراشته شده و دایما بر دایره مدافعان اش افزوده می شود.

وی با بیان اینکه ایده اسلامی سازی علوم انسانی بسیار تقویت شده و استعدادهای بسیار محکمی هم دارد، اظهار کرد: این ایده تا جایی پیشرفت کرده که خود را هم در مجامع علمی عرضه می کند و هم مناظره و گفتگوی های علمی انتقادی را می طلبد.

حجت الاسلام شریفی در ادامه افزود: برای اینکه این ایده در دانشگاه ها گفتمان سازی شود، حتما بایستی از سخت افزارهای موجود در دانشگاه ها استفاده کنیم. هر ارزشی تا به قانون تبدیل نشود، فقط یک ذهنیت و یک امر درونی است. چون تبدیل هر ارزشی به قانون، موجب تبدیل آن ارزش به فرهنگ عمومی هم می شود. طبیعتا اگر این ایده هم وارد مباحث و فعالیت های فرهنگی و ارتقای اساتید شود، بسیار تاثیرگذار است تا از این طریق اساتیدی که مقالات ناظر بر این ایده را می نویسند، مورد ترغیب و تشویق قرار بگیرند. چون این ایده یک ایده حیاتی برای انقلاب اسلامی محسوب می شود.

رییس دانشگاه بین المللی قم در ادامه بیان کرد: قبل از انقلاب هم اندیشمندان اسلامی تصور می کردند که اسلامی سازی علوم انسانی حلال مشکلات جهان اسلام است ولی چندان پی گیری نشد. از زمان اقبال لاهوری و سید جمال الدین اسدآبادی این ایده مطرح شد اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این ایده برای ما جدی تر و ملموس تر شده است. چون بسیاری از ضرباتی که ما در  حوزه های مختلف از جمله حوزه اقتصاد و فرهنگ متحمل می شویم، ناشی از اجرایی سازی سیاست های علوم انسانی غربی است؛ بنابراین نیاز به این ایده در کشور برای ما ملموس شده است.

وی تصریح کرد: تنها راه نجات کشور از این شرایط تشکیل و اجرایی کردن گفت و گو، میزگرد، جلسات هم افزایی و هم اندیشی این ایده در جامعه است. چون با آیین نامه، تحمیل و اجبار ایده ای ابلاغ نمی شود. ما از نظر اسناد بالادستی هیچ کاستی ای نداریم. مهلت سند دانشگاه اسلامی ( افق ۱۴۰۴) دو سال دیگر به اتمام می رسد. این سند ایده های بسیار بلندی دارد اما در همان دفترچه ماند و بسیاری از آن هم اجرایی نشده است. 

حجت الاسلام شریفی اظهار کرد: ۱۴ سال از تاسیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی در دانشگاه ها که زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، می گذرد. رسانه ها باید مطالبه کنند که این شورا که در عالی ترین سطح علمی کشور طراحی شده بود، چه اقداماتی انجام داده و چه تحولاتی در این حوزه ایجاد کرده است، خود رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ۶۰ کتاب منتشر کردیم. چرا این شورا باید با این همه ابهت و عرض و طول فقط ۶۰ کتاب منتشر کند انتشار کتاب کار مهمی نیست هر کسی می تواند این کار را بکند. چون راه را اشتباه رفتند، راه که صرفا کتاب نوشتن نیست، راه تربیت و آموزش افراد، گفت و گو و نشان دادن اولیه این ایده است.

وی با اشاره به مهمترین چالش در اسلامی سازی علوم انسانی افزود: مهمترین چالش یکی از ناحیه حوزویان دیگری از جانب دانشگاهیان است. حوزویانی هستند که هیچ آشنایی با علوم انسانی ندارند ولی مجتهد در اسلام هستند، بسیاری از دانشگاهیان هم آشنایی ای با اسلام ندارند ولی مجتهد در علوم انسانی هستند. این یک ایده ای است که تلاش مضاعف می خواهد هم متخصص اسلام می خواهند و هم متخصص علوم انسانی که بتوانند اینها را با هم مرتبط کند. این مهمترین چالش است.

وی گفت: این کار هم راه های میان بر دارد و هم راه های واسطه ای حداقلی و حداکثری. راه های میان بر و حداقلی اش این است که دانشگاهیان ما با اندیشه های اسلامی متفکران بزرگ مانند علامه طباطبایی، شهید مطهری، آیت الله مصباح یزدی و امام خمینی (ره) و آیت الله آملی جوادی آشنا شوند همه اینها قابل فهم است. همچنین حوزویان ما هم با علوم انسانی در یک حوزه تخصصی خاصی آشنا شوند، مثلا در حوزه اقتصاد و معارف اسلامی ناظر بر آن را پی گیری کنند.

کد خبر 1743478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha