از سرگیری پروازهای حج عمره به زودی/تکمیل پرونده شهدای ترور کرمان

برخی از اعضای کابینه دولت سیزدهم در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آنها در بخش های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، محمدمهدی اسماعیلی امروز ۲۰ دی پس از نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات در حوزه های مختلف فرهنگی هنری پاسخ داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در پنج منطقه گفت: مراسم اختتامیه این جشنواره شب گذشته در تالار رودکی برگزار شد و به هنرمندان برجسته که عمدتا هنرمندان محلی و منطقه ای بودند، نشان درجه یک هنر اعطا شد.

وی در خصوص جشنواره فیلم فجر نیز گفت: انتخاب آثار جشنواره فیلم فجر برای ارسال به کمیته داوری انجام شده است و این جشنواره با شکوه خاصی آغاز شده و در بخش های مختلف فیلم کمدی، اجتماعی، پلیسی، اربعین، دفاع مقدس و جبهه مقاومت حضور خواهند داشت.

وی در ادامه از حضور هنرمندان در خصوص دفاع از بحث شهدای کرمان تشکر کرد و گفت: در این اقدام شاهد یک انسجام ملی بودیم و از اهالی هنر و فرهنگ که در کنار همه اقشار مردم این حادثه تروریستی را محکوم کردند و چهره واقعی رژیم صهیونیستی افشا شد، تشکر می کنم.

وزیر ارشاد با بیان اینکه دست های آلوده غربی و ضد اسلامی که علیه جمهوری اسلامی توطئه می کردند از فاجعه خونین کرمان بیرون آمد، خاطرنشان کرد: جامعه هنری ما در این عرصه به خوبی همراهی خود را نشان داد و از کج اندیشان مزدور که جز نمک پاشیدن بر زخم مردم کاری انجام نمی دهند، عبور کرد.

اسماعیلی همچنین در خصوص خبری که به نقل از وی در خصوص حضور یک میلیون نفر از خارج از کشور در کنسرت های ایرانی گفت: این خبر نادرست بوده است و همکاران من صوت جلسه را منتشر کرده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این خبر مربوط به جلسه پرسش و پاسخی بوده است که با اهالی فرهنگ و هنر زنجان در خصوص تغییر سیاستگزاری ها داشتیم که اعلام شده بود در نوروز ۱۴۰۱ و بین اسفند تا فروردین طبق آمارهای رسمی کشور ۴۰۰ هزار نفر از هموطنان مان برای حضور در اجراهای صحنه ای به کشورهای همسایه رفته بودند.

وی تصریح کرد: تغییر ریل گزاری ها شرایطی فراهم کرد که از اسفند تا فروردین سال جاری بیش  از یک میلیون نفر از ایرانیان در اجراهای صحنه ای حضور پیدا کردند که این اجراها نیز مطابق با استانداردهای یک جشنواره هنری سالم بود و کمترین خدشه ای نیز به قانون وارد نشد.

اسماعیلی در خصوص پروازهای حج نیز توضیح داد: از آقایان بذرپاش و امیرعبداللهیان تشکر ویژه دارم که در راستای انجام پروازهای حج و توافقات انجام شده در این راستا حمایت های لازم را انجام دادند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به توافقات انجام شده در خصوص پروازهای حج در ساعات آینده گفت: رییس سازمان حج و زیارت یکشنبه جاری در قالب هیئتی عازم عربستان شد و مسایل را حل و فصل خواهد نمود.

وی یادآور شد: موضوع پروازهای حج یک مسئله فنی بین دو مجموعه هواپیمایی بوده و این ناهماهنگی ها که بین مجموعه پروازی ایجاد شد باعث تاخیر در انجام پروازهای حج شد که امیدواریم با توافقاتی که در حال انجام است، این موضوع را نیز پشت سر بگذاریم.

تشریح اقدامات بنیاد شهید برای خانواده شهدای تروریستی کرمان/ تکمیل پرونده شهدای ترور کرمان

امیرحسین قاضی زاده نیز در حاشیه جلسه امروز ۲۰ دی هیئت دولت در جمع خبرنگاران آخرین تعداد شهدای حادثه تروریستی کرمان را ۹۳ نفر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر تعدادی از مجروحان حادثه تروریستی بد حال هستند و نمی توانیم آمار را در همین تعداد بدانیم.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به جلسه کادر درمان برای بهبود حال مجروحان حادثه تروریستی کرمان افزود: یک تیم در کرمان مستقر شده است تا به مجروحان حادثه تروریستی و به خانواده شهدای حادثه رسیدگی کند.

وی با بیان اینکه پرونده خانواده شهدای ترور کرمان تا قبل از چهلم آنها تکمیل می شود، گفت: با توجه به اینکه مجروحان و جانبازان این حادثه طول درمان دارند، تشکیل پرونده برای آنها زمان بر است و تا پایان درمان امکان احراز میزان جانبازی آنها وجود ندارد، بنابراین پس از پایان درمان میزان از کار افتادگی و جانبازی حادثه دیدگان احصا خواهد شد.

رفع مشکلات بیمه ای ۱۰ هزار فعال صنایع دستی با دستور رئیس جمهور

سید عزت الله ضرغامی نیز در حاشیه جلسه دولت با اشاره به برگزاری جلسات مشترک وزارتخانه های میراث فرهنگی و تعاون گفت: در این جلسه مشترک تصمیمات خوبی اتخاذ شده است و در جلسه امروز نیز با دستور رییس جمهور ۱۰ هزار نفر از فعالان صنایع دستی و راهنمایان گردشگری تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: ۶۸ میلیارد تومان اعتبار برای سال آینده به تایید رییس جمهور رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در دولت مردمی صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت می کنند و ما بخشی از فعالان گردشگری در روستاها را تحت پوشش این صندوق قرار داده ایم.

راه اندازی شرکت های دانش بنیان مشترک در تاجیکستان

روح الله دهقانی فیروزآبادی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و در خصوص سفر رییس مجلس ملی تاجیکستان به ایران و بازدید از نمایشگاه نوآوری و فناوری ایران گفت: نگاه رییس مجلس ملی پاکستان پس از بازدید از این نمایشگاه به کلی تغییر کرد به طوری که برای همکاری با ایران بسیار ابراز علاقه مندی کرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: رییس مجلس ملی تاجیکستان درخواست کرده است تا طی یک تا دو ماه آینده نشستی به همراه شرکت های دانش بنیان حوزه کشاورزی، سلامت و معدن برگزار شود که پیش بینی می شود تا پیش از پایان سال جاری این نشست برگزار شود.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به قرارداد ۵۰۰ میلیون دلاری بین شرکت های دانش بنیان نفتی و صنایع گفت: این قرارداد برای کالاهای به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار و در طول دو سال و برای ۱۲ گروه کالایی ویژه خواهد بود.

وی یادآور شد: توافق خوبی با وزارت نفت در حزوه های مختلف انرژی انجام شده است که به زودی شاهد ثمرات و دستاوردهای آن خواهیم بود.

تصمیم گیری درباره تعطیلات بر عهده هیات وزیران

میثم لطیفی نیز در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه در کنار جمعه‌ها، گفت: در تهران قانون این اجازه را داده که پنج روز کاری داشته باشیم اما درقانون خدمات کشوری آمده که کارکنان دولت در شهرستان‌ها باید ۶ روز کاری به سر کاربروند.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه در قانون چیزی در مورد روز تعطیل نیامده است، افزود: جمعه طبق قانون اساسی تعطیل است اما اینکه شنبه یا پنج‌شنبه تعطیل باشد در اختیار هیأت وزیران است و یا اگر در مجلس تصمیمی بگیرند و قانونی بگذارند ما مکلف هستیم که تبعیت کنیم.

ثبت نام ۴۰ هزار نفر در دومین کنگره زنان تاثیرگذار

انیسه خزعلی نیز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره ابهامات پیش آمده در خصوص عدالت جنسیتی گفت: پس از بیانات رهبر معظم انقلاب که فرمودند «ما قائل به عدالت جنسیتی هستیم نه برابری جنسیتی»، شاخص‌های عدالت جنسیتی را تعریف کرده‌ایم.

معاون رئیس جمهور افزود: گاهی اوقات برابری ممکن است به دلیل اینکه شرایط و مسئولیت‌های چندگانه‌ای که دارند، به ضرر زنان باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید شغل منعطف برای زنان در نظر گرفته شود؛ همچنین باید امتیازاتی برای زنان در نظر گرفته شود که بتوانند به مسئولیت‌های خانواده هم برسند.

واکنش زاکانی به آمار منتشر شده درباره افسردگی مردم تهران/ آمار علمی را وارونه جلوه دادند

 عیلرضا زاکانی نیز در حاشیه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره آمار منتشر شده از سوی مرکز مطالعات شهرداری تهران که اعلام کرده بود ۹۹.۷ درصد تهرانی‌ها سرزنده نیستند، گفت: این نوع نگاه در مرکز مطالعات تهران انجام شده و یک مسیر علمی را طی کرد و نتایج بدست آمده هم علمی است.

شهردار تهران با بیان اینکه متاسفانه رسانه‌ها وارونه جلوه دادند، افزود: تعریفی که از سرزندگی و تعاریفی که از حضور مردم و مشارکت داشتیم با آنچه که در رسانه ها آمده قابل مقایسه نیست.

وی خاطرنشان کرد: این گزارش علمی درباره رویکردهایی است که در شهر بر اساس رتبه امکانات و اقتضائات که مردم در آن مشارکت می‌کنند دنبال می‌کنیم.

هیچ بسته اینترنتی حذف نشده است

عیسی زارع پور نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هیچ بسته اینترنتی بالای چهار ماه در یک سال و نیم اخیر نداشتیم، گفت: هیچ بسته‌ای تا روز افزایش تعرفه‌ها در پنجم دی‌ماه، حذف نشده و صرفاً با افزایش ۳۴ درصد آن هم برای ترافیک بین‌الملل مواجه شده است.

وزیر ارتباطات افزود: فقط بسته‌های جدیدی که معرفی شد و در رسانه‌ها گفته شد قیمت آن با پنج سال پیش بیشتر از ۳۴ درصد افزایش داشته است، فعلا حذف شدند تا فضا آرام و برای بازنگری قیمت پیگیری لازم انجام شود.

وی تصریح کرد: برخی رسانه‌ها با خبر کذب حذف بسته‌های بلندمدت را منتشر می‌کنند که صحت ندارد و فضا را ملتهب می‌سازند
زارع پور در پاسخ به پرسشی درباره رفع فیلتر از برخی پلتفرم‌ها، گفت: این مسئولیت را رئیس‌جمهور به دبیر مرکز ملی فضای مجازی سپرده است و در حکم او نیز این جمله درج شده که در سیاست‌های مسدودسازی بازنگری شود. هر زمان او را دیدید سئوال کنید. ما هم پیگیر هستیم.

وی افزود: کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در دادستانی کل کشور است و ۱۲ به‌علاوه یک عضو دارد. مرکز ملی فضای مجازی هم سیزدهمین عضو آن است‌. ۶ عضو آن هم از دولت هستند. هر تصمیم به حداقل هفت رأی نیاز دارد. دو نماینده مجلس، صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر نهادها هم عضو هستند. همه دولت هم باهم رأی دهند باز نیازمند همراهی مجلس و دیگر دستگاه‌هاست. ما پیگیر موضوع بازنگری در سیاست‌های مسدودسازی هستیم. درباره برخی پلتفرم‌ها می‌توان تجدیدنظر کرد.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: در زمینه شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌ها به هرحال تصمیمی گرفته شده که تا زمانی که پاسخگو نباشند امکان بازگشایی مجدد ندارند. اما ورای آن، درباره بسیاری پلتفرم‌ها از جمله «گوگل پلی» و نظایر آن امکان تجدیدنظر وجود دارد. ما دوبار در این زمینه اقدام کردیم و به کارگروه برده‌ایم که متاسفانه مخالفت شده است‌. بازهم تلاش می‌کنیم ولی وظیفه اصلی در این زمینه به مرکز ملی فضای مجازی و دبیر آن سپرده شده است.

کد خبر 1743734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha