قیام ۱۹ دی از علت‌های موثر در تحقق انقلاب اسلامی/پیوند قلوب ایجاد شده به واسطه مساجد باعث تحقق انقلاب سال 57 بود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: سنگر عظیم مساجد باعث شد که پیوندهایی بین قلوب مردم محقق و منجر به انقلاب بزرگ حضرت امام (ره) و تاریخ ملت بزرگوار ایران باشد.

حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهشت» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج با اشاره به قیام ۱۹ دی ماه مردم قم بر علیه رژیم ستم شاهی، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اتفاقات در تاریخ معاصر ایران، قیام ۱۹ دی مردم قم بود که در تقویم جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسید.

مدیر حوزه علمیه علی بن موسی الرضا علیه السلام یاسوج گفت: علت اصلی اینکه مردم در میدان حاضر شدند این بود که در روزنامه اطلاعات تیتری با عنوان «ایران، استعمار سرخ و سیاه» بر علیه حضرت امام خمینی (ره) نوشته شد که ایشان در واقعه ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ مردم را علیه رژیم شاهنشاهی به میدان آورده بود و تعدادی از مردم به شهادت رسیده بودند، این تیتر بر علیه حضرت امام (ره) نوشته شد.

وی با اشاره به اینکه مردم همیشه در صحنه قم روز ۱۸ دی ماه سال ۱۳۵۶ وارد میدان شدند و اوج قیام مردم در روز ۱۹ دی ماه بود، ادامه داد: هرچند که این قیام از روز هجدهم تا ۲۰ دی ماه ادامه داشت ولی اوج آن روز ۱۹ دی ماه بود که شهدایی نیز در این جریان تقدیم انقلاب شد.

حجت الاسلام بهشت افزود: بعضی‌ها اعتقاد دارند که قیام ۱۹ دی از علت‌های موثر در تحقق انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ بود و این نشان دهنده تاثیرات این قیام در پیروی انقلاب است.

این مدرس حوزه و دانشگاه ضمن تاکید بر اینکه مردم نقش بسیار موثری در قیام ۱۹ دی ماه سال ۱۳۵۶ داشتند، بیان کرد: مساجد مملو از جمعیت بود و سخنانی که در راستای تبیین حرکت برای مردم توسط علما بیان می‌شد، در این راستا موثر بود.

وی خاطرنشان کرد: مساجد به معنای واقعی سنگر نظام، انقلاب و اسلام هستند و این سنگر عظیم باعث شد که پیوندهایی بین قلوب مردم محقق و منجر به انقلاب بزرگ حضرت امام (ره) و تاریخ ملت بزرگوار ایران باشد.

حجت الاسلام بهشت گفت: ما می‌توانیم این موفقیت بزرگی که انقلاب اسلامی ایران امروز دارد را مدیون مجاهدت‌ و حرکت‌های عظیم ملت ایران در قیام ۱۹ دی و سایر حرکت‌های انقلابی که طول سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به وقوع پیوست، بدانیم.

کد خبر 1743735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha