اعمال ویژه شب اول ماه مبارک رجب

ماه رجب یک ماه پر فضیلت در بین تمام ماه های سال است به طوری که پروردگار این ماه را جزء بهترین ماه ها معرفی کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبست از استان کرمانشاه، ماه رجب به معنای ماهی است که بزرگ و محترم شمرده می‌شود، مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب شریف مفاتیح‌الجنان در خصوص اعمال اختصاصی شب اول ماه رجب مواردی را نقل کرده است.

براساس این گزارش، فردا شنبه ۲۳ دی ماه روز اول ماه رجب است. رَجَب یا رَجَب المُرَجَّب رجب به معنای بزرگ داشتن و عظیم شمردن است. ماه رجب به معنای ماهی است که بزرگ و محترم شمرده می‌شود. به نقل منابع لغوی، عرب از دوران پیش از اسلام این ماه را بزرگ می‌داشته و از جنگ در آن پرهیز می‌کرده است. مُرَجَّب هم به معنای بزرگ داشته شده است. بر انجام حج عمره، روزه و عبادت در این ماه تأکید شده است. یک: دعای هلال ماه رجب را بخوانید.

برای این ماه مبارک و بزرگ اعمالی برشمرده شده که با هم می خوانیم.

همچنین در شب اول چون هلال ماه را مشاهده کند، بگوید: «اللّهُمَّأَهِلَّهُعَلَیْنابِالْأَمْنِوَالْاِیمانِوَالسَّلامَةِوَالْإِسْلامِ، رَبِّیوَرَبُّکَاللّهُعَزَّوَجَلَّ»، غسل کنید؛ از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) روایت شده است: «هرکه ماه رجب را بیاید و در اوّل و وسط و آخر آن غسل کند، پس از انجام آن مانند روزی که از مادر متولد شده بود، از گناهان خود بیرون آمده و پاک می‌شود.»،  زیارت امام حسین را بخوانید، نماز مخصوص شب اول ماه رجب را بخوانید که در هر رکعت پس از سوره «حمد» یک مرتبه سوره «توحید» را خوانده و پس از هر دو رکعت سلام دهد تا خود و اهل و اولاد و مالش محفوظ بماند و از عذاب قبر ایمنی یابد و از صراط به‌سرعت برق بدون حسابرسی بگذرد، نماز مستحب شب اول ماه رجب که پس از نماز عشاء دو رکعت نماز به‌جای آورد به این صورت که در رکعت اوّل پس از سوره «حمد» یک مرتبه سوره «أَلَمْ نَشْرَحْ» و سه بار سوره «توحید» را بخواند و در رکعت دوّم سوره «حمد» و سوره‌های «اَلَم نَشرَح» و «توحید» و «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ» و «قُلْ أَعُوذُ بِرَ‌بِّ الْفَلَقِ» را هرکدام یکبار بخواند و هنگامی که سلام نماز را داد، سی مرتبه بگوید: «لَاإِلهَ إِلّا اللّه» و سی مرتبه صلوات فرستد تا حق‌تعالی همانند روزی که از مادر متولّد شده است، گناهان او را بیامرزد و پاکش نماید.

گفتنی است، اعمال روز اول ماه رجب نیز بسیار عظیم شمرده شده گه برای روز اول ماه رجب که بسیار روز شریفی است، چند عمل ذکر شده است؛ روزه گرفتن که روایت شده است: حضرت نوح (علیه‌السلام) در این روز سوار کشتی شد و به کسانی که با او بودند، امر فرمود روزه بدارند و هرکه در این روز روزه بدارد، آتش دوزخ به فاصله یک سال راه از او دور می‌شود،  غسل کردن، زیارت امام حسین (علیه‌السلام) که شیخ از بشیر دُهّان از امام صادق (علیه‌السلام) روایت کرده است: هرکه روز اوّل رجب حسین ابن علی (علیه‌السلام) را زیارت کند، بی‌تردید خدای عالم او را بیامرزد، خواندن دعای طولانی و مفصّلی که سید در کتاب «اقبال» آمده، خواندن «نماز سلمان» که ده رکعت نماز است که بعد از هر دو رکعت سلام دهد و در هر رکعت یک مرتبه سوره «حمد» و سه مرتبه «توحید» و سه مرتبه «قُلْ یاأَیُّهَاالْکافِرُونَ» را بخواند و پس از هر سلام دست‌ها را بلند کند و بگوید: «لَاإِلهَإِلّااللّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ، وَلَهُ الْحَمْدُ، یُحْیِی وَیُمِیتُ، وَهُوَ حَیٌّ لَایَمُوتُ، بَیَدِهِ الْخَیْرُ وَهُوَ عَلَی کُلِّشَیْءٍقَدِیرٌ» سپس بگوید، «اللّهُمَّلَامانِعَلِماأَعْطَیْتَ، وَلَامُعْطِیَلِمامَنَعْتَ، وَلَایَنْفَعُذَاالْجَدِّمِنْکَالْجَدُّ» و پس دست‌ها را بر چهره خود کشیده و حاجتش را بطلبد. از فواید این نماز که بسیار است، نباید غفلت نمود.
 

لازم بذکر است، امام موسی کاظم(ع) در حدیثی در باب اهمیت ماه «رجب‌المرجب» فرمودند: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال از او دور شود و هر کس ۳ روز از آن را روزه بگیرد، بهشت بر او واجب می‌شود.

همچنین، در اهمیت این ماه همین بس که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: ماه رجب ماه بزرگ خداست و ماهی که حرمت و فضیلت به آن نمی ‌رسد و جنگیدن با کافران در این ماه حرام است و رجب ماه خدااست و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است کسی که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودی خدای بزرگ می‌شود و غضب الهی از او دور می‌شود و دری از درهای جهنم بر روی او بسته شود.

کد خبر 1743954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha