مساجد تاریخی ایران در یونسکو ثبت می شود/۸۷۰ مسجد در مسیر گردشگری قرار دارند

ضرغامی با بیان اینکه ۸۷۰ مسجد در مسیر گردشگری قرار دارد، تاکید کرد: وظیفه ما این است که در طول روز، درب مساجد به ویژه مساجدی که در مسیر گردشگری قرار دارند را باز نگه داریم و خدمات لازم برای نمازگزاران و مسافران ارائه دهیم.

سید عزت الله ضرغامی در خصوص مرمت مساجد تاریخی کشور به خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان گفت: مساجد تاریخی جزو یکی از حوزه های با اولویت در حوزه مرمت است.

ثبت جهانی مساجد تاریخی ایران در یونسکو

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ثبت جهانی مساجد تاریخی ایران در یونسکو خبر داد و افزود: بازدید از مساجد تاریخی و شناسایی ظرفیت های آنها به صورت ویژه در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد و در زمینه نگهداری و مرمت مساجد تاریخی، دستورات ویژه ای نیز صادر شده است.

وی با بیان اینکه دستگاه های متعددی در حوزه مساجد مسئولیت دارند، خاطرنشان کرد: تلاش کرده ایم تا دستگاه های ذی ربط در حوزه مساجد را فعال کنیم و تعاملاتی در این زمینه ایجاد کرده ایم.

ضرغامی افزود: بسیاری از مساجد تاریخی فعال هستند و نمازهای یومیه در آنها اقامه می شود و البته باید بگویم در کنار وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نهادهایی چون هیات امنا، سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در حوزه مرمت مساجد مسئولیت ها و وظایفی بر عهده دارند.

شناسایی مساجد تاریخی شاخص و تشکیل پرونده برای آنها

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: درخصوص مساجد تاریخی با اولویت حفظ و نگهداری، مرمت و پیگیری رویکرد میراثی مساجد را انجام می دهیم.

وی با بیان اینکه مساجد تاریخی شاخص شناسایی و برایشان پرونده تشکیل شده است، گفت: در بررسی های میدانی انجام شده، تعداد زیادی مساجد مشهور میراثی شناسایی شده اند و اقداماتی برای حفظ و نگهداری آنها در حال انجام است.

ضرغامی درخصوص نحوه مشارکت و همکاری دستگاه های فعال در حوزه مسجد با وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: این نهادها تا جایی که در توان شان بود، با ما همکاری کرده اند اما در مجموع من از مدیریت مساجد راضی نیستم.

ایجاد یک محیط بهداشتی برای نمازگزاران تا باز بودن درب مساجد 

وی با اشاره به بازدیدهای انجام شده از مساجد مختلف در سراسر کشور، خاطرنشان کرد: در برخی مساجد که حضور پیدا می کنیم با توجه به ضرورت به هیات امنای آنها درخصوص اصولی که باید رعایت شود، تذکرات لازم را می دهیم که برخی از ائمه جمعه فعال در حوزه مساجد، جلساتی برگزار کرده و مسائل را رفع می کنند که جا دارد از آنها تشکر و قدردانی کنم.

ضرغامی یادآور شد: ایجاد یک محیط بهداشتی برای نمازگزاران تا باز بودن درب مساجد از ماموریت های ساده ای است که متولیان امر باید به آن توجه داشته باشند.

۸۷۰ مسجد در مسیر گردشگری کشور قرار دارد

وی با بیان اینکه بسیاری از مساجد فاقد امام جماعت هستند، گفت: متولیان امر باید در این زمینه نیز برنامه ریزی های لازم را داشته باشند تا مساجد رونق و پویایی خود را حفظ کند.

ضرغامی با بیان اینکه ۸۷۰ مسجد در مسیر گردشگری کشور قرار دارد، تاکید کرد: وظیفه ما این است که در طول روز، درب مساجد به ویژه مساجدی که در مسیر گردشگری قرار دارند را باز نگه داریم و خدمات لازم برای نمازگزاران و مسافران ارائه دهیم.

کد خبر 1744144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha