سهم ۶۰ درصدی آموزش و پرورش از استخدام دولت در ۱۴۰۳

صحرایی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳، ۷۲ هزار معلم جدید وارد آموزش و پرورش می شوند، گفت: ۲۰ هزار معلم نیز از طریق دانشگاه های آموزش و پرورش وارد خواهند شد و بیش از ۶۰ درصد استخدام دولت سهم آموزش و پرورش است. 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم تقدیر از شوراهای آموزش و پرورش سراسر کشور در وزارت کشور با بیان اینکه آموزش و پرورش در کنار امنیت و سلامت سه وظیفه مهم را بر عهده دارد، گفت: اگر امروز بگوییم آنچه مشکل داریم ناشی از کم توجهی به نهاد مدرسه در دو دهه قبل است، گزاف نگفته ایم.

صحرایی با اشاره به دیدار رهبر انقلاب با معلمان و کارکنان آموزش و پرورش یادآور شد: رهبر انقلاب در این دیدار تاکید کردند بسیاری از صاحب نظران معتقدند مسایل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و حتی اجتماعی را باید از مدرسه حل کرد. در سند تحول بنیادین نقطه اتکا ملت و دولت هستند و رشد و پیشرفت کشور در کانون توجه به مدرسه است اما روح سند تحول با هم کار کردن و با هم بودن است. 

وی گفت: با صراحت این سند اعلام می کند که وظایفی بر عهده و تکالیف تمام نهادها و سازمان ها از جمله ستاد کل نیروهای مسلح در این سند تعریف شده است و اگر سند اجرا نشده و اگر قرار است نام کسی برای کم کاری داده شود، آخرین نفر آموزش و پرورش است. 

صحرایی تصریح کرد: مقدار اهتمام به آینده رابطه مستقیم با اهتمام به آموزش و پرورش دارد. آینده نگران و صاحبان خرد نگاه ویژه و توجه ویژه به آموزش و پرورش دارند. آموزش و پرورش آینه تمام نمای نظام مدیریتی کشور است. اگر خوب است که خوب است و اگر آسیب اجتماعی است در اینجا هزینه نکرده ایم که امروز باید جایی دیگر بیشتر هزینه کنیم. 

۱۰وزیر آموزش و پرورش  در ۱۰ سال تغییر کرد 

وی ادامه داد: یا مانند برخی از گذشتگان که آینه را دیدند و شکستند، عمل کنیم یعنی ۱۰ وزیر در ۱۰ سال تغییر کرد و یا اینکه امروز تصمیم بگیریم زنگار از آینه بزداییم. رویکرد زنگار ربودن از آینه زاییده یک رویکرد خطی و آینه ای است. در رویکرد نقطه ای و خطی همه وظایف خود را خوب انجام می دهند و به هم جمع می شویم. در رویکرد فرآیندی اعضا به هم متصل هستند و حاصل تلاش آنها به توان یکدیگر می شود. هر جا این رویکرد را اتخاذ کردیم، پیروز شدیم و پیروزی امروز حاصل با هم کار کردن های گذشته است. همه دست به دست هم بدهیم برای آموزش و پرورش.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در رویکرد فرآیندی ما دایما کنشگر، فعال و پیوسته به هم هستیم اما در رویکرد شکستن آینه منفعلانه عمل می شده است. 

وی با اشاره به تصویب قانون شوراهای آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ماده ۱۳ قانون شوراها منابع آموزش و پرورش را تعیین کرده که البته این تصمیم از تصمیمات سختی بود که گرفته شد و به تصویب رسید. منابع استانی آموزش و پرورش کم نیست و در مجموع ۹ درصد از بودجه استان ها به آموزش و پرورش داده شده است. 

وزیر آموزش و پرورش خطاب به استانداران تصریح کرد: استان هایی که بیشتر از ۹ درصد از بودجه خود را اختصاص دادند، تراکم کلاس هایشان کمتر و اشتغال بیشتر و آسیب اجتماعی کمتری را تجربه کردند و رشد با سوادی آنها بیشتر شد. 

وی ادامه داد: در قانون برنامه هفتم این موضوع را اصلاح کردیم که شهرداری ها مستقیما باید سهم خود از نوسازی فضا و ساختمان را مستقیما به خزانه آموزش و پرورش را واریز کنند و مجلس نیز این موضوع را تصویب کرد. به ازای هر ۲۰۰ واحد باید مدرسه ای شکل بگیرد. مدرسه کالایی نیست که جا به جا شود. باید در همان موقع و همان زمان ساخته شود. 

رتبه اول استان هرمزگان در ضریب اشتغال  دانش آموزان 

وی تصریح کرد: ضریب اشتغال دانش آموزان در برخی از استان ها از ۳۹.۷ درصد بالاتر رفته که استان هرمزگان مقام اول را در این زمینه کسب کرده است. در حال حاضر ۲۰۰ رشته در هنرستان ها ایجاد شده است. هنرستان هایی که در جوار صنعت شکل می گیرند، استانداری باید از آنها حمیت کند و این کار بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه جدی بودن شوراها در آینده سازی آموزش و پرورش نقش مهمی دارد، خطاب به استانداران گفت: استاندار مقام رییس جمهور در استان را دارد، تقاضا داریم شوراهای آموزش و پرورش مطابق قانون در استان ها برگزار کنیم و این شوراها با حضور مستقیم استاندار باشد در غیر این صورت خلاف قانون است. 

پنج هزار و ۸۰۶ مدرسه در طی دو سال ساخته شد/۹۵۰ مدرسه تا پایان سال تحویل می‌شود 

صحرایی با بیان اینکه امروز مهمترین نیاز کشور مفهوم اتحاد، همبستگی، همکاری و همنوایی است، ادامه داد: این مفهومی است که رییس جمهور به آن تاکید دارد و امروز محور اتحاد استانداری ها هستند. آموزش و پرورش آماده است هر تلاشی را برای ماموریت بزرگ شما در قالب اقتدار کشور در انتخابات در اختیار شما قرار دهد. امروز که انتخابات مهمترین اولویت کشور است و بزرگترین کنش سیاسی است، عیار تلاش هر کس نسبت به اهتمام او و امیدآفرینی محک می خورد.

وی با اشاره به تلاش های دولت سیزدهم در ساختن مدرسه تاکید کرد: پنج هزار و ۸۰۶ مدرسه در طی دو سال ساخته شد که متوسط در هر روز کاری هشت مدرسه ساخته شده است که بسیاری از این مدارس از قبل ناتمام بودند. این موضوع یک نمونه از امیدآفرینی در دولت است، این را به مردم بگوییم یا ترک دیوار مدرسه. همچنین در پایان سال ۱۴۰۱، ۹۵۰ مدرسه تحویل داده می شود.

وی با بیان اینکه موضوع رتبه بندی معلمان ۱۰ سال به طول انجامید و در دولت های گذشته با جلسات فراوان آخر به نشد ختم شد، تصریح کرد: آن قدر این موضوع به طول انجامید که در سال ۱۴۰۰ در انتخابات به بزرگترین مطالبه تبدیل شد اما در دولت سیزدهم با ۳۸ میلیارد تومان اجرا شد و این بزرگترین کار نظام آموزش و پرورش بود که البته ۵۰ همت (هزار میلیارد تومان) دولت در این زمینه هزینه کرد. 

۲۶ درصد افزایش حقوق  معلمان با اجرای رتبه بندی

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: رتبه بندی معلمان ۲۶ درصد حقوق آنها را افزایش داد و مسیر بازگشت به آموزش و پرورش فعال شد. ۲۰۰ هزار معلم قبل از آن کف حقوق بگیر بودند و با رتبه بندی حقوق آنها تغییر کرد. رتبه بندی در حال حاضر استقرار یافته است و اعتبار رتبه بندی ها در سال های پیش رو انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: معلمان در انتخابات پیش رو با مشارکت حداکثری نشان می دهد که رتبه بندی تاثیر مستقیم در مشارکت پر شور آنها در انتخابات دارد.

وی با اشاره به سهم دانش آموزان مناطق محروم از کنکور در کشور و مافیای کنکور گفت: امروز دانش آموزان مناطق محروم بر اساس استعدادهای واقعی به کنکور راه می یابند. ما در استان خراسان نفر برتر کنکور داشتیم. نفرات برتر در استان های محروم کرمان و چهارمحال و بختیاری امروز پیشتاز کنکور هستند، سهم سیستان و بلوچستان از ۱۶ درصد در کنکور به ۴۸ درصد رسیده است و شورای محترم نگهبان حق کنکور را احیا کرد. 

سهم ۶۰ درصدی آموزش و پرورش  از استخدام دولت در سال ۱۴۰۳

وی با اشاره به حساسیت های رییس جمهور در وضعیت موثر کشوری مقاطع مختلف تحصیلی گفت: رییس جمهور شخصا نسبت به این موضوع حساس بودند و چندین جلسه برای این امر تشکیل دادند. کدام رییس جمهور نسبت به معدل دانش آموزان حساس شد؟ تقاضای ما از همه ایجاد امید و نقش آفرینی در جامعه است. برای اولین بار در پایه یازدهم و دوازدهم معدل کتبی، ضریب دیپلم در ۵۰ درصد ورود به دانشگاه اثرگذار است و سال پیش رو سالی تحولی خواهد بود.

وی با اشاره به استخدام های جدید معلمان در آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ گفت: ۷۲ هزار معلم جدید به آموزش و پرورش وارد می شوند و ۲۰ هزار معلم از دانشگاه های آموزش و پرورش وارد خواهند شد، تمام امکانات خود را برای این مهم بسیج کرده ایم و آموزش و پرورش بیش از ۶۰ درصد استخدام دولت را به خود اختصاص داده است. 

ارزیابی کیفیت آموزش معلمان توسط دانش آموزان 

وی در مورد تغییر رشته های دانش آموزان و ایجاد مهارت آفرینی با بیان اینکه مدرسه دالان دانش و زندگی است، اظهار کرد: سرعت تغییر رشته ها باید سالانه باشد تا نیاز اشتغال جامعه را پاسخ دهد. سیاست آموزش و پرورش در سال های بعد ارتقای کیفیت آموزش و تقویت مدارس دولتی و اولویت این امر است. مدارس دولتی برای ما اصل هستند و کیفیت آموزش معلمان افزایش می یابد. در آزمون نهایی دانش آموزان معلمان برای اولین بار توسط دانش آموزان ارزیابی می شوند و درباره کیفیت آموزش با کسی تعارف نداریم و چیزی را نمی پوشانیم.

کد خبر 1744480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha