به هیچ وجه مدارس را تعطیل نکنید

وزیر کشور خطاب به استاداران و مدیران کل اموزش و پرورش گفت: به هیچ وجه مدارس را تعطیل نکنید به شدت در کرونا از تعطیلی مدارس ضربه خوردیم از روز اول تعطیلی مدارس در کرونا اشتباه بزرگی بود، مدارس آخرین جایی باید باشند که تعطیل شوند

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان وحیدی وزیر کشور در همایش شوراهای آموزش و پرورش با بیان اینکه آینده کشور، انقلاب و این مرز  و بوم درگیرآن چیزی است که در مدارس می گذرد، گفت: نه فقط آینده بلکه آینده تمدن ساز ما در مدارس است. تمدن ما انسان محور است. برجستگی اصلی تمدن ما انسان محور بودن قرار دارد و از این مسیر انسان ساخته می شود. انسان سازی در اسلام اصلی مهم است و مهمترین کار این است که ما چگونه می توانیم استعداد انسان را شکوفا کنیم. وزارت آموزش و پرورش تصمیمات اعتباری در این زمینه را می گیرند اما شکوفا کردن ظرفیت انسانی جدا از این امر است.

وحیدی با بیان اینکه تنها مکتب الهی که به انسان اشاره دارد، اسلام است، یادآور شد: وظیفه ما بسترسازی برای شکوفایی است که اگر اتفاق بیفتد، مشکلی نداریم. شکوفایی در این است که هر کس استعداد خود را بشناسد و شکوفا کند و ما راه شکوفایی را فراهم کنیم. اگر دانش آموز و دانشجو در مسیر بسته قرار بگیرند که فقط حفظ کند و هدف حاصل شود که حرفی نیست اگر نه چه باید بکنیم.

در مدت زمانی در مدرک گرایی گیر کردیم

وحیدی گفت: بحث مدرک و غیر مدرک نیست. اعتراف می کنیم در مدت زمانی در مدرک گرایی گیر کردیم و کنکور قالب بر روح و روان شد اما با حضور وزیر آموزش و پرورش اصلاحاتی در این امر انجام شد. مدارس و دانشگاه ها با اسامی ای که بر روی آنها گذاشته می شود باید بتوانند انسان های با هویتی را تربیت کنند تا درگیر مسایلی که امروز درگیر آن هستیم، نباشیم.

وزیر کشور گفت: آسیب های اجتماعی برای دوری از هویت اجتماعی است. اگر هویت قوی و پایا و ماندگار در وجود کودکان و نوجوانان برگرفته از انقلاب و اسلام هویت سازی شود، مشکلی نداریم. انقلاب بخشی از هویت ما را شکل می دهد و با هویت انقلابی دیگر نگران آسیب های اجتماعی نیستیم و نگران آن نیستیم که چرا برخی از مسایل رواج پیدا کرد.

در دفاع مقدس افرادی یک شبه مرد شدند

وحیدی افزود: هویت اسلامی و انقلابی آن قدر قوی است که در برابر تمام آسیب ها می ایستد، غرب هویت خود را به ما تزریق می کند. اگر هویت را قوی ساختیم، مشکلی نداریم و تهاجمات آنها اثرگذار نخواهد بود. تهاجمات قوی باید در فضای قوی رشد آموزش و پرورش بخشی در کلاس درس و بخشی در تربیت شکل بگیرد. در دفاع مقدس افرادی رشد یافتند که یک شبه مرد شدند به جایی رسیدند که امام (ره) آن جملات بزرگ و تحسین برانگیز را در تمجید آنها به کار بردند. باید فضاهای دیگری را بسازیم و فضاهای تربیتی در کنار فضاهای آموزشی دیده شود تا هویت واقعی کودکان و نوجوانان ما ساخته شود.

در بحث آسیب ها با مشکلات جدی مواجه هستیم

وی گفت: انقلاب یک کلمه انسان سازی است و سعادت بشری است. وقتی می گوییم آموزش و پرورش باید بدانیم آموزش و پرورش به مفهوم کلی یعنی کاری که نظام و انقلاب به دنبال آن است. فصل جوانی و کودکی طلایی ترین دوران زندگی است که در اختیار ما قرار دارد و بیشترین هزینه و سرمایه گذاری و نه فقط مالی در این دوران صورت می گیرد و معتقدم معلم کلاس اول مهمترین معلم دانش آموز است.

وزیر کشور گفت: همه چیز نباید وابسته به محفوظات باشد البته محفوظات هم مهم است اما همه چیز نیست. ما در بحث آسیب ها با مشکلات جدی مواجه هستیم و با تمام وجود ناراحتیم که یک آسیب اجتماعی در مدرسه وجود داشته باشد. کودکان و نوجوانان ما از گل نازک ترند و نباید مورد تعرض بدطینتان باشند این برای ما رنج آور است حتی یک مورد آسیب اجتماعی هم زیاد است.

از هیچ نشانه ضعیفی در حوزه آسیب های اجتماعی نباید بگذریم

وحیدی با اشاره به اجرای طرح نماد (مبارزه با آسیب های اجتماعی) در آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هرچه بیشتر این طرح را تقویت کنیم، آسیب ها کمتر می شود. از هیچ نشانه ضعیفی در حوزه آسیب های اجتماعی نباید بگذریم زیرا در آینده مسئله بزرگی می شود. کودکان و نوجوانان مردم امانت دست شما هستند باید به خوبی آن را حفظ کنیم. هر نوع فرهنگ و معارفی در طول مدرسه ساخته می شود. فرهنگ دفاع مقدس، ترافیک و ... همه از مدرسه آغاز می شود. همه چیز از آموزش و پرورش است چگونه می شود با تمام تنوع فرهنگ به شکل دل پذیر از این حوزه بهره ببریم تا بتوانیم نتیجه آن را در نظم و انضباط اجتماعی ببینیم.

وزیر کشور با بیان اینکه انتخابات از مهمترین فصول دخالت در سرنوشت کشور است، یادآور شد: این امر یکی از مسئولیت های اجتماعی است اگر فردی با این مسئولیت اجتماعی شکل نگرفت چگونه می تواند تکلیف خود را انجام دهد. اجرای راهیان پیشرفت ابتکار خوبی است که در ادامه راهیان نور قرار دارد؛ این پیشرفت ها روحیه و انگیزه جوانان ما را افزایش می دهد. وزارت کشور با تمام امکانات خود در خدمت اهداف آموزش و پرورش است و بر خود فریضه می دانیم که در موضوع تعلیم و تربیت به آموزش و پرورش کمک کنیم.

به هیچ وجه مدارس را تعطیل نکنید به شدت در کرونا از تعطیلی مدارس ضربه خوردیم

وی خطاب به استانداران و مدیران کل آموزش و پرورش استان تاکید کرد: به هیچ وجه مدارس را تعطیل نکنید. به شدت در کرونا از تعطیلی مدارس ضربه خوردیم. از روز اول تعطیلی مدارس در کرونا اشتباه بزرگی بود. مدارس آخرین جایی باید باشند که تعطیل شوند. اصل را بر این بگذاریم که مدارس نباید تعطیل شوند مگر حادثه ای مهم پیش آید.

کد خبر 1744526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha