نمایش اقتدار ایران در منطقه/ هر اقدامی علیه ایران پاسخی سخت و کوبنده خواهد داشت

ابوالفتح گفت: اقدام ایران، نمایش قدرتی است برای بازیگران منطقه ای نظیر اسرائیل و گروه های داعش که با ایران وارد تخاصم نشوند و اقداماتی علیه ایران انجام ندهند و همین طور پیامی است برای آمریکا مبنی بر اینکه احیانا تصوری برای ورود به جنگ با ایران نداشته باشد و به عبارتی یک اقدام بازدارنده علیه هر اقدام تهاجمی اسرائیل و گروه های تروریستی و هم اقدام تدافعی و بازدارنده در قبال آمریکا است.

امیرعلی ابوالفتح در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان مبنی بر اینکه آمریکا در خاورمیانه به دنبال چه هست و تا چه زمانی می خواهد مداخلاتش در منطقه خاورمیانه را ادامه دهد؟ گفت: آمریکا در منطقه غرب آسیا اهداف زیادی را دنبال می کند بنابراین ابتدا باید ببینم غرب آسیا چه اهمتی دارد در آن صورت است که می توانیم به این سوال پاسخ دهیم که بزرگترین قدرت نظامی و اقتصادی جهان چرا اینقدر به منطقه غرب آسیا توجه دارد؟

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به ویژگی های منطقه، افزود: منطقه غرب آسیا از نظر اقتصادی اهمیت زیادی دارد و یکی از اصلی ترین منابع تامین انرژی در جهان است و حفظ امنیت و اطمینان از تردد ایمن انرژی برای جهان حائز اهمیت است و در یک منطقه جغرافیایی مهمی نیز قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: منطقه غرب آسیا با در اختیار داشتن سواحل مهم و اشراف بر خطوط اصلی تجارت دریایی و ترددهای هوایی حائز اهمیت است و از حدود ۲۰۰ سال پیش، منطقه غرب آسیا مورد توجه قدرت های زمان خود بوده است؛ در دوره ای تحت کنترل روسیه و انگلیس و امروز نیز تحت کنترل ایالات متحده آمریکا است.

ابوالفتح تصریح کرد: آمریکا برای آنکه منابع انرژی را کنترل کند و منطقه برای خودش ایمن باشد تلاش می کند اجازه ندهد تا یک قدرت منطقه ای ظهور یابد و یا قدرت های رقیب بین المللی در این منطقه سلطه داشته باشند و این اقدامات جزو اهداف اصلی آمریکا در منطقه است و به نظر نمی رسد در آینده ای قابل تصور، آمریکایی ها توجه خود را نسبت به غرب آسیا از دست بدهند.

وی یادآور شد: شاید در اولویت بندی های آمریکایی ها تغییر ایجاد شود به عنوان مثال در دوره ای توجه آمریکا به حوزه پیرامونی آنتلانتیک بود اما امروز به شرق آسیا پرداخته است اما رفتن به شرق آسیا به معنای آن نیست که آمریکایی ها بخواهند از منطقه غرب آسیا خارج شوند بلکه ممکن است مقداری حضور فیزیکی و مداخلات آمریکا در منطقه کاهش یابد اما به صفر نخواهد رسید.

کارشناس مسائل آمریکا تاکید کرد: این منطقه همواره مورد توجه قدرت های بزرگ دنیا بوده و در حال حاضر نیز موقعیت ژئوپلیتیک، ژئواستراتژیک، ژئو اکونومی منطقه غرب آسیا برای آمریکا بسیار مهم است.

بخشی از هژمون بین المللی ایالات متحده آمریکا متاثر از منطقه غرب آسیا است

وی خاطرنشان کرد: آمریکا تلاش می کند تا از امکانات و انرژی منطقه استفاده کند و هم اجازه ندهد رقبایش از این منطقه بهره مند شوند و در بازی بزرگ در سطح جهانی از مناطق کلیدی برای ایالات متحده آمریکا محسوب می شود و بخشی از هژمون بین المللی این کشور متاثر از منطقه غرب آسیا است.

ابوالفتح با اشاره به بیانیه های سپاه پاسداران درخصوص حملات موشکی به محل تجمع تروریست‌های موساد و داعش گفت: اهدافی که ایران دنبال کرده متوجه گروه های تروریستی مانند داعش و یا وابستگان داعش بوده و هیچ اشاره مستقیمی به ایالات متحده آمریکا نشده است، اما نمی توانیم اسرائیل را به عنوان یک کشور مستقل در نظر بگیریم و حتما با آمریکا وابستگی دارد و هرگونه تخاصم و برخورد و جنگ بین ایران و اسرائیل در رابطه با آمریکا هم تاثیرگذار است.

وی تاکید کرد: درخصوص داعش نیز باید گفت که آمریکایی ها مدعی هستند؛ هیچ گونه ارتباطی با داعش ندارند بلکه در حال جنگ با داعش بوده اند اما جمهوری اسلامی تاکید دارد که داعش اگر هم وابستگی کامل به آمریکا نداشته باشد، ساخته و پرداخته آمریکا بوده و امریکایی ها به هر حال در ظهور چنین گروه تروریستی نقش مستقیم یا غیرمستقیم داشته اند.

پیام ایران به آمریکا با حمله به مقرهای موساد و داعش

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه حمله به پایگاه اسرائیل و مقرهای گروه های داعشی به شکل مستقیم و غیرمستقیم پیام هایی برای آمریکا دارد، تصریح کرد: این پیام ها را می توان اینگونه عنوان کرد که آمریکا از گروه هایی ضد ایرانی و گروه های تروریستی فعال علیه ایران حمایت نکند. همچنین ایران با این اقدام نشان داد برای هر برخوردی آماده است و اگر آمریکایی ها تصور می کنند که می توانند یک جنگ نیابتی در منطقه علیه ایران راه بیاندازند، ایران به شکل قاطعانه به آن پاسخ خواهد داد و این اقدامات ایران، نوعی اقدامات بازدانده نیز محسوب می شود.

نمایش اقتدار ایران در منطقه/ هر اقدامی علیه ایران پاسخی سخت و کوبنده خواهد داشت

وی تاکید کرد: اگر ایران کشور ضعیفی باشد و ارتش ضعیفی داشته باشد حتما مورد حمله قرار می گیرد اما به همان اندازه که توانمندی نظامی، انسجام داخلی و اقتصاد قوی داشته باشد، کمتر در معرض تهدید قرار خواهد گرفت بنابراین این اقدام ایران، یک نمایش قدرتی است هم برای بازیگران منطقه ای نظیر اسرائیل و گروه های داعش که با ایران وارد تخاصم آشکار نشوند و اقداماتی علیه ایران انجام ندهند و همین طور پیامی است برای آمریکا مبنی بر اینکه احیانا تصوری برای ورود به جنگ با ایران نداشته باشد و به عبارتی یک اقدام بازدارنده علیه هر اقدام تهاجمی اسرائیل و گروه های تروریستی و هم اقدام تدافعی و بازدارنده در قبال آمریکا است.

کد خبر 1744769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha