نقش پایگاه قرآنی در تربیت انسان‌های مومن و انقلابی مهم است

مدیر کانون فرهنگی و هنری امام زمان (عج) روستای شعبانلو شهرستان میاندوآب گفت: بیشتر شهدای انقلاب تربیت شده پایگاه قرآنی در مساجد بودند و نقش پایگاه قرآنی در تربیت انسانهای مومن، انقلابی و با بصیرت بسیار مهم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، مسجد، خانه مؤمنان، محل عبادت و نیایش، مکانی برای انتقال معارف اسلامی، محل تبیین احکام و مفاهیم اسلامی و جایی برای حل مشکلات و معضلات جامعه است. حضور جوانان و نوجوانان، روحانیون و معلمان آگاه و دلسوز و همه اقشار جامعه می‌تواند مساجد را به کانون ذکر و عبادت و اندیشه و معرفت مبدل ساخته و نسل جوان را از گزند تهاجم‌های فکری و فرهنگی مصون سازد.

در این راستا  طرح «هر مسجد یک پایگاه قرآنی» با حضور اقشار مردم اجرا می شود در استان آذربایجان غربی نیز با توجه به اینکه بیش از هزار کانون فرهنگی و هنری فعال است این طرح به صورت مداوم در حال برگزاری است.

کانون فرهنگی و هنری امام زمان (عج) روستای شعبانلو شهرستان میاندوآب یکی از کانون های فعال در حوزه قرآنی است. که در ادامه با حجت الاسلام وکیلی، مدیر کانون فرهنگی و هنری امام زمان (عح) به گفت‌وگو نشستیم که از نظر مخاطبان می گذرد.

شبستان _ به عنوان اولین سئوال بفرمائید انگیزه راه اندازی پایگاه قرآنی در مسجد از کجا سرچشمه گرفت؟

از آنجا که از صدر اسلام مسجد به عنوان پایگاه اصلی مسلمانان در بیشتر امور علی الخصوص پایگاه قرآنی برای حفظ و ترویج فرهنگ قرآنی از سوی پیامبر اکرم(ص) انتخاب شده بود و فعالیت های دیگر آمیخته با قرآن و فرهنگ قرآنی بود و این اتفاق در در زمان انقلاب اسلامی ایران نیز در مساجد اتفاق افتاده بود و بیشتر شهدای انقلاب نیز تربیت شده پایگاه قرآنی در مساجد بودند نقش پایگاه قرآنی در تربیت انسانهای مومن، انقلابی و با بصیرت بسیار مهم است در زمان حاضر نیز به خاطر هجمه های تبلیغاتی دشمن علیه فرهنگ اسلامی و قرآنی مسجد به عنوان پایگاه مهم و اصلی در برابر نقشه های دشمن می‌باشد.

در مسجد جامع روستای شعبانلو حتی یک روز هم کلاس های قرآنی تعطیل نشده است و تمام نوجوانان روستا با شوق و ذوق خاصی در تمام ایام سال در این کلاس ها حضور فعال دارند و فعالیت های قرآنی ما مختصص به فصل خاصی نیست.

نقش پایگاه قرآنی در تربیت انسان‌های مومن و انقلابی مهم است

نقش پایگاه قرآنی در تربیت انسان‌های مومن و انقلابی مهم است

شبستان _ برنامه های کانون فرهنگی هنری امام زمان (عج) در مسجد برای تحقق منویات رهبری چیست؟

از آنجا که مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر فعال کردن کانون‌های فرهنگی هنری مساجد داشتند کانون فرهنگی هنری امام زمان (عج) روستای شعبانلو شهرستان چهاربرج برنامه‌های متنوع برای سنین مختلف کودکان، نوجوانان و جوانان و میانسالان از جمله حلقه های قرآنی، معرفتی، بصیرتی و گروه سرود، ورزش، استخر، مسابقات قرآنی و ورزشی، اردوی زیارتی و سیاحتی داشته و انشاالله خواهد داشت و همیشه سعی بر این شده که کلاسهای قرآنی به نماز جماعت وصل شود.

کلاس‌های احکام و تفسیر و عقاید نیز در کانون فرهنگی برگزار می‌شود.

در حال حاضر که من موفق شده ام در شغل معلمی در خدمت کودکان و نوجوانان روستا باشم تمام تلاش خود را کرده تا  کلاس های قرآنی مدرسه را در محوطه خود مسجد برگزار کنیم چون تاثیر این موضوع بیشتر از کلاس درس می تواند باشد و همچنین این مسأله سبب ‌شد که کلاس از حالت یکنواخت درسی خارج شود و شکل مخصوص کلاس قرآن به خود بگیرد.

تلاش کردیم که برخی کلاس های مثل دروس مانند آیه‌های آسمانی و دروس مرتبط با معارف دینی و اسلامی، آموزش قرآن را در مساجد تشکیل شود.

این محافل با هدف آشنایی نوجوانان با سبک زندگی و آموزه های قرآنی می باشد تا نوجوانان ما از سنین نوجوانی با قرآن و سبک زندگی قرآنی شوند و در زندگی خود از نکات این کتاب آسمانی استفاده کنند و بچه‌ها وقتی در فضای معنوی و مسجد قرار بگیرند نوع معماری مسجد، فضای معنوی و نورانیت آن، روان‌شناسی محیط و ... یادگیری مباحث دینی را برای آن شیرین‌تر و تسهیل خواهد کرد. ,در دوره ائمه (ع) نیز روایاتی وجود دارد که ایشان به شاگردانشان دستور می‌فرمودند که بروید در مسجد بنشینید و احکام شرعی را برای مردم بیان کنید؛ لذا نقش مسجد در تعلیم و تربیت انکارناپذیر بوده و هست.

نقش پایگاه قرآنی در تربیت انسان‌های مومن و انقلابی مهم است

نقش پایگاه قرآنی در تربیت انسان‌های مومن و انقلابی مهم است

شبستان _ اهدافی که از اجرای فعالیت های قرآنی دنبال می شود را برای مخاطبان تشریح بفرمائید.

هدف از اجرای فعالیت های کانون فرهنگی ترویج فرهنگ و آموزه های قرآنی در بین جوانان و نوجوانان، از بین نرفتن ارتباط بین مساجد و خانواده و مدرسه، آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن، آموزش احکام شرعی و پاسخ به شبهات دینی و سایر فعالیت ها است.

شبستان _ برای تداوم حضور نوجوانان و جوانان در برنامه های قرآنی مسجد چه تدابیری اندیشیده شده است؟

ایجاد برنامه های متنوع انگیزشی، ارتباط با مدارس و خانواده، برگزاری مسابقات قرآنی و احکام، ورزشی و اهدای جوایز به برترین ها، اجرای گروه های سرود در مناسبت های مختلف و اردوهای زیارتی و تفریحی تدارک دیده شده است.

نقش پایگاه قرآنی در تربیت انسان‌های مومن و انقلابی مهم است

نقش پایگاه قرآنی در تربیت انسان‌های مومن و انقلابی مهم است

کد خبر 1744785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha