«هولکه خوانی»؛ رسمی برای شروع زندگی مشترک در خراسان جنوبی در رادیو ایران

زهرا فقیه میرزایی از پرداختن به آئین دیرین «هولکه خوانی» در برنامه «فرهنگ مردم» خبر داد و گفت: در برنامه «فرهنگ مردم» روز جمعه ۲۹ دی رادیو ایران به «هولکه خوانی» رسم دیرین خراسان جنوبی‌ برای زندگی مشترک می پردازد.

به  گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، برنامه «فرهنگ مردم» به تهیه کنندگی زهرا فقیه میرزایی، با اجرای شمسی فضل اللهی و محمدمحسن رفیعی، صدا برداری مریم حق‌نظری و به قلم زینب صالح پور و سهیلا خدادادی جمعه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ از رادیو ایران پخش می شود. در برنامه این هفته به رسم دیرین «هولکه خوانی»  در خراسان جنوبی‌ پرداخته می شود.

«زهرا فقیه میرزایی»، تهیه کننده برنامه «فرهنگ مردم» درباره برنامه «فرهنگ مردم»  با موضوع «هولکه خوانی»  در خراسان جنوبی‌  به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: «هولکه خوانی»، یک مراسم آیینی بومی خرسان جنوبی در زمان شروع زندگی مشترک بوده که ثبت ملی شده است.

وی با با بیان اینکه «هولک» به معنی زنی پاک و عفیف و «هولکه خوانی» یعنی خواندن و بیان پاکی و عصمت است، اظهار کرد: زوجین با انسان پاک ازدواج می‌کنند و زندگی خود را با پاکی و صداقت شروع می‌کنند و اشعار «هلوکه» نیز ذکر و مدح پاکی و مطهر بودن امامان معصوم(ع) است.

فقیه میرزایی افزود: یکی از این مراسم صمیمانه، ساده و با نشاط رسم «هلوکه خوانی» در روستاهای اطراف شهرستان خوسف که به ناحیه هردنگ معروف و مشهور است انجام می‌شود و درحال حاضر برگزار می‌شود.

تهیه کننده «فرهنگ مردم» در خصوص دیگربخش های این برنامه به روش تدریس در مکتبخانه ها و نگاه جهانگردان و سفرنامه نویسان خارجی درباره مکتبخانه ها و ریشه قصه مَثَل حسنی به مکتب نمیرفت وقتی میرفت جمعه میرفت، اشاره کرد.

پایان پیام/

کد خبر 1744914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha