لزوم آشنایی هرچه بیشتر مردم ارمنستان با آداب و رسوم ایرانیان

ارایک خزمالیان با اشاره به سفر هیأتی از محققین و کارشناسان نسخ خطی ارمنستان به ایران، گفت: امیدواریم این سفرها در تمام قشرها و گروه‌های مردم دو کشور انجام شود و عامل هرچه بیشتر نزدیکی و آگاهی دو ملت از آداب و رسوم و فرهنگ و ادب یکدیگر گردد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان به همراه محمد اسدی‌موحد، رایزن فرهنگی کشورمان با ارایک خزمالیان، رئیس موزه ماتناداران دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که به منظور آشنایی با ظرفیت‌های فرهنگی کشور ارمنستان و در راستای توسعه تعاملات فرهنگی انجام شد، سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این موزه از جمله بخش نسخ خطی آن، از نزدیک با کتاب‌های ارزشمند تاریخی و نیز مجموعه نفیس قرآن‌های خطی که در آنجا نگهداری می‌شود، آشنا شدند.

سبحانی، سفیر کشورمان در ارمنستان اظهار داشت: با وجود اهمیت مسائل اقتصادی و سیاسی، مسائل فرهنگی عمق بیشتری به ارتباطات دو کشور می‌دهد.

وی با اشاره به گفت‌وگوهای مفصلی که با وزیر فرهنگ ارمنستان درباره مسائل مختلف علمی، فرهنگی و گسترش همکاری‌های دو کشور در این زمینه‌ها داشته است، گفت: مردم ارمنستان علاقه خاصی به  فرهنگ، تمدن، آداب و رسوم ایران دارند و در همین زمینه، حدود ۳۰۰۰ نفر از دانش‌آموزان مدارس این کشور با حمایت و تشویق دولت به فراگیری زبان فارسی مشغول هستند.

سفیر کشورمان در ارمنستان افزود: دو ملت از این طریق با فرهنگ و آداب و رسوم و تاریخ یکدیگر بیشتر آشنا می‌شوند.

 وی با تأکید بر ضرورت درک بیشتر دو ملت از یکدیگر، گفت: ما در ایران جمع زیادی از ارامنه را بین خود داریم و سال‌هاست با یکدیگر با دوستی زندگی می‌کنیم.

سبحانی بیان کرد: ما آمادگی داریم برای تسهیل و سرعت بخشیدن در جهت گسترش روابط فرهنگی دو کشور گام برداریم و از هیچ تلاشی فروگذار نیستیم و هر اقدامی را که در این خصوص لازم باشد، انجام دهیم.

سفیر کشورمان در ارمنستان خاطرنشان کرد: ارمنستان یکی از بهترین همسایگان ما است و امیدواریم این دیدار زمینه همکاری متقابل را فراهم کند.

خواهان توسعه روابط فرهنگی بین ایران و ارمنستان هستیم

ارایک خزمالیان، رئیس موزه ماتناداران در سخنانی، گفت: مایلیم درباره توسعه روابط فرهنگی و تعاملات بین ایران و ارمنستان به ویژه درباره نسخ خطی، همکاری داشته باشیم.

وی گفت: این موزه آثار ارزشمند فراوانی از جوامع و ادیان مختلف از جمله دین مبین اسلام را در خود جای داده است و به بهترین وجه از آنها نگهداری می‌کند.

خزمالیان با اشاره به سفر هیأتی از محققین و کارشناسان نسخ خطی این کشور به ایران، گفت: امیدواریم این سفرها در تمام قشرها و گروه‌های مردم دو کشور انجام شود و عامل هرچه بیشتر نزدیکی و آگاهی دو ملت از آداب و رسوم و فرهنگ و ادب یکدیگر گردد.

رئیس موزه ماتناداران از برگزاری همایشی با حضور تعدادی از دانشمندان ایرانی در ایام نوروز و فراهم شدن زمینه آشنایی هرچه بیشتر مردم ارمنستان با آداب و رسوم ایرانیان خبر داد و افزود: رونمایی از بعضی از نسخ خطی ایرانی مثل شاهنامه و اجرای موسیقی سنتی ایرانی از دیگر برنامه‌های این همایش است.

کد خبر 1745635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha