امام جواد(ع)؛ امام تبیین

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه امام جواد علیه السلام با بخشندگی، احسان، صبر، تواضع، شجاعت، عدالت و تقوا، الگویی عملی برای تمامی مسلمانان هستند، گفت: امام جواد(ع) در تبیین مسائل فقهی، کلامی، تفسیری و اخلاقی و روشنگری بسیار متبحر و مجاهد بودند.

دکتر نرگس موحدی در گفتگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با گرامیداشت میلاد با سعادت جوادالائمه علیه السلام به عنوان «مبارک‌ترین مولود» اظهار داشت: این میلاد با سعادت را به امام رضا علیه السلام و تمامی شیعیان جهان، با عشق و ارادت و احترام و افتخار تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در ارتباط با زندگی این امام همام افزود: امام جواد علیه السلام نهمین امام شیعیان اثناعشری، در سال ۱۹۵ هجری قمری در شهر مدینه به دنیا آمدند.

وی تصریح کرد: پدرشان امام رضا علیه السلام و مادرشان سبیکه(ریحانه) بودند. ایشان به کنیه ابوجعفر و لقب «جواد» شهرت داشتند؛ آن حضرت پس از شهادت پدر، در سن هشت سالگی به امامت رسیدند و سن کم، سبب تردید برخی در امامت ایشان شد.

موحدی بیان کرد: امام جواد علیه السلام در سال ۲۲۰ هجری قمری در سن ۲۵ سالگی به دست معتصم عباسی به شهادت رسیدند و قبر مطهر آن حضرت در کنار جدش امام موسی کاظم علیه السلام در کاظمین قرار دارد.

این دکتری فلسفه و استاد دانشگاه با اشاره به ابعاد شخصیتی امام جواد علیه السلام عنوان کرد: ایشان یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های علمی و معنوی در تاریخ اسلام بودند. آن حضرت با وجود سن کم، در مسائل فقهی، کلامی، تفسیری و اخلاقی بسیار متبحر و مجاهد بودند.

موحدی گفت: امام جواد علیه السلام با بخشندگی، احسان، صبر، تواضع، شجاعت، عدالت و تقوا، الگویی عملی برای تمامی مسلمانان هستند.

وی افزود: با توجه به منابع اسلامی، مهم‌ترین ویژگی شخصیتی امام جواد علیه السلام، بخشندگی آن حضرت بود. از این رو، او را با لقب «جواد» یا «بخشنده» می‌شناسند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد:امام جواد علیه السلام در دوران خود، بسیاری از فقرا، یتیمان، بیماران و مظلومان را یاری کردند و از مال و دارایی خود به آنها احسان نمودند،همچنین با برخورد مهربانانه و محبت‌آمیز با دوست و دشمن، قلب‌ها را به خود جلب کردند.

وی تصریح کرد: امام جواد علیه السلام در دوره امامت خود با دو خلیفه عباسی یعنی مأمون و معتصم مواجه بودند، ایشان در دورانی امامت کرد که جامعه اسلامی با چالش‌های بسیاری روبرو بود.

موحدی با اشاره به برخی از این چالشها عنوان کرد: حکومت ستمگر و مکار عباسی، به ویژه مأمون و معتصم، با انواع توطئه‌ها و نیرنگ‌ها، سعی در زیر سوال بردن امامت و ولایت امام جواد علیه السلام و شیعیان داشتند.

وی اظهار داشت: این خلفا با تشکیل مناظرات علمی و دینی، قصد افول تشیع را داشتند،اما امام جواد علیه السلام با حکمت و شجاعت، از حقانیت امامت و شیعیان دفاع کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: رواج و پیشرفت مذهب معتزله، که با حمایت حکومت عباسی، سعی در تبلیغ و ترویج عقاید خود داشتند. این مذهب با تکیه بر عقل و نادیده گرفتن نقل و سنت، بسیاری از اصول و مسائل دینی را انکار می‌کردند.

وی بیان کرد: به ویژه مسأله امامت در سنین کودکی را با عقل خود سازگار می‌دانستند و با امام جواد علیه السلام مناظره می‌کردند، اما امام جواد علیه السلام با پاسخ‌های قاطع و استدلال‌های قوی، از این مناظرات سربلند بیرون آمده و اصل امامت را تثبیت کردند.

موحدی عنوان کرد: امام جواد علیه السلام با نصب وکلا و نمایندگان، ارتباط خود را با شیعیان حفظ کرد و به مشکلات و شبهات آنان پاسخ می داند.

وی تصریح کرد: امام نهم، با بصیرت و بردباری و عبور از این شرایط، نقش مهمی در حفظ و گسترش دین اسلام و شیعیان داشتند، همچنین استفاده از شیوه‌های مختلف در مبارزه  با خلفای عباسی، نشان از علم، حکمت، شجاعت و ایمان آن حضرت داشت و  با این برخوردها، شیعه و امامت و ولایت خود را حفظ کردند.

این استاد دانشگاه و نویسنده در خصوص راه‌های عرض ارادت به امام جواد علیه السلام گفت: راه‌های عرض ارادت به امام جواد علیه السلام متنوع و متعدد هستند، برخی از این راه‌ها عبارت از زیارت کردن حرم مطهر امام جواد علیه السلام در کاظمین و خواندن زیارت‌نامه‌های مخصوص ایشان است.

وی افزود: همچنین شناختن و پیروی کردن از آموزه‌ها، سیره و اخلاق امام جواد علیه السلام که در منابع روایی و تاریخی ثبت شده‌اند. موحدی بیان کرد: اهداء ثواب اعمال صالحه به روح مطهر امام جواد علیه السلام نیز یکی از امور مهم است، از طرفی شرکت کردن در مراسم و جشن‌های مربوط به ولادت و شهادت امام جواد علیه السلام و گسترش فرهنگ و معارف اهل بیت علیهم السلام از جمله این امور مهم است که باید برای نسل امروز به خوبی تبیین شود.

کد خبر 1745653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha