نشست اتحادیه اروپا برای صلح دایمی بین اسرائیل- فلسطین

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا امروز مذاکرات جداگانه ای با همتایان اسرائیلی و فلسطینی خود به منظور بررسی چشم انداز تحقق صلح دایمی دارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از المیادین، پس از مخالفت«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای راه حل دو کشور، وزاری خارجه اتحادیه اروپا امروز(دوشنبه دوم بهمن ۱۴۰۲) با همتایان اسرائیلی و فلسطینی خود برای بررسی افق‌های دستیابی به صلح دایمی مذاکرات جداگانه خواهند داشت.

این دیدارها چند روز پس از بیانیه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اشغالگر، انجام می شود که در آن وی بر رد وجود کشور فلسطینی تاکید کرد و گفت: اسرائیل باید کنترل امنیتی خود را بر غزه حفظ کند.

قرار است امروز ۲۷ وزیر خارجه اتحادیه اروپا ابتدا با همتای اسرائیلی خود، «یسرائیل کاتز» و سپس به طور جداگانه با همتای فلسطینی خود «ریاض المالکی» دیدار کنند؛ اما انتظار نمی رود دیداری بین کاتز و مالکی انجام شو.

 وزرای اروپایی همچنین با وزرای خارجه مصر، اردن و عربستان سعودی دیدار خواهند کرد.

 یک مقام بلندپایه اتحادیه اروپا هرگونه انتظار برای پیشرفت در این نشست‌ها را رد کرد وگفت: هدف این است که بحث و بررسی کامل با همه شرکت کنندگان اعم از اسرائیلی، فلسطینی و عرب برای  تبادل نظر دیدگاه‌ها و تلاش برای درک بهتر مواضع همگان صورت گیرد.

اتحادیه اروپا برای یکسان سازی موضع خود درباره حمله به غزه  با توجه به مخالفت حامیان قوی «اسرائیل» مانند آلمان، به درخواست آتش بس فوری که از سوی کشورهایی مانند اسپانیا و ایرلند ارایه شد، تلاش می کند.

مقامات اتحادیه اروپا شرایط کلی را برای «روز پس از پایان جنگ کنونی در غزه» تدوین کردند و با هرگونه اشغال بلندمدت اسرائیل مخالف هستند. به همین دلیل خواستار پایان دادن به حکومت حماس و اعطای نقش به تشکیلات خودگردان فلسطین در مدیریت نوار غزه شدند.

در همین حال، کشورهای اتحادیه اروپا این هفته حمایت اولیه را برای اعزام نیروهای دریایی اروپایی به دریای سرخ به منظور مقابله با یمن ارایه کردند.

این پیشنهاد شامل اعزام سه ناوچه و اجازه پاسخ دادن به آنها، بدون حمله به سرزمین یمن، آنگونه که ائتلاف به رهبری آمریکا انجام داد.

قرار است نشست وزرای اتحادیه اروپا امروز این مسئله را بررسی کند، اما انتظار نمی رود که تا قبل از ماه آینده این ماموریت تصویب شود. هلند، آلمان و بلژیک آمادگی خود را برای مشارکت کشتی‌های جنگی در این ماموریت اعلام کردند.

کد خبر 1745676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha