امام جواد (ع)، الگوی کامل تقوا و پارسایی بودند

حجت الاسلام عسگری گفت: امام جواد (ع) مانند همه امامان شیعه (ع)، الگوی کامل تقوا و پارسایی و نمونه بارز عبادت، بندگی و سجده های طولانی برای خداوند و انسان های کامل بودند.

حجت الاسلام مصطفی عسگری  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان ضمن تهنیت بمناسبت فرارسیدن ولادت امام محمد تقی (ع) با اشاره به ویژگی های اخلاقی و علمی امام جواد الائمه (علیه السلام)، گفت: امام جواد در مدینه شهر پیامبر(ص) در سال ۱۹۵ ق به دنیا آمد همچنین مشهورترین القاب او «جواد» و «تقی» است که نام مبارک ایشان «محمد» بود اما به دلیل بخشندگی، به «جواد» و به دلیل تقوا به «تقی» مشهور شدند. حضرت القاب دیگری مانند «رضی» و «متّقی» نیز داشتند.

مدیر مرکز افق احمد بن اسحاق (ره) سرپل ذهاب افزود: امام محمد تقی (ع) جوان‌ترین امام شیعیان بوده است که در ۸ سالگی به امامت می‌رسند.

وی با اشاره به ویژگی های اخلاقی و علمی امام جواد، خاطر نشان کرد: حضرت جواد الائمه (ع) مانند دیگر پیشوایان معصوم (ع) این ویژگی را از جدّ بزرگوارشان پیامبر مکرم، حضرت محمّد بن عبدالله (ص) به ارث بردند. در قرآن هم تأکید شده که مسلمانان از اخلاق پیامبر (ص) الگو و سرمشق بگیرید، یعنی به مسلمانان توصیه شده است که در رفتار و زندگی خودشان در تمام مراحل باید از پیامبر الگو بگیرند.

حجت الاسلام عسگری با اشاره به اینکه یکی از ویژگی های امام جواد (ع) علم فراوان و وسیع ایشان است؛ اظهار کرد: چنانچه پدران بزرگوارشان هم این علم وسیع (علم لدنّی) را داشتند و به معنای واقعی کلمه عالم بودند. این امر در مناظراتی که ایشان انجام دادند و چند نمونه آن وجود دارد قابل مشاهده است و ما شیعیان معتقد هستیم که این علم از طریق اجدادشان منتقل شده و به قدرت الهی، علم پیامبر (ص) به امام علیّ بن ابی طالب (ع) و نسل به نسل تا منجی جهان بشریت حضرت بقیه الله الأعظم، حضرت مهدی (عج) منتقل شده و این علم لَدُنیّ که خداوند در اختیار این الگوهای بشریت گذاشته در نزد امام جواد (علیه السلام) هم بوده است.

مدیر مرکز افق احمد بن اسحاق(ره) سرپل ذهاب تصریح کرد:امام جواد(ع) با همگان با ادب و احترام برخورد می کردند. این امر باعث جذب مخالفان و دشمنان امام به سوی ایشان می شد. سازش و نرم خویی با دوستان و شیعیان نیز از صفات ایشان است.

وی با بیان اینکه امام جواد(ع) در مقابل مصائب و گرفتاری های روزگار بسیار شکیبا و بردبار بود، اظهار کرد: آن حضرت در مقابل حوادث سخت و پیشآمدهای ناگوار هیچ گاه برآشفته و مضطرب نمی شد، بلکه با توکل به خدای متعال به صبر و تحمل روی می آورد لذا مدارا با همسر ناشایست، بردباری در قبال ستم های حاکمان مستبد و صبر در ناملایمات فراوان زندگی همانند شهادت پدر، نمونه هایی از بردباری آن حضرت است.

حجت الاسلام عسگری  افزود: با توجه به اینکه ویژگی حرّیت و آزادگی برای همه ائمه اهل بیت (ع) محرز بوده است لذا آن بزرگ واران هیچ گاه تسلیم ظلم و ستم نمی شدند و حاضر بودند در این راه تمام سختی ها را تحمل کنند. این ویژگی الگویی برای ما است که در هیچ زمانی ظلم و ستم را قبول نکنیم و با آزادگی، اعتقادات و مبانی خودمان را مطرح کنیم و تسلیم فتنه ها و توطئه های دشمنان قسم خورده اسلام و مخالفان نشویم.

مدیر مرکز افق احمد بن اسحاق (ره) در سرپل ذهاب گفت: در این زمان که حمله به مقدسات مسلمانان از سوی آمریکائی ها، صهیونیست ها و عوامل فریب خورده آنان با چاپ و نشر کاریکاتورها و فیلم ها شروع شده، مسلمانان و به ویژه پیروان واقعی اهل بیت (علیه السلام) می بایست با وحدت و یک پارچگی خاص با حضور در صحنه و راه پیمائی ها و تظاهرات به مبارزه با استکبار جهانی برخیزند که همین کار هم کرده و می کنند.

کد خبر 1745760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha