ظرفیت خراسان جنوبی برای تبدیل شدن به هاب منطقه‌ای انرژی‌های تجدیدپذیر

خامه‌زر گفت: خراسان جنوبی با داشتن بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در سال شرایط مطلوبی برای استفاده از انرژی‌های نو به‌ویژه انرژی خورشیدی دارد و می‌تواند به عنوان هاب منطقه‌ای انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح کشور مطرح شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، علیرضا خامه‌زر امروز چهارشنبه (۴ بهمن) در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان با اشاره به اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر، اظهار کرد: در سال زارعی جاری با توجه به کمبود بارندگی و خشکسالی، نیروگاه‌های برق‌آبی با مشکل تولید برق مواجه می‌شوند و اگر این شرایط مدیریت نشود تابستان سختی را در پیش رو خواهیم داشت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند افزود: استان خراسان جنوبی یکی از مناطقی است که با داشتن بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در سال شرایط مطلوبی برای استفاده از انرژی‌های نو به‌ویژه انرژی خورشیدی دارد و می‌تواند به عنوان هاب منطقه‌ای انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح کشور مطرح شود و جایگاه خوبی را در زمینه تولید انرژی‌ داشته باشیم و در اختیار صنعت و معدن قرار دهیم.

خامه‌زر ادامه داد: با وجود انرژی‌های تجدیدپذیر در این استان توسط نیروگاه‌های خورشیدی و بادی می‌توان برقی از کشور همسایه افغانستان را هم تأمین کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند بیان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع برای استان و کشور، در این دوره کمیسیون انرژی‌های تجدیدپذیر در اتاق بازرگانی بیرجند راه‌اندازی شده است تا بتوانیم در این حوزه نقش ایفا کنیم.

وی با اشاره به اینکه مصرف برق استان حدود ۴۴۰ مگاوات است، گفت: در حال حاضر تولید استان خراسان جنوبی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر ۳۰ مگاوات است لذا باید به این سمت حرکت کنیم که از این انرژی پاک برای تولید برق استفاده بیشتری داشته باشیم.

وجود ۴ نیروگاه خورشیدی در خراسان جنوبی

علیرضا پوزشی - مجری طرح انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی نیز در این جلسه با بیان اینکه اکنون قیمت خرید تضمینی این نوع برق تولیدی توسط وزارت نیرو ۲۲ هزار ریال است، عنوان کرد: ۶۴۳ نیروگاه انشعابی در خراسان جنوبی فعال بوده که ظرفیت تجمعی این نیروگاه‌ها بیش از هشت هزار و ۴۹۷ کیلو وات است.

پوزشی از وجود چهار مزرعه خورشیدی با ۱۸.۵ مگاوات در سطح استان خبر داد و گفت: از این تعداد یک مزرعه ۱۰ مگاواتی در شهرستان خوسف، یک مزرعه هفت مگاواتی در سربیشه، یک مزرعه یک مگاواتی در بشرویه و یک مزرعه ۵۰۰ کیلوواتی هم در ارسک بشرویه فعال است.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید برق خراسان جنوبی ۷۳۰ مگاوات است که بیش از ۲۷ مگاوات آن از طریق نیروگاه‌های خورشیدی تامین می‌شود.

مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با اشاره به ساخت نیروگاه ۵۰ مگاواتی بادی درح سربیشه خاطرنشان کرد: ۱۰ مگاوات از این مقدار تا پایان سال جاری به بهره‌برداری و وارد شبکه برق می‌شود.

کد خبر 1746059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha