برخورد شعاری و آماری با منویات رهبری در خصوص مسجد قرآنی ممنوع

حیدری با اشاره به اینکه منویات رهبری در حوزه مسجد و قرآن فصل الخطاب است و نباید با این دغدغه های معظم له شعاری و آماری برخورد شود، گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد بدور از نگاه آماری برای قرآنی شدن مساجد ازظرفیت مدارس و موسسات قرآنی استفاده نمایند.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ به فرموده مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی) مسجد، خانه مؤمنان، محل عبادت و نیایش، مکانی برای انتقال معارف اسلامی، محل تبیین احکام و مفاهیم اسلامی و جایی برای حل مشکلات و معضلات جامعه است. نهادی که نقشی محوری در تحولات اسلامی از صدر اسلام تاکنون داشته است؛ مسجد چه در زمان نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص)، چه در زمان امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) و در دوره‌های بعد تا امروز همواره محل تربیت و رویش نیروهای مومن و موحد بوده و اثرگذاری‌های شگرف در میان امت اسلامی ایجاد کرده است.

حضور جوانان و نوجوانان، روحانیون و معلمان آگاه و دلسوز و همه اقشار جامعه می‌تواند مساجد را به کانون ذکر و عبادت و اندیشه و معرفت مبدل ساخته و نسل جوان را از گزند تهاجم‌های فکری و فرهنگی مصون سازد. اما برای اینکه یک مسجد به جایگاه طراز اسلامی خود برسد  باید در مسیر قرآنی شدن حرکت کند چرا که مسجد قرآنی می تواند رونق معنوی به محلات هر شهر و روستا ببخشد و عطر قرآن از هر کوی و برزن به مشام برسد.

از این رو برآن شدیم با تهیه و انتشار گفتگوهای تفصیلی با فعالان قرآنی و کارشناسان زبده در حوزه تلاوت این مصحف شریف زمینه ساز تحقق منویات رهبری درحوزه تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی باشیم.

روح الله حیدری- قاری و داورقرآنی برجسته کشور و مسئول مجمع مرکزی حافظان و قاریان قرآن شهرستان قائم شهر در گفتکو با خبرنگار شبستان به نقاط قوت و ضعف فعالیت قرآنی در مساجداشاراتی داشت که در این فرصت از نظرتان می گذرد:

برخورد شعاری و آماری با منویات رهبری در خصوص مسجد قرآنی ممنوع

چرا خروجی جلسات قرآن مساجد با دیگر مراکز و موسسات قرآنی متفاوت است؟

معتقدم برای انجام هر کاری اول نیاز به بستر سازی است، وقتی بستر فراهم شود خیلی از مشکلات حل می شود، برای آموزش و یادگیری قرآن اول نیاز به ایجاد  بستر معنوی دارید چه جا و مکانی عالیتر و معنوی تر از مسجد، مسجد جای عبادتست، جای ستایش خداوندست، مسجد عمومیت دارد از هر قشر و تفکری و عقیده ای در طول سال به هر بهانه چه خواسته چه ناخواسته وارد مسجد می شوند، و تلاوت، آموزش و یادگیری قرآن چه مکانی مقدسی بهتر، معنوی تر از مسجد!!

شخصا براین باور معتقدم کارهای فرهنگی و قرآنی باید کاملا مردمی بدون دخالت اداره، سازمان و نهادی انجام شود، در امورات قرآنی هر جا ادارات و نهادها و سازمانها دخالت داشتن اول چیزی که بذهنشون میرسد و انتظار دارند گرفتن عکس و فیلم، آرم زدن ... آمار دادن به بالا دستیها... دنبال کمیت هستند، دنبال کیفیت در کار نیستند.

 وقتی در مسجد توسط یه استاد مجرب، برای رضای خدا، خدمت بمردم بدون ریا، برای پیشرفت و تعالی جوانان شهر صورت می گیرد قطعا آثار و برکات فراوانی خواهد داشت.

 نگات، نگاه قرآنی باشد و مردم هم همین رو درک میکنند و متوجه میشوندخداوند و قرآن و ائمه اطهار(علیهم السلام) بشدت به اون استاد، به اون جلسه نظر خواهد کرد، وقتی در طول چهل و اندی سال از انقلاب که گذشت  این همه قاری، حافظ، مرتل، مؤذن از دل مساجد پرورش یافتند چرا این جلسات حمایت نشدند چرا از مسجد بیرون کشیده شدند!   الان توی هر شهری میانگین بگیریم کمتر از سی یا چهل مؤسسه قرآنی وجود داره، که حداقل بالغ بر ۱٠ سال سابقه کار دارند، اگه هر یک ازاین چهل مؤسسه دراین ده سال ۱۰ قاری، ۱۰ مرتل، ۱۰ مؤذن و ۱۰ حافظ پرورش میدادند یعنی هر شهری باید  چهل قاری و حافظ، ... حرفه ای می داشت.

اگر قرار و هدف  این بود که مجوز برای مؤسسات داده شود که روخوان و روانخوان پرورش یابند خوب جلسات قرآنی هفتگی که سالهای سالست که مردم منزل همدیگر میروند همونجا روخوانی را یاد میگرفتند، (البته اینو عرض کنم انتقادم از مؤسسات بخاطر عملکرد ضعیفشون مربوط به همه مؤسسات نمیشه، واقعا هستند اندک مؤسساتی که بصورت کیفی کار میکنند)، متأسفانه مؤسساتی داریم که کلا شده مهد یا کلاس چرتکه، کلاس های قرآنشون خیلی کمرنگ است، البته بندگان خدا حقم دارند، چون اکثریت مؤسسات استیجاری اداره می شوند، چون اگر از این دست کلاسهای جانبی برگزار نکنند با برگزاری صرف کلاس قرآن و بدلیل عدم استقبال مردمی بری شرکت در کلاس های قرآن... دخل و خرجشون نمیخواند، حالا که از ضعف بعضی مؤسسات گفتیم چرا از آموزش و پرورش و کم کاریهایش سخن به میان نیاوریم.   چرا در طول سال ۹ ماه دانش آموز در اختیارشون میباشد آنهم ۱۲ سال، و در هر ترم درس قرآن هم تدریس دارند چرا بعد از ۱۲ سال دانش آموز روخوانی قرآن را بلد نیست.

در همین شهرستان قائم شهر ۹۵ درصد دانش آموزان پسر که در مسابقات دانش آموزی آموزش و پرورش شرکت میکنند و حائز رتبه میشود از پرورش یافتگان در جلسات آموزش تخصصی قرآن مجمع مرکزی قاریان و حافظان شهرستان به مدیریت و تدریس بنده یا دیگرجلسات آموزشی اساتیدی چون آقایان ادیانی، دهنوی، بوی افراز...بوده و هستند.

 متمرکز کردن جلسات قرآن در مساجد چه تاثیری در نهضت بازگشت به مسجد دارد؟

قبل اینکه جلسات بار دیگر در مساجد متمرکز شوند باید مشکلی که در برخی مساجد تکرار میکنم مشکلی که در مساجد وجود دارد از طرف بعضی هیئت امنای مسجد و حتی حسینیه ها حل شود.   متأسفانه مساجدی در سطح شهر وجود دارند فقط  در مسجد هنگام اذان مغرب به روی مردم باز می شود ومتأسفانه ترس از خدای نکرده خرابی سیم میکروفون یا سیم باند یا کثیف شدن دوتا استکان چای اصلا اجازه حضور و برگزاری کلاس های قرآن داده نمی شود.

باید دستگاه های متولی امر مسجد برای اقناع فکری هیات امنا این مساجد که برای کلاس های قرآنی تمایلی ندارند، ورود پیدا کنند.

وی همچنین به فعالیت برخی از کانون های فرهنگی هنری که صرفا به برنامه های مناسبتی و  تقویمی می پردازند گلایه دارم کانون های مساجد باید پاتوق فعالان قرآنی باشد تا برای جذب مخاطب در جشنواره های قرآنی ویژه اعضای کانون های مساجد شاهد کسب توفیق باشند.

متمرکز شدن جلسات قرآن در مساجد تأثیرات بشدت مثبتش را گذاشته بود و تا سال های نه چندان دور همه دیده بودیم، البته نباید از بیماری و ویروس منحوس کرونا غافل شد که بشدت در تعطیلی جلسات قرآن تأثیر گزار بود، و متأسفانه بعضی از مساجد و اساتید انگار دنبال بهونه بودن که جلساتشون تعطیل شود، الان که این ویروس وجود نداره هم شاهد کم فروغ بودن فعالیت های قرآنی درسطح مساجد و موسسات هستیم.

قرآن کلام خدا، معجزه پیامبراسلام حضرت محمد مصطفی(ص)، کتاب مسلمانان، کتاب هدایت برای مردم و متقین است، برای اینکه این کتاب مقدس حفظ و منتقل شود چه زحمتها کشیده نشد، چه خونها ریخته نشده، چه ظلم ها و خانه نشینی ها برائمه اطهار(علیهم السلام) روا داشته شد؛ متاسفانه بعضی از اساتید بخودشان زحمت نمیدهن که هفته ای یکساعت برای آموزش قرآن وقت بگذارند.   قرآن یقه همه مارو خواهد گرفت!

راه اندازی پایگاه های قرآنی در مساجد چه قدر به پویایی مساجد به ویژه با حضور نسل جوان موثر است؟

اینکه کانون های مساجد در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در اندیشه قرآنی شدن مساجد هستند همانند دیگر ارگان ها ارزشمند است اما قرآنی شدن مساجد ابتدا باید از بین نیروی انسانی شاغل در دستگاه های فرهنگی از جمله همین ستاد کانون های مساجد و پایگاه های بسیج و ... آغاز شود. خداوند در آیه ۲سوره صف می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ الا ای کسانی که ایمان آورده‌اید، چرا چیزی به زبان می‌گویید که در مقام عمل خلاف آن می‌کنید؟»

موانع تبدیل مساجد به پایگاه قرآن چه چیزهایی است؟

عدم هماهنگی برخی از هیات امناهای برخوردار از تفکرات قدیمی در مساجد زمینه دلسردی نسل نو برای انجام فعالیت های مسجدی و قرآنی را فراهم می آورد. باید پذیرفت که نوجوان و جوان امروز را نمی توان با تفکرات ۵۰سال گذشته تربیت کرد. یک دهه نودی را نمی شود با تفکرات دهه شصتی تربیت کرد، سبک زندگی، نوع تفکرات، تغذیه و... عوض شد. نسل نو به جهت پیشرفت تکنولوژی و حضور بی قید و بند در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به سادگی شیوه زندگی قدیمی ترها را پذیرش نمی کنند باید متناسب با ذائقه این نسل برنامه ریزی شود.

اگه ده درصد از منویات رهبری در مورد قرآن فقط عملی می شد الان که اینهمه مشکل نداشتیم؛ رهبری چند سال قبل فرمودند تربیت ده میلیون حافظ قرآن، چند درصد عملی شد؟   و آمارهایی که داده شد چقدر صحیح بود؟

اگر مسئولان قرآنی با منویات مقام معظم رهبری در مورد پایگاهای قرآن بخواهند شعاری رفتار نمایند و آمار بدهند هیچ فایده ای ندارد.

کد خبر 1746112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha