اعتکاف با طعم فرهنگ و هنر

تقدیر از روزه اولی‌ها، اجرای طرح «هر مسجد یک پایگاه قرآن»، توجه به خلاقیت و نورآوری و تدارک برنامه‌های فرهنگی، هنری و کتابخوانی از جمله برنامه‌هایی است که به همت کانون‌های فرهنگی هنری در ایام اعتکاف در مساجد اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، اعتکاف فرصتی است تا بندگان مومن با حضور سه روزه در مساجد و روزه داری به دور از تعلقات مادی و دنیوی خاضعانه به عبادت و شب زنده داری بپردازند، لحظه های ناب استجابت در خانه خدا سعادتی است، که نصیب معتکفان می شود. به مناسبت فرا رسیدن ایام اعتکاف دستگاه های مختلف فرهنگی و مذهبی با تدارک برنامه های متنوع برای شرکت کنندگان در این مراسم معنوی تلاش دارند، تا بر شکوه این مراسم بیافزایند، کانون های فرهنگی هنری مساجد هم در استان های مختلف در مساجد میزبان آیین اعتکاف، برنامه های تدارک دیده اند که برنامه تعدادی از استان ها به شرح زیر است:

۵۴ مسجد ایلام میزبان معتکفین

حجت الاسلام «علی چراغی پور» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه در استان ایلام مراسم معنوی اعتکاف در ۵۴ مسجد برگزار می شود، اظهار کرد: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان ایلام با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و آموزش و پرورش استان برنامه های مختلف را در این مساجد برگزار می کنند.

مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان ایلام با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار با همکاری آموزش و پرورش میزبان دانش آموزان در مراسم معنوی اعتکاف هستیم،بیان کرد: اجرای طرح ملی«هر مسجد، پایگاه قرآن» با نگاه ویژه در ایام اعتکاف با مشارکت کانون های فرهنگی هنری مساجد اجرا می شود و اهدای جوایز معنوی به «روزه اولی ها»،برگزاری مسابقه کتابخوانی از خطبه نهج البلاغه حضرت علی(ع)، برگزاری مراسم ویژه جشن ۱۳ رجب از جمله برنامه های تدارک دیده شده از سوی کانون های مساجد است.

اعتکاف با طعم فرهنگ و هنر

وی خاطر نشان کرد: تلاش داریم در مساجدی که معتکفین حضور دارند،بویژه در مناطق روستایی خدمات ویژه ای با همکاری دستگاههای خدمات رسان همانند ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، کمیته امداد امام خمینی(ره) ارایه نماییم،همچنین برپایی نمازهای جماعت در سه نوبت،استقرار روحانی از سوی کانون های فرهنگی هنری در مساجد مجری اعتکاف بخش دیگری از خدمات ارایه شده به معتکفین است.

 تدارک برنامه های به روز همراه با نوآوری و خلاقیت

«مرتضی شفیعی»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه  ۵۰ مسجد دارای کانون فرهنگی هنری در استان آذربایجان شرقی مجری مراسم معنوی اعتکاف هستند،گفت:ما در مساجدی که دارای کانون فرهنگی هنری هستند و برنامه اعتکاف دارند، سعی کردیم با تدارک برنامه های متنوع رنگ و بوی اعتکافشان متفاوت از دیگر مساجد شود و برگزاری مسابقه سیرکتابخوانی،اجرای گروههای تئاتر و سرود در محافل اعتکاف، برپایی سخنرانی های مذهبی، اجرای برنامه های هنری  و تدارک برنامه های تربیتی برای کودکان و نوجوانان معتکف از جمله این برنامه ها است. ضمن اینکه توجه به بحث خلاقیت و نوآوری را در برنامه های مناسبت های ماه رجب با شیوه ای به روز مورد اهتمام قرار دادیم.

اعتکاف با طعم فرهنگ و هنر

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی ایام اعتکاف را بهترین فرصت برای تقویت حضور دائمی نوجوانان و جوانان در مسجد دانست و ادامه داد: طبق پژوهشی که در استان آذربایجان شرقی انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که مساجدی که دارای کانون فرهنگی هنری و کتابخانه هستند، ضریب سنی نمازگزارانی که درآن مسجد حضور دارند، بیشتر از اقشار نوجوان و جوان هستند، به طور قطع مساجدی که میزبان اعتکاف دانشجویی،طلبگی، دانش آموزی هستند، نیز می تواند در رونق حضور اقشار جوان به مسجد تاثیرگذار باشند.

اهتمام به برنامه های تربیتی در برنامه های اعتکاف مساجد

«مرتضی انقانی»، هم در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه با همکاری کانون های تخصصی خواهران در مراسم معنوی اعتکاف که در تعدادی از مساجد استان مرکزی برگزار می شود، برنامه های تربیتی تدارک دیده شده است، گفت: با هماهنگی پلیس فتا آموزش مراقبت از فضای مجازی را برای جوانان و نوجوان برگزار خواهیم نمود، همچنین با همکاری ستاد اقامه نماز استان مرکزی مربیان پیرامون آموزش نماز مطالبی به معتکفین نوجوان ارایه خواهند داد تا آنها بحث جذب به نماز و مسجد به دیگران را مورد توجه قرار دهند.

اعتکاف با طعم فرهنگ و هنر

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی افزود: کانون های فرهنگی هنری مساجد، رسالت اصلیشان رونق بخشی به مساجد است و در ایام اعتکاف نیز همواره برنامه های کانون های مساجد موجب جذب حداکثری به مسجد شده است. 

اعزام مبلغ و اکران فیلم اخت الرضا(ع)

حجت‌الاسلام « کاظم شکری»، نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از تدارک برنامه های متنوع در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز به مناسبت ایام اعتکاف خبر داد و اظهار کرد:  قریب ۱۰۰ مسجد این استان میزبان مراسم معنوی اعتکاف هستند و اعزام سخنران، نمایش و اکران فیلم اخت الرضا(ع)، تهیه و توزیع بسته های فرهنگی،اهدای جوایز به دانش آموزان معتکف بخشی از برنامه های تدارک دیده شده برای معتکفین است.

اعتکاف با طعم فرهنگ و هنر

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد برای گروه سنی نوجوان و جوان است، از همین روی  با بهره گیری از فرصت اعتکاف می توانیم بسیاری از شرکت کنندگان نوجوان را جذب به مسجد نماییم و ایام اعتکاف را زمینه ساز پویایی و نشاط دائمی مساجد نماییم.

حجت الاسلام «جواد جلالی»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه با همکاری ستاد اعتکاف استان برنامه های مختلفی را در این ایام تدارک دیده اند، گفت:اصل کار این است که  مراسم اعتکاف موجب تقویت نشاط معنوی در افراد شود و آشنایی و دلبستگی نوجوانان و جوانان با مسجد رقم خورد. ما می توانیم در این فرصت با برنامه های فرهنگی و تربیتی زمینه انس و ارتباط بیشتر نوجوانان با خانه خدا میسر نماییم، زیرا که  مسجد سبک ساز است و معنویتی که در فضای اعتکاف به انسان ها دست می دهد، موجب می شود، دامنه این معنویت به زندگی انسان در طول سال کشیده شود.

اعتکاف با طعم فرهنگ و هنر

اجرای طرح «هرمسجدیک پایگاه قرآن»

حجت الاسلام « محمد ابراهیم حجت پناه» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد در رونق مراسم اعتکاف را اثرگذار دانست و اظهار کرد: درمراسم اعتکاف برخی از کانون های فرهنگی هنری مساجد استان چهار محال و بختیاری شاکله اصلی فعالیتشان را بحث تربیتی قرار داده اند.

اعتکاف با طعم فرهنگ و هنر

مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان چهار محال و بختیاری ادامه داد: اجرای طرح کتابخوانی به صورت ترویجی و طرح «مسجد پایگاه قرآن» با قوت بیشتر در این ایام دستور کار قرار دارد و تلاش ما دراین راستا است که درایام اعتکاف کرسی های تلاوت قرآن کریم را در مساجد افزایش دهیم و همچنین از خانواده های قرآنی در ایام اعتکاف تقدیر عمل آوریم.

کد خبر 1746167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha