پاتوق عاشقانه‌های دهه هشتادی‌ها

اعتکاف فرصتی ناب برای تولد دوباره و خود سازی برای همه گروه‌های سنی است اما نوجوانان به دلیل قلب‌های پاک و آماده‌ای که دارند بیش از همه از منویات این ماه بهره مند می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، ایام اعتکاف وقت خوبی برای تفکر  است و هم در قرآن و هم در روایات نسبت به وظیفه و فریضه فکر کردن تأکید شده است، و این ایام فرصتی ناب برای تولد دوباره و خود سازی برای همه گروه‌های سنی است اما نوجوانان به دلیل قلب‌های پاک و آماده‌ای که دارند بیش از همه از منویات این ماه بهره مند می‌شوند.

اعتکاف، لحظات ناب شکستن و پیوند خوردن است، شکستن قفس نفس و پیوند خوردن به خالق آسمان هستی، سه شبانه روز در پیله خود فرو می‌روی در پیله‌ای که جز یاد و نام خدا هیچ راه ندارد. پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند: «هر کس سه روز از وسط ماه رجب (سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم) را روزه بدارد و در شبهایش به نماز شب قیام کند، از دنیا رحلت نمی کند مگر با توبه نصوح و در روایات دیگر نیز به اهتمیت اعتکاف در ماه رجب اشاره شده است.

 اعتکاف رجبیه یک اصل عبادی مقدس است و شخص معتکف با حضور در جمع سایر معتکفین از کثرت به وحدت می رسد و اعمال و شرائط ویژه اعتکاف به مؤمنین می فهماند که هدف اصلی از انجام این عبادت، فراهم شدن شرایط تقرب به خداوند و مناجات با اوست.

حضور نوجوانان دهه هشتادی ها و نودی ها با توجه به اینکه برخی افراد در این تفکر هستند که معنویات از زندگی نوجوانان کمرنگ شده ولی این چنین نیست. مساجد آذربایجان غربی نیز پاتوق دهه هشتادی ها شده است.

پاتوق عاشقانه‌های دهه هشتادی‌ها

پاتوق عاشقانه‌های دهه هشتادی‌ها

پاتوق عاشقانه‌های دهه هشتادی‌ها

اینجا هرچه هست بندگی است، بندگی به درگاه خالق با گوشه‌نشینی، تضرع و مدد از خداوند برای زندگی سالم و به‌دوراز رنگ و ریا؛ اینجا همه آمده‌اند تا به‌دوراز هیاهوی همیشگی زندگی مادی و دنیوی، به نور خدا متصل شده و آرام‌ترین لحظات معنوی را تجربه کنند.

مناجات‌خوانی، مداحی، جلسات وعظ، محافل انس با قرآن کریم، جلسات تدبر در قرآن، پاسخگویی به شبهات اعتقادی و احکام شرعی، حلقه‌های معرفتی، مشاوره‌های دینی و جلسات پرسش و پاسخ با حضور مبلغان، اساتید حوزه و دانشگاه در این مراسم  از جمله برنامه های اجرا شده در مساجد است.

اعتکاف مثل دیگر مراسم های مذهبی جلوگاه مشارکت مردمی بوده که گروه های عمومی برای برگزاری آن تلاش می کنند. و در روایتی از ائمه معصومین وارد شده است که هر کس از روی ایمان و حسابگری معتکف شود، گناهان گذشته او بخشیده می شود. و همچون انسانی که تازه از مادر تولد یافته، خواهد بود. این نشان می دهد که اعتکاف آن قدر اهمیت دارد که می تواند گناه گذشته انسان را پاک کند.

پاتوق عاشقانه‌های دهه هشتادی‌ها

پاتوق عاشقانه‌های دهه هشتادی‌ها

پاتوق عاشقانه‌های دهه هشتادی‌ها

پاتوق عاشقانه‌های دهه هشتادی‌ها

امسال برای اولین بار اعتکاف دانش آموزی نیز در استان در حال برگزاری است و  مراسم اعتکاف امسال در ۱۶شهر شیعه نشین و در ۶۳مسجد و ۲ شهر سنی نشین برگزار می شود و بیش از ۷۰درصد مساجد برنامه اعتکاف را بصورت خودگردان برگزار می کنند.

مساجد همواره به عنوان پایگاه اعتکاف، مرکز خلوت و انس عابدان با معبود خویش محسوب می گردند.

۱۸ مسجد در ارومیه آماده استقبال از معتکفین است

حجت الاسلام فیضی،  رئیس اداره تبلیغات اسلامی ارومیه، گفت: تعداد ۱۸ مسجد و مصلای امام خمینی ارومیه در سطح شهرستان با ظرفیت پذیرش حدود ۴ هزار نفر  در حال  استقبال از معتکفین هستند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی ارومیه  تصریح کرد:  هچنین برای مادران دارای کودک خردسال با توجه حمایت و تشویق از خانواده ها سعی شده در مساجد منتخب شبستان کودکان ایجاد شود و اعتکاف مادر و فرزندی را امسال در ارومیه را هم داریم.

حجت الاسلام فیضی بیان کرد: برگزاری اعتکاف امسال در  مصلای امام خمینی (ره) ویژه دانش آموزان پسران، مسجد امام رضا(ع) خیابان همافر ویژه دانش آموزان دختران،   مسجد بازار باش مخصوص اعتکاف مادر فرزندی،   مساجد امیرالمومنین(ع)، امام حسن عسگری، عمار، کوثر و امام حسین خیابان بهداری ویژه خواهران، مساجد لطفعلی خان و امام حسین خیابان پیروزی ویژه برادران و مساجد، علی ابن ابی طالب خیابان جمهوری، جنرال، امام خمینی (ره) شهریار، بقیة الله، یازهرا (س)، ثامن الائمه و همچنین مسجد صاحب الزمان شهر قوشچی مشترک برای برادران و خواهران اعتکاف را برگزار خواهند کرد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی ارومیه اظهار کرد: معتکفین از شامگاه روز چهارشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء وارد مکان های اعتکاف می شوند و تا شامگاه شنبه بعد از اذان به مدت سه روز در اعتکاف خواهند بود و تبلیغات اسلامی با همکاری مجموعه های فرهنگی تلاش کرده بهترین زمینه را برای اعتکاف امسال فراهم سازد.

پاتوق عاشقانه‌های دهه هشتادی‌ها

پاتوق عاشقانه‌های دهه هشتادی‌ها

۶ مسجد در سلماس  پذیرای معتکفین

حجت الاسلام مهدی عیوض  بیگی،  رئیس اداره تبلیغات اسلامی سلماس گفت: مساجد همواره به عنوان پایگاه اعتکاف، مرکز خلوت و انس عابدان با معبود خویش محسوب می گردند از این رو پنج مسجد شهری و یک مسجد در پادگان ارتش در شهرستان سلماس امسال میزبان معتکفین خواهند بود.

وی گفت: مسجد  باب الحوائج ویژه خواهران، مسجد حضرت ابوالفضل و فاطمة الزهرا(س) ویژه دانش اموزان دختر، خاتم الانبیاء ویژه دانش آموزان پسر و خاتم الانبیاء ارتش ویژه کادر برادران ارتش مراسم اعتکاف در حال برگزاری است.

حجت الاسلام عیوض بیگی بیان کرد: هزینه ثبت نام برای هر نفر در سال جاری را ۳۲٠ هزار تومان می باشد و امسال میزان ثبت نام کنندگان نسبت به سال گذشته در این شهرستان حدود سه برابر افزایش یافته است.

۱۲  مسجد شهرستان خوی میزبان معتکفین

حجت‌الاسلام مسلمی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خوی گفت: اعتکاف ویژه دانش آموزان دختر و پسر در ۴ مسجد شهرستان با حمایت اداره تبلیغات اسلامی و مشارکت اداره آموزش و پرورش و به همت ستاد اعتکاف خوی برگزار می‌شود.

این مسئول گفت: امسال ۱۲ مسجد برای اعتکاف برادران و خواهران در نظر گرفته شده و مراسم اعتکاف امسال از پنجشنبه هفته جاری تا شنبه هفته آینده برگزار می شود.

وی افزود: نام‌نویسی از معتکفان از ۲۴ دی ماه آغاز شده و تا دوشنبه، دوم بهمن ماه ادامه داشت و علاقه‌مندان برای حضور در این مراسم معنوی می‌توانند برای ثبت‌نام به مساجد منتخب یا اداره تبلیغات اسلامی مراجعه کردند؛ ثبت نام از دانشجویان و دانش آموزان نیز در مراکز آموزشی و مدارس انجام  شد.

گفتنی است؛ پیش بینی می شود امسال بالای ۱۶ هزار نفر  در ۶۳ مسجد اهل تشیع ۱۶ شهرستان آذربایجان غربی معتکف شوند که ۳۰ درصد آن را برادران، ۴۰ درصد بانوان،۱۱ درصد خواهران و ۱۹ درصد برادران هستند.

سال گذشته جهت اعتکاف ۱۲ هزار نفر ظرفیت برای استان فراهم شده بود که مساجد سلماس و ارومیه در اختیار زلزله زده ها قرار گرفت و با ده هزارنفر برگزار شد. و امسال نیز در برخی نقاط خوی به دلیل عدم وجود زیرساخت به دلیل زلزله سال گذشته، اعتکاف برگزار نخواهد شد و فقط در مرکز شهرستان است و در شهرهای سنی نشین برگزاری اعتکاف بر عهده مرکز اسلامی آذربایجان غربی است و در مهاباد و پیرانشهر در دو مسجد اهل تشییع برگزار می شود و معمولا اهل سنت در ماه رمضان اعتکاف را برگزار می کنند.  

کد خبر 1746293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha