تثبیت مالیکت سه موقوفه شاخص با مساحت ۸۰۰ هکتار در گرگان

حجت الاسلام قرایی گفت: یکی از مهمترین اقدامات اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک گرگان از ابتدای امسال تاکنون، تثبیت مالیکت سه موقوفه شاخص با مجموع مساحت ۸۰۰ هکتار بود که این اتفاق بی سابقه با همکاری اداره کل ثبت اسناد و اوقاف و امور خیریه گلستان با برگزاری کارگاه های حقوقی و ثبتی رقم خورد.

حجت‌الاسلام امین قرایی در خصوص اجرای برنامه های شاخص ۱۰ ماهه اول سال جاری در حوزه موقوفات، سرمایه گذاری، اخذ اسناد مالکیت در جهت تثبیت آن و فرهنگی و اجتماعی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان گلستان گفت: امسال در بخش های فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، سرمایه گذاری عمرانی و اسناد مالکیت فعالیت کردیم و با حمایت خیرین و مردم این اقدامات را ادامه خواهیم کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک گرگان افزود: یکی از مهمترین اقدامات این اداره از ابتدای امسال تاکنون تثبیت مالیکت سه موقوفه شاخص با مجموع مساحت ۸۰۰ هکتار بود که این اتفاق بی سابقه با همکاری اداره کل ثبت اسناد و اوقاف و امور خیریه گلستان با برگزاری کارگاه های حقوقی و ثبتی رقم خورد.

وی ادامه داد: در این مدت ۲ وقف جدید در اوزینه و چناران با نیت امورات فرهنگی و مذهبی ثبت شد که نشان می دهد اعتقاد به انجام این توصیه دینی در مردم متدین و مومن گرگان آشکار و عمیق است.

حجت الاسلام قرایی توجه و حمایت از تولید را از دیگر رویکردهای این اداره دانست و گفت: امسال با تاکید بر این نگاه، کارگاه تولیدی کنف و حصیر با اشتغال مستقیم بیش از ۲۰ نفر در امامزاده عبدالله (ع) و کارگاه تولیدی حجاب و عفاف و ملزومات آن با تخصیص یک میلیارد ریال برای خرید تجهیزات خیاطی راه اندازی شد.

وی افزود: علاوه بر آن، سال آینده آستان مقدس امامزاده عبدالله (ع) گرگان یک جریان اجتماعی دیگر در زمینه بهداشتی ایجاد خواهد شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک گرگان تاکید کرد: در امامزادگان روستاهای زیارت و قرن آباد نیز مشابه این طرح های اشتغالزا ایجاد خواهد شد تا از این فضاهای معنوی برای بهبود معیشت و اشتغال شهرستان استفاده شود.

وی به دیگر فعالیت های این اداره در سال جاری اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون به ۳۰۰ هیئت، مسجد و حسینیه شهرستان در مناسبت های مذهبی افزون بر ۱۰ میلیارد ریال کمک شد که از این کمک برای اطعام دهی و تامین هزینه های هیئت ها استفاده شد.

حجت الاسلام قرایی افزود: همچنین ۱۰۰ هزار نفر در مناسبت های ملی، فرهنگی و مذهبی در نقاط گوناگون گرگان اطعام دهی شدند.

وی بر ضرورت احیای آیین های مذهبی مانند روضه های خانگی اشاره کرد و گفت: برای احیای این سنت قدیمی در ماه های محرم دهه آخر صفر و فاطمیه، روحانی و مداح به ۲۰۰ روضه خانگی اعزام شدند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک گرگان به برنامه ریزی برای استفاده حداکثری از ظرفیت موقوفات واقع در بافت قدیمی گرگان اشاره کرد و گفت: یکی از این طرح ها، استفاده بهینه از این موقوفات است که در راستای آن، یک موقوفه قدیمی تخریب و یک ساختمان شامل ۲ واحد مسکونی و یک واحد تجاری ساخته و به بهره برداری رسید.

وی افزود: علاوه بر آن، در بافت قدیم گرگان ۱۰۰ موقوفه با قدمت بیش از ۱۰۰ سال وجود دارد که قابل استفاده نیست و تنها راه بهره برداری درست از آن، ساخت بنای جدید است.

حجت الاسلام قرایی گفت: مذاکره با شهرداری، فرمانداری و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای معرفی سرمایه گذار مناسب و متعهد آغاز شده و در کنار آن، باب مذاکره با ۴ سرمایه گذار آغاز شده که با اخذ مجوزهای لازم، ساخت بناهای جدید با محوریت کارگاه تولیدی و اشتغالزا تا پایان امسال آغا می شود.

وی به اجرای طرح «قرار دوازدهم» به نیت امام عصر در روز دوازدهم هر ماه در آستان امامزادگان با همکای موسسات خیریه برای تامین جهیزیه، دارو و درمان و کمک به زوجین اشاره کرد و افزود: امسال در این طرح با کمک خیرین امامزادگان و موقوفات بیش از ۱۰ میلیارد ریال هزینه شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک گرگان افزود: امامزاده عبدالله (ع) گرگان با اجرای مستمر برنامه های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی جزو ۱۵ امامزاده اول کشور در جشنواره سلاله تقدیر شد.

کد خبر 1746527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha