مسجد «محمد علی» شاهکار معماری قاهره +عکس

مسجد «محمد علی»، یکی از شاهکارهای معماری قاهره است که شباهت زیادی به مسجد جامع سلطان احمد در استانبول دارد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: مسجد «محمدعلی پاشا» مسجد یا مسجد «مرمری» یکی از شاهکارهای معماری در قاهره است که شامل ۳۶۵ چراغ روشنایی، به تعداد روز در سال است.

مسجد محمد علی، یکی از مشهورترین مساجد باستانی قاهره است که به سبک عثمانی به دستور محمد علی پاشا، والی ایالت مصر در سال های ۱۸۳۰ تا ۱۸۴۸ میلادی ساخته شد و شباهت زیادی به مسجد  جامع سلطان احمد در استانبول دارد.

مسجد «محمد علی» شاهکار معماری قاهره +عکس

ساخت مسجد محمدعلی ۱۸ سال به طول انجامید

محمد علی پاشا در سال ۱۸۳۰ میلادی این مسجد را در قسمت شمال غربی قلعه ارگ صلاح الدین ایوبی ساخت و ساخت آن ۱۸ سال به طول انجامید و کار روی آن تا زمان مرگ محمدعلی پاشا در سال ۱۸۴۸ ادامه یافت. دیوارهای داخلی و خارجی آن با سنگ آلاباستر، نوع توده ای ریزدانه سنگ گچ پوشیده شده است.

دو مناره بلند

نمای مسجد محمدعلی با دو مناره بلند به ارتفاع ۸۴ متر تزیین شده است که از بلندترین مناره‌های مصر به حساب می‌آیند و هر یک از مناره‌ها با یک قله نوک تیز و مخروطی شکل به سبک عثمانی پوشانده شده است و به ظاهر مسجد جلوه ای منحصر به فرد و با شکوه بخشیده است.

مسجد «محمد علی» شاهکار معماری قاهره +عکس

مسجد محمدعلی ۳۶۵ چراغ و ۲۶۱ پنجره دارد

مسجد محمد علی همچنین با وجود برجی ساخته شده از مس و شیشه های رنگی متمایز است.داخل آن ساعتی قرار دارد که پادشاه فرانسه لوئیس فیلیپ پادشاه فرانسه در سال ۱۸۴۵ میلادی به محمد علی پاشا هدیه داد و محمد علی این هدیه را پس داد. همچنین منبر این مسجد نیز متمایز است که به دلیل ارتفاع بلند و متمایزش به عنوان یکی از بزرگ‌ترین منبرهای مساجد اسلامی مصر است و دارای  دکوراسیون و رنگ سبز است.

بر اساس گزارش، موزه فرودگاه بین المللی قاهره، مسجد محمدعلی با وجود ۳۶۵ چراغ  شیشه ای برای روشنایی مسجد متمایز است. این مسجد دارای ۲۶۱ پنجره است که به تشدید روشنایی و تهویه در مسجد کمک می کند.

مسجد «محمد علی» شاهکار معماری قاهره +عکس

کد خبر 1746650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha