وضعیت انتخاباتی و اخبار مربوطه به صورت هفتگی در کرمان رصد می شود

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان از رصد هفتگی اخبار و وضعیت مربوط به انتخابات 11 اسفند خبر داد و گفت: سلامت انتخابات اولین اولویت است که نظارت باید صد درصد برابر قانون ساری و جاری باشد و هیچ کار خلاف قانون پذیرش نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ سیدمهدی قویدل، یکشنبه(۸ بهمن) در نشست خبری با اشاره به وضعیت بین الملل و اقدامات خصمانه دشمن با مظلومین جهان و غزه و اقدامات تروریستی در کشورهای همسایه؛ به وضعیت داخلی کشور هم اشاره و در این زمینه اظهار کرد: استکبار با اقدام تروریستی در سالگرد شهادت حاج قاسم  در کرمان به دنبال زیرسئوال بردن حضور باشکوه مردم بود اما مردم حضور بیشتری در صحنه پیدا کردند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان سپس با بیان این نکته که ایران مهد دموکراسی و مردم سالاری دینی است که قانون اساسی آن نیز به رأی مردم گذشته می شود؛ افزود: بیشترین انتخابات در ایران برگزار شده و حماسه های بسیار خوبی در گذشته خلق شده است اما قدرت علمی و نظامی ایران باعث شده دشمنان اهدافی را با انواع حملات و جنگ سخت و تهاجمات مختلف در دستور کار قرار دهند 

وی با اشاره به وظیفه دستگاه قضا در حمایت از حقوق عامه؛ اظهار کرد: در راستای قانون قبلی و جدید انتخابات، دستگاه قضا وظیفه پیشگیری از تخلفات انتخاباتی را دارد که بخشنامه‌ آن به همه دادگستری‌ها ابلاغ شده تا آن را در دستور کار قرار دهند و به همین منظور ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی به ریاست رئیس کل دادگستری و دبیری معاونت پیشگیری از وقوع جرم تشکیل است.

قویدل تشکیل این ستاد را باعث کاهش تخلفات قابل توجه، انتخابات باشکوه و امنیت بالای آن در دوره های گذشته خواند و با اشاره به تعداد جلسات این ستاد در مرکز استان و شهرستان ها، به فعالیت چهار کمیته ذیل آن هم اشاره و بیان کرد: در کمیته هماهنگی و تبادل اخبار که هر هفته برگزار می شود، اوضاع انتخاباتی رصد می‌شود.

وی به فعالیت کمیته های آموزش و ارتقای آگاهی های عمومی و اطلاع رسانی؛ حقوقی، قضایی به منظور پاسخگویی به سوالات و ... هم اشاره و بیان کرد: با تأکید رئیس کل دادگستری همه دادستان ها باید قانون را محور و فصل‌الخطاب قرار بدهند و سلامت انتخابات اولین اولویت است که نظارت باید صد درصد برابر قانون ساری و جاری باشد و هیچ کار خلاف قانون پذیرش نیست زیرا انتخابات و رأی مردم حق‌الناس است لذا اقدامات پیشگیرانه در دستور کار است و در صورت وقع جرم، مجازات مطابق قانون و سختگیرانه انجام می شود.

معاون دادگستری استان کرمان از احصاء جرائم و تخلفات انتخاباتی و تدوین آن در کتاب «انتخابات در آینه قانون» خبر داد که در اختیار دست اندرکاران امر انتخابات قرار گرفته است.

وی برگزاری دوره آموزشی برای ضابطین را از دیگر اقدامات عنوان و بیان کرد: برخی از نامزدها یا افرادی که با نامزدها همکاری داشتند و تخلفاتی انجام دادند پرونده قضائی برای آنها تشکیل شده  یا تذکر دریافت و سه پرونده قضائی در استان در این زمینه تشکیل شده ضمن آنکه اگر نامزدها و یا هواداران آنان سیاه نمایی کنند و یا توهین، نشر اکاذیب علیه نظام و یا رقبا انجام دهند، جرم محسوب می شود و پیگرد قانونی دارد.

قویدل با تأکید بر اینکه اجازه رفتار مغایر قانون به کسی داده نمی شود؛ درج آگهی یا نشر محتوا علیه نامزدهای انتخاباتی یا احزاب و گروه های سیاسی و یا اعلام خلاف واقع انصراف نامزدها توسط رسانه‌های همگانی را ممنوع دانست که در صورت بروز، پلیس فتا و ضابطان قوه قضائیه موظف به رصد موارد یادشده و جلوگیری از آن هستند.

وی با متذکر شدن این مطلب که رسانه‌های همگانی مکلف هستند در انتشار هرگونه مطلب در خصوص نامزدها به‌ نحوی اقدام کنند که در صورت لزوم، فرصت پاسخگویی برای نامزد در مهلت مجاز تبلیغاتی فراهم باشد؛ خاطرنشان کرد: هر گونه هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی برای عموم ممنوع است.

کد خبر 1746709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha