روایت پنهان و آشکار دو برادر«تدین» در فعالیت های مبارزاتی 

داستان دو برادر از خانواده «تدین» در روستای چرمه روایتی واقعی اما متفاوت این دو برادر در مبارزه علیه رژیم ستمشاهی است.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ شهید «محمد تدین» در مسیر مبارزاتی به مقام رفیع شهادت می رسد و برادر دیگر نیز در اثنای فعالیت‌های متفاوت مبارزاتیش جاویدالاثرمی ماند.


به قول دایی شهید «علی کاظمی» از اسماعیل آقای عارف مسلکش فقط نام و یادش با پیکر (مفقود) جاویدالاثرش به یادگار مانده و از شهید «محمد تدین» ژاکت تیر باران شده اش به یادگار مانده است.


حکایت این دو برادر که در دامان خانواده ای متدین و مذهبی رشد کرده اند حکایتی شنیدنی از جریان مبارزاتی متفاوت این دو برادر است که در دو مسیر متفاوت قدم برداشته اما هر دو بر این مسئله واقف بودند که در هدف با یکدیگر هم عقیده و یکی هستند.


مهدی طالبی از دوستان نزدیک این دو برادر با اشاره به جریان مبارزاتی این دو برادر می‌گوید: برادران تدین هر دو از ظلم و ستم شاهنشاهی به ستوه آمده بودند و نمی‌توانستند نسبت به بی بند و باری شاه و درباریانشان بی تفاوت باشند.


به گفته وی، این دو برادر همواره در جریان نشست‌های انجمن مبارزاتی نوجوانان و جوانان شرکت و به درک صحیحی از لزوم دادخواهی و مبارزه علیه تبعیض و ظلم مشهود در خاندان پهلوی و متکی به اجانب رسیده بودند.


بارهای و بارها در انجمن‌های مخفی و محافل شخصی علیه این رژیم با تمام خفقان موجود شرکت و مسیر خود را برای مبارزه ترسیم می کردند. اما مسیر این دو برادر با دو شیوه متفاوت اتخاذ شد. شهید «محمد تدین» راه مستقیم و برادرش راه غیر مستقیم و با روش «مرشدی» و در واقع «پنهان» انتخاب شد.


وی بیان کرد: اسماعیل آقا برادر شهید محمد تدین با شیوه مرشدی و عارف پیشه در واقع «شیوه پنهان» همواره از این شهر به شهر دیگر کشکول به دست مردم را از فسادهای دربار پهلوی و ظلم و فساد و انباشت منابع این خانواده به نوعی رندانه و با تکیه بر اشعار آگاه می ساخت و در واقع جای جای ایران را به عنوان پایگاه تبلیغی برای خود انتخاب کرده بود و زمانی هم که مردم هنوز با هویت وی آشنا نشده بودند مسیرش را به شهری دیگر تغییر می داد.


اسماعیل تدین سرانجام هم به علت تغییر زودهنگام شهرها جاویدالاثر ماند و خانواده اش حتی جسدی او را هم مشاهده نکردند و محل دفنش هم مشخص نیست. اهالی روستای چرمه همواره از او به عنوان شهید یاد می کنند چون از مسلک و عقاید این برادر که همواره با قرآن و مثنوی معنوی و عارفان نام آشنا در رفت و آمد بود آگاه بودند.


اما روش مبارزه برادر شهیدش بر خلاف وی به گونه ای دیگر رقم خورد و با روش مستقیم مبارزاتی و شرکت در راهپیمایی ها تمرکز یافت. به گفته طالبی زندگی همراه با فراز و نشیب‌های فراوان این شهید در نوجوانی با عزیمت به آبادان ادامه یافت و بعد از ابتلا به بیماری شدید؛ پزشک، ترک آبادان را به علت گرمای زیاد برایش نسخه کرد و محمد تدین برای ادامه زندگی بار دیگر راهی مشهد مقدس شد.

محمد تدین در مشهد پس از تجربه ازدواج ناموفق، ازدواج مجدد را پیشه کرد و ازدواج با زنی از خانواده با اصالت مسیر زندگیش را تغییر داد. تدین بعد از ازدواج مجدد همواره در صف اول جریان های مبارزاتی شرکت و در روز ۱۰ دیماه سال ۵۷ آخرین روزهای شلوغین مشهد در پشت درب منزل آیت الله شیرازی با هدف ممانعت از ورود تانک‌ها و مأمورین شاهنشاهی به درون منزل آیت الله شیرازی به مقاومت ادامه می دهد.

در این هنگام متاسفانه با رگبار سلاح سربازان شاهنشاهی بدنش تیرباران می شود و هنوز ژاکت خونین این شهید و آثار گلوله به عنوان شاهدی بر جنایات رژیم شاهنشاهی در کشتار مردم بی دفاع برای افرادی که هنوز فرار شاه را رفتنی برای جلوگیری از کشتن مردم توجیه می‌کنند نزد خانواده این شهید باقی مانده است. 


تدین در مسیر مبارزاتش با کمال شجاعت در میدان مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی در مشهد همواره حضور داشت و به بستگانش در زادگاهش چرمه و سرایان همواره پیام انقلابیون و امام را منتقل می کرد. سرانجام در راهپیمایی خونین سال ۵۷ به درجه شهادت نایل آمد. 


«علی کاظمی» دایی برادران تدین درخصوص اعتقادات این شهید می گوید» بلافاصله که از فعالیت های کاریش که اشتغال در یک تاکسی اجاره ای بود فارغ می شد به محض ورود به خانه جوراب هایش را از پای در می آورد و مشغول نماز خواندن می شد.


به گفته دائیش سپس تمام پول های جمع شده را شمارش و سهم خودش را جدا و سهم صاحب تاکسی را نیز کنار می‌گذاشت؛ در این کار خیلی مقید بود. حتی تا جایی که اصرار مادرش برای صرف غذا را رد می‌کرد و می‌گفت: پول مردم است باید حساب و کتاب تمام شود و بعد با خیال راحت مشغول غذا خوردن شوم.


شهید «محمد تدین» از اهالی روستای چرمه به عنوان اولین و تنها شهیدِ انقلابِ در شهرستان سرایان می باشد.


گفتنی است؛ شهید «محمد تدین» در روستای چرمه 9 اسفند 1322 چشم به دنیا گشود. این شهید  تا پایان دوره ابتدایی درس خواندن را ادامه داد و سپس به عنوان  راننده تاکسی مشغول فعالیت و سپس ازدواج کرد. از شهید تدین سه پسر و یک دختر به ارمغان مانده است. مزار این  شهید انقلابی در گلشهر مشهد به سفارش خانواده اش واقع است.


 

کد خبر 1746747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha