آستان این امام‌زاده بانوان را توانمند می‌کند

راضیه خدادای با اشاره به خدمات امامزاده سید منصور(ع) در محورهای مختلف اجتماعی و فرهنگی گفت: برپایی کارگاه های تخصصی حجاب و عفاف، توانمندسازی بانوان، برپایی کلاسهای فرهنگی و قرآنی از جمله برنامه های مورد توجه این امامزاده است.

خبرگزاری شبستان، گروه دین و اندیشه، امامزاده سید منصور(ع) ساوه در بخش مرکزی شهرستان زرندیه، مرکز شهر مامونیه خیابان امام خمینی، خیابان حرم این شهر در استان مرکزی قرار گرفته است که در طی دوران های مختلفی شکل گرفته است اولین تاریخی که در آن وجود دارد همان است که بر صندوقچه نقش بسته است صندوقچه ای که به‌جای ضریح در گدشته مورد استفاده قرار می‌گرفته و اکنون در موزه اراک قرار دارد.

بنای امامزاده متعلق به دوران صفوی می باشد.بر اساس کتاب “بحرالانساب”: امام موسی کاظم(علیه السلام) ۳۲ فرزند داشت و نام یکی ازآنها محسن می باشد. محسن بن موسی الکاظم(علیه السلام) را یازده فرزند بود و سومین آنرا منصور ذکر می کنند و نسب وی را اینگونه ذکر نموده است: منصوربن محسن بن امام موسی الکاظم(علیه السلام) می باشد.

فرم پلان بنا نشان دهنده آن است که گنبد خانه بصورت منفرد در دوران سلجوقیان احداث شده و اولین تاریخی که در آن وجود دارد همان است که بر صندوقچه نقش بسته است صندوقچه ای که به‌جای ضریح در گدشته مورد استفاده قرار می‌گرفته و اکنون در موزه اراک قرار دارد.

راضیه خدادای، مدیر مرکز افق امامزاده سید منصور(ع) شهرستان زرندیه، از برگزیدگان جشنواره سلاله (ویژه فعالیت های فرهنگی ، اجتماعی ، قرآنی و مدیریتی آستان های مقدس امام زادگان و بقاع متبرکه سراسر کشور) با اشاره به فعالیت هایی که در این مرکز انجام می شود، گفت: از جمله این اقدامات می توان به انجام فعالیت های فرهنگی اشاره کرد که شامل برگزاری کلاس های آموزش قرآن مانند آموزش روخوانی و روانخوانی و حفظ و ...، آموزش های هنری و برگزاری مراسم مذهبی و ملی است که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه ابلاغ می شود. کلاس های آموزشی این بقعه متبرکه به صورت رایگان و توسط خادمان برگزار می شود.

وی اظهار کرد: علاوه بر این اقدامات، اجرای برنامه هایی مانند برپایی کارگاه های تخصصی حجاب و عفاف را ویژه دختران در دستور کار خود داریم که این کارگاه ها همراه بازی و سرگرمی و اعطای جوایز است. کلاسهای فرهنگی، دینی و قرآنی ویژه خردسالان از ۳ تا ۸ سال جای در این بقعه متبرکه برگزار می شود. کانال کودکان حرم را راه اندازی کرده ایم که به نظر می رسد برای اولین بار چنین اقدامی در سطح بقاع متبرکه صورت می پذیرد و برای اعضای این شبکه اجتماعی، برنامه های مختلف مانند مسابقه و کاردستی در نظر گرفته شده است و به این ترتیب افراد از خردسالی با این مرکز در ارتباط هستند.

خدادای در رابطه با فعالیت های اجتماعی آستان مقدس امامزاده منصور(ع) عنوان کرد: از جمله فعالیت های اجتماعی این آستان ارتباط با نیازمندان از طریق یک شماره پیامکی است همچنین افراد می توانند سوالهای شرعی خود را از طریق پیامک بپرسند و مسئولان در امامزاده به آنها پاسخ می دهند. این اقدامات درواقع در کنار کار و برنامه های ابلاغی از سوی سازمان اوقاف انجام می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه این امامزاده در شهرستانی کوچک قرار دارد و خادمان امامزاده با مردم دوست و رفیق هستند، از نزدیک شاهد هستند که آنچه جذب می شود چگونه در اختیار نیازمندان قرار می گیرد و این برای آنها به نوعی دلگرمی است. به عنوان مثال در زمان شیوع بیماری کرونا هرچه جذب می کردیم بیشتر شیرخشک برای نوزادان تهیه می کردیم و مرکز افق این امامزاده در آن دوران خیلی خوب از خانواده ها حمایت کرد و در حال حاضر نیز در قالب اعطای بسته های معیشتی ادامه دارد.

مدیر مرکز افق امامزاده سید منصور(ع) شهرستان زرندیه بیان کرد: بخش دیگر اقدامات این مرکز جذب دختران جوان و استفاده از توانمندی های آنها در بخش فضای مجازی است. خوشبختانه ایرادات کار خود را پیدا کرده ایم و سعی در توسعه و پیشرفت فعالیت ها داریم.

وی معتقد است این نظر لطف خداست که جایی که خدمت می کنند که همه با جان و دل و با نیت خالص فعالیت می کنند، اما آنچه دغدغه اینجانب به عنوان هیئت امنای امامزاده منصور(ع) است و شاید دغدغه خیلی از هیئت امنای بقاع متبرکه باشد این است که این گونه نباشد که خیرین و مردم گرامی فقط در تعزیعه داری و روضه خوانی کمک کنند در صورتی که در طول سال باید فعالیتها در امامزاده انجام شود و تقاضای ما این است که در زمینه اعیاد، تامین جهیزیه یا درمان بیماران نیز کمک کنند.

وی در رابطه با جشنواره سلاله عنوان کرد: فکر نمی کردیم سلاله ادامه یابد. خوشحالیم اقدامات ما دیده شده، باید از ظرفیت فضای مجازی برای معرفی اقدامات فرهنگی و اجتماعی که در بقعه انجام می شود استفاده کنیم. جشنواره سلاله یک نمونه است. وقتی نتوانیم داشته ها و اقداماتمان را ثبت و اطلاع رسانی کنیم عقب می مانیم.

خدادای با بیان اینکه آستان مقدس امامزاده منصور(ع) نیاز به تعمیرات و گسترش دارد، تصریح کرد: یقین داریم که حضور در بقاع متبرکه در روحیه افراد اثر می گذارد، هم تقوا را بالا می رود و هم حالت توبه از گناه به انسان دست می دهد، بنابراین باید در توسعه و گسترش این اماکن مقدس بیش از پیش بکوشیم.

کد خبر 1746871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha