طرح ریزی و اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور در قالب تفاهم نامه همکاری با کانون های مساجد

حجت الاسلام شکری با اشاره به اینکه یکی از مهمترین رویکردهای مبنایی تفاهم نامه همکاری با مجموعه مدیریت شهری، توجه به اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور است گفت: تحقق مهندسی فرهنگی کشور بستری به منظور تحقق فرمایش های رهبر معظم انقلاب در خصوص حل و رفع عارضه ها و آسیب های فرهنگی و اجتماعی جامعه است.

خبرگزاری شبستان - البرز: موضوع فرهنگ همواره یک اصلی مبنایی و ضروری در هر جامعه ای است. در جامعه ایران امروز این مهم با توجه به گذشت ۴۵ سال از انقلاب اسلامی بیش از پیش نمود پیدا می کند. این مهم همواره یکی از دغدغه های جدی کارشناسان فرهنگی و دینی است چرا که رهبرمعظم انقلاب از فرهنگ به معنای هوایی است که ما تنفس می کنیم. 

گذر بیش از چهار دهه از انقلابی که خاستگاه آن مسجد بود ایجاب می کند در فرآیند کنونی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعه با نگاهی نو نسبت به تحولات توجه داشته باشیم. براساس همین اصل تفاهم نامه همکاری با مجموعه مدیریت شهری کرج و کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز که با هدف تحقق مهندسی فرهنگی کشور منعقد شده است سرفصل یک گفت و گو با مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز شد. 

حجت الاسلام کاظم شکری در جریان عقد تفاهم نامه همکاری با مجموعه مدیریت شهری کرج و کانون های فرهنگی مساجد البرز به خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز گفت: یکی از مهمترین رویکردهای مبنایی تفاهم نامه همکاری با مجموعه مدیریت شهری، توجه به اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور است.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز افزود: تحقق مهندسی فرهنگی کشور بستری به منظور تحقق فرمایش های رهبر معظم انقلاب در خصوص حل و رفع عارضه ها و آسیب های فرهنگی و اجتماعی جامعه است.

وی با اشاره به اهمیت تبیین فرهنگ در جامعه عنوان کرد: فرهنگ را یک سیستم و دارای انواع و اجزاء می خوانند و مهندسی فرهنگ به عنوان مهندسی سیستمی است.

شکری توضیح داد: فرهنگ را در بخش های مختلف اعم از فرهنگ ملی، فرهنگ عمومی، تخصصی، سازمانی و ... تقسیم بندی می کنند و این مجموعه فرهنگ جانمایی شده با توجه به ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد امکان و ظرفیت موثری برای بیان دارد.

وی افزود: این برنامه مشارکتی با مجموعه مدیریت شهری با هدف برش نقشه مهندسی فرهنگی به عنوان سند بالادستی و کارشناسانه ترین سند در حوزه فعالیت های فرهنگی اجتماعی است.

وی در خصوص مفاد و تعهدات این تفاهم نامه تصریح کرد: ارائه تقویم اجرایی تکالیف و ارائه مستندات به شهرداری و کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر کرج، تعهد تأمین هزینه ها، همکاری و هماهنگی با کمیته نظارت و ارزیابی کمیسیون فرهنگی اجتماعی از جمله مفاد اصلی این تفاهم نامه است.

حجت الاسلام شکری توضیح داد: این طرح در قالب برنامه مشارکتی اجرا می شود و طی آن پرداخت ۲۵ درصد در ابتدای طرح پس از امضای برنامه مشارکتی و ارائه تقویم اجرای برنامه ها، پرداخت ۳۰ درصد دوم پس از پیشرفت ۵۰ درصدی کار و ارائه اسناد و ارائه صورتجلسات مستند مبتنی بر عملیات همچنین پرداخت ۳۰ درصد سوم پس از تأیید سازمان فرهنگی و کمیته نظارت و ارزیابی فرهنگی مبتنی بر اتمام کار و اسناد مثبته و گزارش کار انجام می شود.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز خاطرنشان کرد: از جمله عناوین این طرح، تضعیف سبک زندگی ایرانی اسلامی به ویژه در میان جوانان، کمبود زیرساخت های فرهنگی گردشگری است که در اقدام های استانی نیز در قالب طراحی و اجرای برنامه عبادت جمعی و تعامل محلی با محوریت مساجد و تقویت و گسترش ارتباطات خویشاوندی و حمایت از صله رحم و تقویت اقتصاد هنر و ایجاد نظام حمایت معنوی و اعتباری و مالی صنایع هنری بومی و ملی مبتنی بر مبانی اسلام با هدف حمایت از تولید آثار فاخر فرهنگی هنری است.

طرح ریزی و اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور در قالب تفاهم نامه همکاری با کانون های مساجد

اهمیت موضوع فرهنگ تا آنجاست که رهبرمعظم انقلاب ۱۰ فرمان را برای آن در نظر گرفته اند؛ این ۱۰ فرمان نه یک حکم ولایتی بلکه یک رویکرد مبنایی و راهبردی است که همگان موظف به انجام آن هستند. بخش هایی از این ۱۰ فرمان عبارتند از: 

* مسئولیت شرعی و قانونی در قبال فرهنگ کشور و فرهنگ عمومی

* ببینیم کجا می رویم، چه دارد اتفاق می افتد، چه چیزی در انتظار ما است، چه مزاحمت هایی وجود دارد و...

* فرهنگ یک ملت است که آن ملت را پیشرفته، عزیز، توانا، عالم، فناور، دارای آبروی جهانی می کند

* فرهنگ اساس کار ما است. در واقع فرهنگ با همع شعب آن یعنی علم و ادبیات روح کالبد هر جامعه است

و ....

کد خبر 1747006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha