مسجد«قل شریف» با گنبدی شبیه کلاه قازانی در تاتارستان روسیه+عکس

مسجد«قل شریف» در تاتارستان، بزرگ مسجد روسیه محسوب می‌شود که گنبد آن شبیه تاج کلاه یا کلاه قازانی است که فرهنگ مردم این منطقه را نشان می‌دهد. این مسجد یکی از قطب‌های گردشگری در این کشور محسوب می‌شود.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: مسجد قل شریف در شهر قازان، پایتخت جمهوری تاتارستان روسیه و در بخش غربی کاخ کرملین قرار گرفته است.

مسجد قل شریف در ۲۴ ژوئن ۲۰۰۵ میلادی افتتاح شده است و یکی از مهم ترین و مشهورترین اماکن اسلامی در این کشور محسوب می‌شود.

مسجد قل شریف برگرفته از نام یک شخصیت دینی، سیاسی و شاعر است که در قرن شانزدهم میلادی، خطیب این مسجد و از فرماندهان دفاعی شهر قازان بوده است که در این مسجد خدمت می‌کرده و در طول اشغال این شهر کشته شده است.

مسجد«قل شریف» با گنبدی شبیه کلاه قازانی در تاتارستان روسیه+عکس

مسجد قل شریف نمونه معماری اسلامی جدید همراه با ویژگی‌های معماری تاتاری است و بزرگ ترین مسجد قازان و تاتارستان محسوب می‌شود که برای بیش از یک هزار و ۵۰۰ نمازگزار ظرفیت دارد.

سخنگوی موزه کرملین قازان درباره این مسجد گفت: مسجد قل شریف در ابتدا رمز اصلاحات دموکراسی در روسیه در قرن بیستم بوده است و از زمان بنا گذاشتن این مسجد در میان محافل اجتماعی و رهبران تاتارستان و روسیه مورد توجه بوده است و مورد حمایت مالی شرکت‌های بزرگ  و دولت‌های کشورهای خارجی بوده است.

مسجد قل شریف به سرعت به یکی از قطب‌های گردشگری برای گردشگران روسی و خارجی تبدیل شد و درهای آن به روی تمامی ادیان باز است و تنها باید افراد لباسی مناسب با این مکان بر تن داشته باشند.

علاو ه بر طراحی زیبا و منحصر بفرد این مسجد، تلاوت قرآن به صورت زنده هر روز از این مسجد پخش می‌شود و از آغاز سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون متوقف نشده است، به طوری که به جز در اوقات نماز، ۱۲ حافظ به صورت روزانه در این مسجد ختم قرآن می‌کنند و به صورت آنلاین از سایت اداره امور دینی تاتارستان نیز پخش می‌شود.

مسجد«قل شریف» با گنبدی شبیه کلاه قازانی در تاتارستان روسیه+عکس

مسجد قل شریف دو طبقه بوده که یک طبقه آن مکان اقامه نماز و طبقه دیگر ان موزه اسلامی است. این مسجد زیبا چهار مناره و یک گنبد دارد و گنبد مرکزی مسجد ۳۹ متر بوده و چهار مناره اصلی این مسجد ۵۷ متر ارتفاع دارد.

کل مساحت این مسجد ۱۹ هزار متر مربع است. در سالن اصلی مسجد کتاب‌هایی وجود دارد که در آن نام افرادی که در ساخت مسجد کمک مالی کرده اند، آمده است.

گنبد مسجد شبیه تاج کلاه یا کلاه قازانی است که فرهنگ مردم این منطقه را نشان می‌دهد. این کلاه ها متعلق به خان‌های قازان بوده است.

مسجد«قل شریف» با گنبدی شبیه کلاه قازانی در تاتارستان روسیه+عکس

تمام درهای این مسجد از بلوط قرمز ساخته شده است و برای پوشش داخلی آنها از سنگ مرمر استفاده شده است که از منطقه چلیابینسک گرفته شده است.

با باز شدن درهای روسیه میان دو کشور عربی و اسلامی، قل شریف به مکان گردشگری تبدیل شد و به مکان بازدید هیئت‌های بلندپایه کشورها تبدیل شد که به این موزه  نیز نسخه‌های قرآن کریم را اهدا کرده‌اند.

تاتارستان، یکی از مهم ترین مراکز اسلامی در روسیه است.اسلام دین دوم بعد ار مسیحیت ارتدوکس در روسیه است و حدود ۲۰ میلیون مسلمان در شمال قفقاز و تاتارستان و بشکریا ساکن هستند و مسکو دست کم دو میلیون مسلمان زندگی می‌کند.

مسجد«قل شریف» با گنبدی شبیه کلاه قازانی در تاتارستان روسیه+عکس

کد خبر 1747129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha