دستاوردهای ۲ ساله دولت در خراسان جنوبی با ۱۴۶ هزار میلیارد پروژه

قناعت گفت: در دو ساله دولت سیزدهم در خراسان جنوبی پنج هزار و ۷۷۸ پروژه با اعتبار بالغ بر ۱۴۵ هزار و ۷۵۹ میلیارد تومان افتتاح و کلنگ‌زنی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، جواد قناعت امروز چهارشنبه (۱۱ بهمن) در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان در آستانه ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: از دهه فجر سال گذشته برای هماهنگی و ثبت پروژه‌های افتتاحی و کلنگ‌زنی سامانه جامع مدیریت و نظارت بر توسعه استان‌های کشور (منتاک) تعریف شده است.

وی از ثبت ۹۱۲ طرح عمرانی قابل افتتاح و کلنگ‌زنی این استان در سامانه منتاک (سامانه مدیریت و نظارت بر توسعه استان‌های کشور) به مناسبت دهه فجر خبر داد و گفت: ۸۷۱ پروژه با اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومان از این تعداد قابل افتتاح و ۴۱ پروژه با اعتبار ۱۸ هزار میلیارد تومان کلنگ‌زنی است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه افزود: در مجموع پروژه‌های دهه فجر با اعتبار حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان در این استان افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود.

قناعت با اشاره به اینکه ۷۹۵ پروژه در حوزه عمرانی و زیرساختی و ۱۱۷ پروژه در حوزه سرمایه‌گذاری است، ادامه داد: گازرسانی به ۵۴ روستا، گازرسانی به ۷۷ واحد صنعتی و تولیدی، گازرسانی به سه هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن، گازرسانی به ۱۷ پاسگاه و ۱۸ برجک دیده‌بانی مرزی، گازرسانی به ۶ هزار و ۶۱۸ واحد طرح ملی مسکن در سه شهرستان، آغاز عملیات اجرایی گازرسانی ۴۴ واحد تولیدی و صنعتی از جمله این پروژه‌ها افتتاحی دهه فجر است.

وی بیان کرد: در مجموع  ۱۹۹ پروژه گازرسانی با اعتبار ۷۳۸ میلیارد تومان در سطح استان همزمان با دهه فجر افتتاح و کلنگ‌زنی خواهد شد.

استاندار با اشاره به بهره‌برداری از توسعه پست برق ۱۳۲ کیلوولت در شهرستان خوسف و نهبندان، بهره‌برداری از ۶۰ کیلومتر خط انتقال برق و پست برق ۱۳۲ کیلوولت معادن شاهکوه نهبندان و بهره‌برداری از ۱۱۵ پروژه اصلاح و روشنایی در سطح استان، گفت: تأمین برق از طریق نیروگاه‌های خورشیدی در استان هم پیگیری شده است که آغاز عملیات اجرایی سه نیروگاه خورشیدی در دهه فجر با ظرفیت تولید ۱۶۰ مگاوات برق در شهرستان خوسف، طبس و نهبندان آغاز می‌شود.

وی افزود: همچنین عملیات اجرایی احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در منطقه سید مراد نهبندان هم آغاز خواهد شد.

قناعت با بیان اینکه ۶۳ میلیارد تومان پروژه در حوزه انتقال و توزیع برق در دهه فجر افتتاح می‌شود و ۹۱۵ میلیارد تومان پروژه در دست اجرا است، یادآور شد: در دو ساله دولت سیزدهم در حوزه انتقال و توزیع برق ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه افتتاح شده که حرکت عظیمی در حوزه برق‌رسانی در استان در این مدت انجام شده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: از ابتدای انقلاب تا قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم در استان دو پست ۴۰۰ کیلوولت برق در استان احداث شده اما در طول دو سال گذشته عملیات اجرایی احداث پست ۴۰۰ کیلوولت در نهبندان آغاز شده و پیشرفت بیش از ۳۰ درصد دارد و همچنین یک پست برق ۴۰۰ کیلوولت دیگر هم در آینده نزدیک در فردوس کلنگ‌زنی خواهد شد.

وی از بهره‌برداری از ۱۲۰ کیلومتر احداث باند دوم راه تا اسفندماه امسال خبر داد و افزود: همچنین ۲۳ پروژه بهسازی و تکمیل آسفالت راه‌های سطح استان و ۵۱ پروژه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان نیز افتتاح می‌شود.

قناعت با بیان اینکه ۲۱ پروژه آبرسانی روستایی و چهار پروژه آبرسانی شهری در استان بهره‌برداری می‌شود، گفت: پروژه آبرسانی به شهر طبس، مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی بیرجند و ۹ پروژه اصلاح و بازسازی شبکه انتقال آب به طول ۶۳ کیلومتر بهره‌برداری خواهد رسید و عملیات اجرایی احداث شبکه آب و فاضلاب طرح نهضت ملی مسکن در سطح استان آغاز می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: هفته قبل وضعیت آب استان را از طریق شرکت آب منطقه‌ای کشور پیگیری کردیم چون در شهرهای بیرجند، آرین‌شهر، قاین و طبس با تنش آبی مواجه هستیم که پروژه‌های برای آن تعریف شده و نیاز به تأمین اعتبار دارد که در حال پیگیری هستیم.

وی با اشاره به افتتاح ۲۶ طرح ورزشی با اعتبار بالغ بر ۵۱ میلیارد تومان استان در دهه فجر، تصریح کرد: ۱۹ پروژه چمن مصنوعی، دو سالن ورزشی در شمال شهر بیرجند و استخر سرپوشیده خوسف از جمله این پروژه‌ها است.

قناعت به پروژه‌های دهه فجر بخش بهداشت و درمان استان اشاره کرد و گفت: دو پروژه بیمارستان ۳۲ تختخوابی شهرستان‌های خوسف و بشرویه با اعتبار بالغ بر ۱۷۶ میلیارد تومان در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه توسعه بیمارستان‌های ۳۲ تختخوابی خوسف و بشرویه به ۶۴ تختخوابی در دستور کار است، افزود: بهره‌برداری از هفت پایگاه اورژانس، بهره‌برداری از دو دستگاه ام آری آی در فردوس و طبس، بهره‌برداری از مرکز ناباروری بیمارستان ولیعصر بیرجند از دیگر پروژه‌های افتتاحی در دهه فجر است.

وی از افتتاح ۴۸ پروژه طرح هادی روستایی و ۴۵۷ پروژه عمران روستایی و ۶۴ پروژه عمران شهری در دهه فجر خبر داد و عنوان کرد: ۴۲ پروژه مخابراتی، ۴۱ پروژه توسعه شبکه همراه و اینترنت پرسرعت روستایی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به بهره‌برداری خواهد رسید.

قناعت با اشاره به آغاز عملیات اجرایی فیبر نوری منازل و کسب و کار شهر بیرجند با اعتبار بالغ بر ۲۱۰ میلیارد تومان در دهه فجر امسال، ادامه داد: در حوزه نوسازی و مدارس هم در دهه فجر امسال ۲۹ پروژه در قالب ۵۸ کلاس درس با اعتبار بالغ بر ۵۷ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: با اقدامات موثر در دو ساله دولت سیزدهم در حوزه احداث مدارس، سرانه فضای آموزشی استان خراسان جنوبی از ۶.۴۷ به ۶.۵۳ متر مربع ارتقا یافته است.

وی از افتتاح ۲۶ پروژه در بخش صنعت و معدن با حجم سرمایه‌گذاری ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار خبر داد و افزود: با بهره‌برداری از این پروژه برای هزار و ۵۲۲ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

قناعت بیان کرد: عملیات اجرایی ۶ پروژه بخش صنعت و معدن با حجم سرمایه‌گذاری ۴ هزار و ۱۴۲ میلیارد تومان و اشتغالزایی هزار و ۴۰۶ نفر آغاز می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه فاز اول فولاد قاین که تولید آهن اسفنجی بود با سرمایه‌گذاری ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سفر دور دوم رئیس جمهور به استان افتتاح شد، گفت: امسال در دهه فجر فاز ۲ شرکت فولاد قاین با اعتبار ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آماده بهره‌برداری است.

وی خاطرنشان کرد: همزمان عملیات اجرایی واحد میلگرد کلاف صنعتی مجتمع فولاد قاین با اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آغاز خواهد شد.

قناعت در ادامه بهره‌برداری از واحد تولید کاغذ،فرآوری و شمش طلای هیرد، طرح کنسانتره فلورین، پنج گلخانه، ۱۱ پروژه حوزه کشاورزی و دامپروری، ۱۱ پروژه زیرساخت شهرک‌های صنعتی با اعتبار بالغ بر ۹۹ میلیارد تومان و آغاز عملیات اجرای واحد استیل کُرد، آغاز عملیات اجرای سرب و روی با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان و ... را از دیگر پروژه‌های دهه فجر امسال اعلام کرد.

استاندار خراسان جنوبی به پیگیری‌های برای اجرا و تخصیص اعتبار پروژه راه‌آهن چابهار - زاهدان - بیرجند - مشهد اشاره کرد و گفت:  این پروژه ۹۱۰ کیلومتر است که از این مقدار ۴۳۲ کیلومتر آن در خراسان جنوبی قرار دارد و اجرای طرح ریلی استان در ۱۵ قطعه تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه خط چهار انتقال آب از دریای عمان برای خراسان جنوبی در دستورکار دولت قرار گرفته‌ است، عنوان کرد: طول خط اصلی ۳۸۰ کیلومتر و طول خط انشعابات آب دریای عمان به خراسان جنوبی ۲۷۰ کیلومتر است که در مجموع اجرای خطوط اصلی و انشعابات آبرسانی ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

قناعت در ادامه با بیان اینکه مرحله لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به استان در مهرماه سال ۱۴۰۳ شروع خواهد شد، بیان کرد: در مجموع ۱۸۰ میلیون مترمکعب تخصیص آب به استان خراسان جنوبی در افق برنامه پیش‌بینی شده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: افق اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی تا سال ۱۴۰۴ است.

وی به پروژه انتقال گاز از دو راهی دشتک زابل به نهبندان و سربیشه با اعتبار هشت هزار میلیارد تومان است، افزود: هفته دولت یا دهه فجر سال ۱۴۰۳ شاهد افتتاح این پروژه گازرسانی به استان خواهیم بود.

قناعت در ادامه با اشاره به اینکه کارخانه قند قهستان پس از یک دهه تعطیلی امسال مجدد راه‌اندازی شد، تأکید کرد: امسال اطلاع‌رسانی گزارش عملکرد دو ساله دولت سیزدهم در استان هم در دستور کار است.

استاندار با بیان اینکه پنج هزار و ۷۷۸ پروژه با اعتبار بالغ بر ۱۴۵ هزار و ۷۵۹ میلیارد تومان در دو ساله دولت سیزدهم در خراسان جنوبی افتتاح و کلنگ‌زنی شده است، عنوان کرد: از این تعداد ۵ هزار و ۲۲۵ پروژه عمرانی و زیرساختی و سرمایه‌گذاری افتتاح و ۵۵۳ پروژه کلنگ‌زنی شده است.

کد خبر 1747187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha