فرصت‌سازی‌های انقلاب برای زنان/ به زنان و خانواده در مجلس نگاه ویژه شود

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه زنان پس از انقلاب در عرصه‌های مختلف پیشرفت کرده‌اند، گفت: بیش از سه هزار تشکل قرآنی داریم که ۸۰ درصد مسئولیت آنها با خانم‌ها است. با توجه به تخصص‌های بانوان در رشته‌های مختلف لازم است که نگاه ویژه‌ای به بحث زنان و خانواده در مجلس صورت بگیرد.

«لاله افتخاری»، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه زنان و خانواده خبرگزاری شبستان با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی زنان به موقعیت ویژه ای دست یافتند، اظهار کرد: حضرت امام بر اساس آموزه های دینی جایگاه بانوان را ارتقاء دادند و با توجه به اینکه قانون اساسی ما هم براساس اسلام بود لذا در سخنرانی های خود تکلیفی بر دوش مسئولان گذاشتند تا از ظرفیت بانوان در حوزه های مختلف استفاده کنند لذا همه اینها باعث دستیابی خانم ها به یک جایگاه ویژه در کشور شد.

وی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی زمینه برای ورود زنان به دانشگاه ها بیشتر فراهم شد، تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب، سهمیه خاصی به بانوان در دانشگاه ها اختصاص یافت به گونه ای که امروز بانوان بیشترین درصد ورود به دانشگاه ها را به خود اختصاص داده اند. این امتیازها کمک کرد تا آن عقب ماندگی های زمان طاغوت که به خاطر حفظ حجاب، بسیاری از بانوان نمی توانستند به دانشگاه  وارد شوند تا حدودی جبران شود همین ها زمینه ای برای ایجاد قابلیت در بانوان در پست های مدیریتی مختلف بعد از انقلاب شد.

افتخاری با اشاره به مسئولیت های زنان در برخی پژوهشکده ها، بیمارستان ها و دانشگاه ها تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب، زنان در وزارتخانه ها و مجلس راه یافتند ولی در بعضی از موارد هم جایگاه مدیریتی چندانی به آنها داده نشد که مقام معظم رهبری در دو سه هفته اخیر فرمودند: باید از ظرفیت خانم ها در بخش های مختلف استفاده شود. این به مفهوم این نیست که هر خانمی، ولی به مفهوم این هم نیست که خانم ها دیده نشود بلکه می بایست از توانایی خانم های توانمند، متعهد، متخصص و آنهایی که از قابلیت مدیریتی برخوردار هستند و شرایط همزمان فعالیت در خانواده و اجتماع برایشان فراهم است، استفاده شود تا مردم هم از خدمات آنها در کشور بهره مند شوند.

وی با اشاره به پیشرفت های مهم زنان در حوزه های مختلف، بیان کرد: زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پیشرفت های خوبی داشتند به ویژه در امور خیریه ها، کارهای عام المنفعه، فعالیت های اجتماعی و سایر حوزه های آموزشی و پژوهشی نقش آفرین بودند.

نماینده ادوار مختلف مجلس با بیان اینکه زنان بعد از پیروزی انقلاب در فعالیت های مختلف قرآنی هم بسیار فعال بودن،د افزود: بیش از سه هزار تشکل قرآنی داریم که ۸۰ درصد مسئولیت آنها با خانم ها است.

وی با اشاره به ورود خانم ها در حوزه های علمیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: حوزه های علمیه خواهران به صورت ساماندهی شده و هدفمند ساخته انقلاب اسلامی است. هر چند ما قبل از انقلاب هم به شکل دیگری در حوزه های علمیه فعالیت داشتیم، اما چهارچوب و ساختار امروزی حوزه های علمیه با مدرک و تخصص های جدید، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی متولد شد و وجود حوزه های علمیه امروز، مدیون انقلاب اسلامی است ضمن اینکه در این زمینه ، ما صدها هزار فارغ التحصیل حوزوی داریم.

افتخاری وی با اشاره به مشارکت و نقش بانوان در انتخابات پیش رو گفت: با توجه به فرمایش حضرت آقا مبنی بر استفاده از ظرفیت های بانوان در عرصه های مختلف لذا انتظار ما این است که بانوان به عنوان اولین گام جدی در جهت لبیک گویی به فرمایشات رهبری در انتخابات پیش رو شرکت نمایند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ضمن اینکه شورای وحدت برای نخستین بار در لیست تهران حداقل هفت خانم را که دارای شاخص های لازم هستند، انتخاب نموده است. لذا با توجه به تخصص های بانوان در رشته های مختلف لازم است که نگاه ویژه ای به بحث زنان و خانواده در مجلس صورت بگیرد.

کد خبر 1747382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha