پاتوق فرهنگی دختران باید راه‌اندازی شود/ضعیف‌الحجاب‌ها الزاما معاند نیستند!

بخشی از اقدامات قرارگاه حجاب و عفاف تبریز و برخی از راهکارهای مقابله با بدحجابی در استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ثریا ربیعی‌فر تشریح شد.

ثریا ربیعی‌فر، کارشناس امور بانوان اداره کل  تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی در گفت و گو با گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان در خصوص اقدامات قرارگاه حجاب و عفاف تبریز و برخی از راهکارهای مقابله با بدحجابی اظهار کرد: قرارگاه حجاب و عفاف تبریز حدود یک سال است که به‌منظور تعامل بین دستگاه‌ها و انسجام کاری مابین واحدهای مرتبط باحجاب و عفاف به‌صورت راهبردی و کارشناسی فعالیت خود را آغاز کرده و به ارائه برنامه‌های فرهنگی و اجرایی می‌پردازد.

وی با اشاره به مشارکت کارگروه‌های مختلف در این قرارگاه یادآور شد: قرارگاه حجاب و عفاف به طور مستقل توسط اداره تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی مدیریت می‌شود؛ اما در قرارگاه برخی افراد به‌صورت درون‌سازمانی مشارکت می‌کنند و برخی افراد بنا بر موضوع قرارگاه از خارج سازمان دعوت شده و مشارکت می‌کنند.

این کارشناس امور بانوان با اشاره به اثرگذاری تشکیل این قرارگاه در ترویج حجاب و عفاف گفت: بحث حجاب دختران مانند تکه‌های پازل، یک مقوله چندوجهی است که باید درست در کنار هم قرار بگیرند تا بتوانیم به نتیجه برسیم؛ داشتن پدر و مادر آگاه و حمایتگر که ارتباط بسیار خوبی با دخترشان دارند، داشتن دوست‌های موفق، مدبر و درعین‌حال محجبه، داشتن مربی باسواد و اهل مطالعه درست که بتواند بینش کافی به نوجوان و جوان بدهد و در آخر دسترسی جوان  و نوجوان به محتوای مناسب مثل کتاب، بخشی از آن تکه‌های پازل است که می‌تواند در حجاب دختران تأثیر بگذارد.

ربیعی‌فر با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته در سطح استان ازجمله برگزاری گفت‌وگو در مدارس و برگزاری مسابقات با موضوع حجاب، افزود: تأکید ما بر این بود که جلسه انجمن اولیاومربیان به طور غیرمستقیم در راستای عفاف و حجاب برگزار شود. بر همین اساس، طی هماهنگی با آموزش‌وپرورش اساتید را به مدارس اعزام کردیم تا گفت‌وگوهای علمی  حجاب با دانش‌آموزان و خانواده‌ها شکل بگیرد و در کنار دانش‌آموزان، مادران نیز پابه‌پای فرزندشان آموزش ببینند؛ جالب است گاهی ما با دانش‌آموزانی برخورد می‌کنیم که خودشان حجاب مناسب دارند اما مادرشان مقید به حجاب اسلامی نیست و بالعکس؛ به همین دلیل، برگزاری چنین گفت‌وگوهایی را هم برای اولیا و هم برای دانش‌آموزان ضروری دانستیم.

ربیعی‌فر گفت: از مصوبات قابل‌توجه جلسات قرارگاه می‌توان به تقویت و بهره‌برداری از ظرفیت‌های گروه‌های مردمی به‌ویژه هیئت‌ها اشاره کرد.

وی افزود: حضور گروه‌های مردمی و تشکل‌های مرتبط مانند مواکب فرهنگی در میادین اصلی شهر یا  در محل‌های پر تردد  مثل مترو، راه‌آهن، فرودگاه و... می‌تواند شرایط را با حاشیه کمتر بهبود ببخشد.

ربیعی‌فر در رابطه با اقدام فرهنگی در مواکب توضیح داد: «در این مواکب، خودِ مردم که البته مربیان آموزش‌دیده هستند، با دعوت از خانم‌های هنجارشکن سعی می‌کنند با رفتار محبت‌آمیز و تعامل مناسب در مورد نتایج رفتارهای نادرست اجتماعی و همچنین بیان فلسفه و دلایل عقلی حجاب با آنها به گفتگو بنشینند و در صورت همکاری دختران عزیزمان، پک‌های فرهنگی شامل یک قواره روسری و گیره مناسب تقدیم می‌شود. حتی در صورت تمایل، روسری آنها  توسط دوستانشان در موکب به شکلی مناسب بسته شده و عکس یادگیری گرفته می‌شود.

وی با اشاره به یکی دیگر از اقدامات فرهنگی انجام شده این قرارگاه افزود: برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی ترگل با ۱۶۰۰ شرکت‌کننده در ایام فاطمیه ۱۴۰۲ از دیگر اقدامات فرهنگی مؤثری بود که توسط گروه فرهنگی مسجد بقیة الله تبریز برگزار شد.

وی تأکید کرد: مشارکت بیش از ۱۶۰۰ شرکت کننده در مسابقه‌ای با موضوع دلایل عقلی حجاب و عفاف نشان می‌دهد که خانم‌ها و دختران جوان از کارفرهنگی استقبال می‌کنند، منتهی باید مسئولین متولی هم به کار فرهنگی بها دهند و در کنار کار فرهنگی، بستر اجرایی قانون عفاف وحجاب را برای آن عده از افرادی که به دنبال هتک حرمت حجاب در جامعه هستند، فراهم کنند.

ربیعی‌فر به‌منظور ترویج حجاب و عفاف در جامعه، اقدامات فرهنگی را بیش از اقدامات اجرایی اثرگذار دانست و افزود: اگرچه تذکر لسانی با مهربانی و نگاه مادرانه می‌تواند کمک‌کننده باشد اما این روزها اقدامات فرهنگی و تبلیغ حجاب به‌صورت غیرمستقیم و با اقدامات فرهنگی اثر بیشتری خواهد داشت، چون ما گاهی در موقعیتی قرار می‌گیریم که حتی زبان خوش و مهربانی جوابگو نیست و در چنین شرایطی اقدامات اجرایی می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد؛ اینجاست که باید وارد اقدامات فرهنگی شد.

این کارشناس امور بانوان با تأکید بر این که همه دختران ضعیف‌الحجاب معاند نظام نیستند، گفت: گاهی لازم است که ما خودمان را جای دختران نوجوان و جوانی بگذاریم  که اهمیت زیادی به حجاب نمی‌دهند؛ اینها دوست دارند دیده شوند و ما به‌جای تذکر بهتر است به فکر آنها باشیم و کاری برای آنها انجام دهیم. وقتی مکان مناسبی نیست تا آنها بتوانند آن‌طور که دلشان می‌خواهد ظاهر شوند، با سرووضع نامناسب به خیابان می‌آیند.

وی افزود: همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند که خیلی از کسانی که کشف حجاب می‌کنند نمی‌دانند پشت این کار چه کسانی هستند اگر می‌دانستند این کار را نمی‌کردند؛ لذا بیشتر دختران ازروی‌عمد بدحجاب نیستند بلکه گرایش‌های فطری و درونی آنها است که دوست دارند موردتوجه قرار گیرند و زمانی که شرایط برای این تقاضا از طرف حاکمیت مهیا نشود، نتیجه آن را در خیابان‌ها و به شکل تبرج خواهیم دید.

ربیعی‌فر بهترین راهکار مقابله با بی‌بندوباری‌ها را ایجاد محیط‌های امن فعالیت‌های اجتماعی برای دختران دانست و گفت: ما با طراحی پاتوق فرهنگی سالم برای دختران جوان و نوجوان می‌توانیم به حضور اجتماعی آنها شأنیت دهیم. مدل‌های سرگرمی سالم و اسلامی برای دختران طراحی کنیم و با ایجاد  فضای صمیمی، مکان‌هایی که مدیریت  مجموعه بر عهده بانوان مورداعتماد باشد، بسیاری از برنامه‌های معرفتی را به مخاطب دختر ارائه دهیم.

وی تصریح کرد:پاتوق فرهنگی باید جایی باشد که دختران جوان بگویند، بخندند و در کنار این گفت‌وگوها، نشست‌های آگاه‌سازی و روشنگری اعتقادی و بصیرتی دختران شکل بگیرد تا شاهد رشد تعالی‌بخش برای دختران سرزمینمان باشیم.

کد خبر 1747837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha