آیا «غزه» سیاست هالیوود در قبال مسلمانان را تغییر می‌دهد؟

سینمای هالیوود از دیرباز تلاش کرد تا ارتش آمریکا محور خیر مطلق نشان دهد و عرب‌ها و مسلمانان را محور شر و تروریسم نشان‌دهد، حال امروز با تشدید حملات رژیم صهیونیستی به غزه و حمایت آمریکا از این رژیم باعث شده تا هنرمندان هالیوود نسبت به این مسئله اعتراض کنند، آیا مسئله غزه می تواند آغازی برای تغییر سیاست هالیوود باشد؟

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: در سال ۱۹۹۶ میلادی، مارلون براندو، اسطوره سینما، جنجال بزرگی را به دلیل انتقاد از قدرت یهود در «هالیوود» برانگیخت و گفت که باید حساسیت بیشتری نسبت به مردمی که در رنج هستند، وجود داشته باشد، زیرا آنها مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند.

هالیوود دهها سال تلاش کرد تا ارتش آمریکا و متحدانش را به نیروی خیر مطلق تبدیل کند که با شرارت در جهان مبارزه می کند، با استفاده از ارتباط خود با ارتشی که پایگاه‌های های نظامی، سلاح ها و حتی سربازان را برای روایت هالیوود فراهم می کند.

در سال ۱۹۰۲،این قدرت نرم عبارت از مجموعه‌ای منازل فاخر و لوکس بود که توسط قطب مستغلات آمریکایی «اچ.جی. وایتلی» ساخته شد و پدرخوانده هالیوود نامیده میشد. در وسط آن هتل هالیوود قرار داشت که امروز شامل سالن تئاتر دالبی است و میزبان مراسم جهانی اسکار است.

هالیوود: قدرت ساز

یکی از درهایی که ایالات متحده آمریکا از آن وارد جنگ جهانی دوم شد، سینما بود، زیرا ارتش آمریکا، هالیوود را با اختصاص یک واحد انحصاری که آن را «دفتر تصاویر متحرک» نامید، استخدام کرد. این دفتر به سال‌های ۱۹۴۲ و ۱۹۴۵ نزدیک به هزار و ۶۵۲ فیلمنامه سینمایی را بررسی کرد.

آژانس های آمریکایی مانند امنیت ملی و تحقیقات فدرال از نفوذ عظیم هالیوود در سطح جهانی بهره می برند، اما در راس این سازمان ها، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا قرار دارد.

 در تحقیقاتی که متیو آلفورد، استاد فیلم و تلویزیون در دانشگاه بریستول، با همکاری رابی گراهام، مدرس رسانه در دانشگاه استنفورد تهیه کرده بود، مشخص شد که هدف این آژانس‌ها ارایه تصویری همگام با منافع ایالات متحده در سراسر مناطق مختلف جهان است. به عنوان مثال وزارت دفاع آمریکا ارتباط خود با هالیوود را نه تنها نفی نمی کند، بلکه آن را در قالب سوالاتی از طریق حساب های رسمی خود به مردم اعلام می‌کند که این تعامل به عنوان مشاره است و این وزارتخانه آن را به فیلمسازان ارایه می‌کند.

 همچنین وزارت دفاع ایالات متحده به دستاوردهای خود در هالیوود از جمله ارائه سربازان و خلبانان برای تکمیل فیلم  Wings افتخار می کند، جایی که خلبانان نیروی هوایی ایالات متحده به پرواز با هواپیماهای آمریکایی هنگام فیلمبرداری صحنه ها اقدام کردند؛ این فیلم در سال ۱۹۲۹ برنده جایزه اسکار شد.

 بنابراین، طرفداران سینما با این فکر که در ضمیر ناخودآگاه آنها کاملاً تثبیت شده است، خارج می‌شوند که ناجی بشریت باید از ملیت آمریکایی یا وابسته به یکی از مقامات آمریکایی باشد.

 تشدید دشمنی با اعراب و مسلمانان

هالیوود همیشه کلیشه ای را علیه مردم جهان ایجاد کرده است و سیاهپوستان آمریکایی را خشن و وحشی و متجاوز نشان داد یا لاتین تبارها را جنایتکار به تصویر کشید یا عرب ها همه این ویژگی ها را در بسیاری از فیلم ها با خود دارند، بنابراین طبیعی است که آمریکایی ها ناجی از شرارت ها باشند.

فیلم «تک تیرانداز آمریکایی» به کارگردانی کلینت ایستوود که در سال ۲۰۱۴ نمایش داده شد، جنجال هایی را در میان طرفداران فیلم های زندگی‌نامه‌ای برانگیخت که زندگی یک تک تیرانداز آمریکایی را به تصویر می کشد که ۱۶۰ نفر را در عراق کشته است، «کریس کایل» تک تیراندازی آمریکا کشتن عراقی‌ها را سرگرم کننده توصیف کرد، منتقدان فیلم می گویند که این فیلم قتل را تمجید می‌کند و عرب‌ها را تحقیر می کند.

 عشق انتقام جویی برای قربانیان ۱۱ سپتامبر، این تک تیرانداز را بر آن داشت تا عراقی ها را بکشد. تصویری که در این فیلم نشان داده شد، کمیته ضد تبعیض آمریکایی-عربی را بر آن داشت تا پس از افزایش دشمنی علیه عرب‌ها و مسلمانان در آمریکا نامه ای را برای کارگردان ارسال کند.

 هالیوود به جهان می گوید: من فقط آنچه را که می بینم به شما نشان می دهم

هالیوود به صداها اجازه نمی‌دهد حامی آمریکایی‌اش را آزار ببیند، بنابراین در راهروهای هالیوود، صداهایی شنیده شد که صحنه‌های کشتار مستند علیه فلسطینیان در غزه محکوم کردند و متعجبند که چگونه می‌توان بدون محکومیت آنها را نادیده گرفت.

«سوزان ساراندون»،«ملیسا بارارا» از جمله این بازیگران بودند. ساراندون در راهپیمایی برای پایان دادن به حمله علیه غزه شرکت کرد و پاسخی از سوی آژانس «یونایند تالنت» دریافت کرد که او را به عواقب بدی تهدید کرد. این درحالی است که بارارا کمتر خوش شانس بود. او از تیم "سکریم" که توسط مجموعه «Spyglass Mediagroup» تولید می شود، اخراج شد، این گروه باربارا را کنار گذاشت، زیرا او در حساب شخصی اینستاگرام خود وضعیتی را به اشتراک گذاشت که در آن نوشت: «من نیز از یک کشور مستعمره آمده ام. فلسطین آزاد خواهد شد، آنها تلاش کردند ما را دفن کنند، اما نمی دانستند که ما بذر هستیم».

 هالیوود دایره هدف قرار دادن حامیان آرمان فلسطین را با اعمال فشار بر کادرهای این صنعت از جمله «مها الدخیل» یکی از مدیران یک شرکت هالیووودی که مجبور به استعفا از سمت خود به عنوان رئیس بخش تصاویر متحرک در موسسه معروف هنرمندان نوآور «Creative » شد، گسترش داد.

الدخیل به عنوان وکیل هنرمندان برجسته بین المللی مانند ناتالی پورتمن، مدونا و تام کروز کار می کند، اما اخیرا به دلیل ایستادن در کنار ملت فلسطین و اعمال فشارها بر او، مجبور به کناره گیری شده است.

 این اقدامات اولین مورد از نوع خود در هالیوود نبود. آکادمی علوم و هنرهای سینمایی مسئول جوایز اسکار، فیلم فلسطینی «دست الهی» را از نامزدی جایزه اسکار در گروه «بهنریم فیلم به خارجی زبان» سال ۲۰۰۲ باز داشت، این اقدام به دلیل نبود موجودیت کشور فلسطین بود؛ در این زمان این آکادمی حذف این فیلم را رد کرد.

درحالی که حسین ابیش، سخنگوی رئیس کمیته عربی آمریکایی ضد تبعیض گفت: شخصیت‌های بانفوذ و تاثیرگذار خواه یهود خواه دیگران وجود دارد که بسیار نسبت به اسرائیل متعهد هستند به احتمال زیاد ترجیح می دهند که با آنها سرو کار نداشته باشند. به همین دلیل فیلم فلسطینی با نام فلسطین وارد این مسابقه می‌شوند.

آیا طوفان الاقصی هالیوود را تغییر می دهد؟

میزان کشتار «اسرائیل» علیه نوار غزه پس از عملیات طوفان الاقصی، تعداد زیادی از مشاهیر جهان از جمله افراد مشهور در هالیوود را بر آن داشت تا بیش از هر چیز همبستگی ذاتی انسانی را به نمایش بگذارند.

آنجلینا جولی در حساب اینستاگرام خود نوشت: بمباران عمدی ساکنان تحت محاصره غزه است که جایی برای فرار ندارند. غزه نزدیک به دو دهه است که به عنوان یک زندان باز باقی مانده و به سرعت در حال تبدیل شدن به یک گور دسته جمعی است.

«جان کوزاک» بازیگر دیگر هالیوودی نیز تعدادی توییت در همبستگی با آرمان فلسطین در حساب کاربری خود در پلتفرم «X» منتشر کرد.

این درگیری و تضاد بین واقعیت و پروپاگاندا، فرسایش مداوم روایت اسرائیل و ضعف موضع خلاقی و سیاسی حامیان آن را نشان می‌هد که برای همه ما یک سوال اساسی مطرح می کند که آیا در آینده نزدیک فیلمی با جزئیات جنایت اسرائیل به تصویر کشیده می‌شود؟ و ما عربی را می بینیم که قربانی تروریسمی است که با سلاحش ظلم را از خودش دور می‌کند، یا هالیوود حامی اسرائیل، واقعیت‌های انسانی را برای دهه‌های آینده نادیده خواهد گرفت؟

کد خبر 1748271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha