۴۵ سال بالندگی وقف| رشد ۳ برابری احداث اماکن مذهبی در مازندران

حجت الاسلام حیدری جناسمی گفت: سنت حسنه وقف با پیشینه تاریخی به درازای صدر اسلام در ایران، تا دوره پهلوی سیر صعودی داشت که با پیروزی انقلاب اسلامی و به فرمان امام خمینی(ره) احیا شد و در ۴۵ سال گذشته در مسیر بالندگی قرار گرفت.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با اعلام ضرورت احیای وقف، این سنت حسنه اسلامی را جان دوباره بخشید که تا امروز ادامه دارد. و روبه روز مردم زیادی مال خود را برای عزاداری سیدالشهدا(علیه السلام) و به نیت های مختلف دیگر مطابق با نیاز جامعه درحوزه های درمانی، نهداری کودکان یتیم، تحصیلی، قرآنی، ازدواج، فرزندآوری، کشاورزی و ... وقف می کنند. تا جایی که پس از پیروزی انقلاب مردم علاوه بر وقف اموال خود جان خود را نیز به نوعی وقف آن کردند و شخصیت ها و علمای بزرگی از جان خود برای محکم تر کردن ریشه دین و انقلاب گذشتند. مردم شریف مازندران نیز با تقدیم ۱۰هزار و ۴۰۰شهید در دوران دفاع مقدس برای استمرار و بقای انقلاب اسلامی جان شیرین فرزندان، همسران، برادران، مادران، خواهران و پدران خویش را وقف رضای خدا کردند.  
مازندرانی ها که در تشکیل حکومت علویان نسبت به دیگر هموطنان شان پیشینه دیرینه تری دارند به دلیل دلدادگی به ائمه اطهار(علیهم السلام) از جمله امام حسین(ع) در این ۴۵سال که از عمر با برکت انقلاب اسلامی در ساخت اماکن مذهبی و وقف اموال خود نیز ازدر رتبه های نخست کشور حضوری اثرگذار و معنا دار دارند.
۱۵ هزار موقوفه، ۲۱۴ هزار رقبه، یک هزار و ۳۶۱ امامزاده، هشت هزار و ۵۵۴اماکن متبرکه شامل مسجد، تکیه، حسینیه و سقانفار از جمله موقوفات و اماکن مذهبی مازندران هستند که به برکت نفس حق مردمان این خطه از شمال کشور منشاء خیر و برکات در دیار علویان است. در این میان ۷۰درصد موقوفات استان به نیت عزاداری سیدالشهدا(ع) وقف شده اند و به عزاداری در ماه های محرم و صفر اختصاص دارند.


برای روایت پیشرفت وقف و احیای موقوفات در استان مازندران با حجت الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی-مدیرکل اوقاف و امورخیریه مازندران به گفتگو نشستیم که در این مجال از نظرتان می گذرد: 


لطفا از موقوفات و بقاع متبرکه مازندران بفرمایید.
مازندران ۱۵ هزار موقوفه، ۲۱۴ هزار رقبه، یک هزار و ۳۶۱ امامزاده، هشت هزار و ۵۵۴اماکن متبرکه شامل مسجد، تکیه، حسینیه و سقانفار دارد که بعد از انقلاب اسلامی روند ساخت و ساز امکان مذهبی به برکت خون شهدا، همت خیرین و مساعدت های دولت های وقت به جزء سقانفار که ۱۰باب بوده، سه برابر شده است.
بیش از ۷۰ امامزاده در استان شاخص هستند، در این بین شهرستان های بابل، آمل و ساری به ترتیب بیشترین موقوفات استان را دارند.
۸۵وقف جدید نیز سال گذشته به همت مردم ولایی و دیندار استان ثبت شد. ۳۱۲ وقف جدید نیز امسال ثبت شد. وقف زمین کشاورزی برای کشف واکسن بیماری‌های جدید و ناشناخته توسط واقف نیک اندیش اهل مازندران نیز اولین وقف بی‌نظیر در کشور بوده است.
همچنین بعد از شهادت شهید محسن فخری‌زاده فردی از منطقه چمستان نور کارخانه شالیکوبی و زمین کشاورزی به متراژ ۳هزار متر مربع برای فعالیت در حوزه «انرژی هسته‌ای» وقف کرد. در شهرستان بهشهر نیز دکتر ملک‌پور پنج طبقه ساختمان را برای درمان کودکان نارس و بیمار وقف کرده است.


لطفا از اقدامات اوقاف در راستای عمل به نیت واقف بفرمایید.
اجرای امینانه نیت واقفان و گزارش هزینه‌کردها به مردم مهمترین شیوه تبلیغ وقف به شمار می رود که در استان مازندران این اقدام به خوبی مورد توجه است.
۷۰ در صد موقوفات مردم استان مربوط به برپایی عزای حضرت سیدالشهدا امام حسین(ع) است.
امسال برای اجرای امینانه نیات واقفین در شش ماه اول سال جاری حدود ۳۰میلیارد تومان هزینه شد که حدود ۲میلیارد تومان در شش ماه اول سال جاری به مدارس دینی استان کمک شد.
در شش ماهه ابتدایی سال جاری طرح قرار دوازدهم با هدف توزیع چهار هزار و ۷۲۰ بسته معیشتی به ارزش بیش از ۵میلیارد تومان در این خطه از شمال کشور اجرا شد. برای بازگشایی مدارس نیز در قالب پویش مهر تحصیلی حدود ۲میلیارد تومان شامل هزار و ۵۵۰بسته تحصیلی بین دانش آموزان نیازمند این خطه از شمال کشور توزیع شد.
همزمان با دهه فجر نیز در قالب طرح قرار دوازدهم ۱۲ سری جهیزیه و ۷۰۰ بسته تحصیلی در امامزاده ابراهیم(ع) آمل بین نیازمندان توزیع شد.


لطفا از ورود اوقاف به حوزه عمرانی بفرمایید.
سرمایه گذاری در حوزه موقوفات و ساخت و ساز در بقاع متبرکه و امامزادگان استان مازندران نیز مطابق با نیت واقفین مورد توجه است. اکنون ۴۵۰پروژه عمرانی در استان درحال ساخت قرار دارد.
۲۷پروژه به مساحت ۲۵هزار و ۷۰۰متر مربع با اعتباری بالغ بر ۲۵۷میلیارد تومان در بخش مسکونی، خدماتی، اداری و تجاری اجرا شد. ۵۳پروژه به مساحت ۲۶۵هزار و ۷۰۰متر مربع با پیش بینی درآمد حدود ۱۵میلیارد تومان در اراضی باغی استان اجرایی شده است. ۲۵۰هکتار اراضی کشاورزی استان زیر کشت برنج، گندم، سویا و کلزا رفت. زراعت چوب در سطح ۳۸هکتار نیز اجراشد. در حوزه بقاع متبرکه و موقوفات ۱۲۷پروژه برای ساخت، تکمیل و بازسازی به مساحت ۷۸هزار و ۵۰۰مترمربع به ارزش ۵۳میلیارد تومان اجرا شده است.
با توجه به گردشگر پذیر بودن مازندران و اینکه مازندران طریق الرضا(ع) است و سالانه مسافران زیادی دراین استان رفت و آمد دارند برای رفاه حال زائرین امامزادگان و زائران علی بن موسی الرضا(ع) ساخت زائرسرا و ایجاد تحولات در سطح بقاع متبرکه نیز دردست اجرا و اقدام است.


لطفا از فعالیت های قرآنی اوقاف در مازندران بفرمایید.
امسال۱۵۷محفل انس با قرآن کریم و ۳۰۰جلسه تفسیر قرآن کریم نیز در امامزادگان شاخص استان برگزار شده است. مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف و امور خیریه مازندران در دو بخش برادران و خواهران پیگیری شد که در مرحله منطقه‌ای ۳۰۰۰ نفر در ۸ رشته حفظ ۵ جزء، ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل قرآن کریم، ترتیل، اذان، دعاخوانی و قرائت تحقیق به رقابت پرداختند.
آقایان سید رضا کاظمی موفق به کسب رتبه دوم در بخش معارف نهج‌البلاغه و سیدعلی صالح زاده موفق به کسب رتبه سوم رشته معارف قرآن کریم، مجتبی کریمی از شهرستان نوشهر موفق به کسب رتبه اول رشته اذان شدند و رتبه های اول و چهارم رشته تواشیح نیز به ترتیب از آن گروه فاطر و اسراء مازندران شد.


لطفا از اقدامات اوقاف مازندران برای پیوستن به طرح نهضت ملی مسکن بفرمایید.
اوقاف استان مازندران در زمینه نهضت ملی مسکن نیز پای کار آمده و ۴۸هزار متر مربع زمین به ارزش۳۰۰میلیارد تومان اختصاص داده که برای اقشار کم درآمد، کم برخوردار و فاقد مسکن واحد مسکونی احداث شود که این مسئله می‌تواند بخشی از نیاز مسکن این خطه از شمال کشور را رفع کند.


لطفا درخصوص فعالیت های اوقاف برای سنددار شدن موقوفات بفرمایید.
موضوع سنددار کردن موقوفات در همه مجموعه‌هایی که شامل بخش‌های عمومی می‌شود به ویژه در بحث انفال برای تثبیت مالکیت یک تکلیف قانونی است. به علاوه برای اینکه موقوفات مصون از تعرض باشد، صدور سند یک وظیفه شرعی هم محسوب می‌شود.
تثبیت مالکیت و صدور سند عامل بازدارنده و مهمی برای جلوگیری از تصرفات غیر قانونی املاک موقوفه خواهد بود بر همین اساس هدف گذاری شده تا تثبیت مالکیت و صدور اسناد موقوفه در استان در آینده ای نزدیک به پایان برسد.
طی یکسال برای ۱۸هزار موقوفه استان سند مالکیت اخذ شده است. هم اکنون از ۱۰۰درصد موقوفات استان به میزان ۷۰درصد سند دار هستند و تلاش داریم تا ۳۰درصد باقیمانده نیز سند دار شوند.  

لطفا از اقدامات درمانی اوقاف مازندران بفرمایید.
اوقاف استان در زمینه درمان بیماران سرطان ورود پیدا کرده و تلاش داریم تا بیمارستان فوق تخصصی سرطان براساس نیت واقف در شهرستان چالوس احداث شود البته برای تحقق این مهم نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها در اختصاص زمین و مجوز فعالیت هستیم.
بیمارستان امام خمینی(ره) ساری نیز از محل عوائد موقوفه محمدباقر تاجر ساروی و بیمارستان رازی قائم شهر از محل عوائد موقوفه دکتر علینقی‌کنی طی این سال ها به تجهیزات و امکانات روز بیمارستانی و درمانی مجهز شده است.


لطفا از توفیقات اوقاف مازندران در  بخش اداری طی ۴۵سال انقلاب بفرمایید.
در بدو انقلاب ۵اداره اوقاف و امورخیریه در مازندران فعال بودند که به برکت انقلاب اسلامی اکنون ۲۰اداره در استان فعالیت دارند.  

کد خبر 1748310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha