شهر مقدس قم غرق در ماتم و عزای شهادت امام موسی کاظم(ع)

همزمان با سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) شهرکریمه اهل بیت (س) غرق در ماتم و عزاست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، شهر قم امروز همزمان با سالروز شهادت امام کاظم(ع) شاهد عزاداران عاشقی است که خود را به جوار حرم حضرت فاطمه معصومه (س) رسانده تا این مصیبت عظمی را به ایشان تسلیت بگویند .

مساجد و صحن های حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) ، خیابان های منتهی به حرم مطهرنیز شاهد مردم عزاداری است که به عزاداری می پردازند.

سخنرانان ومداحان با خطابه ومدیحه سرایی گوشه ای از زندگی آن بزرگوار را برای سوگواران بیان می کنند.

مسلمانان غیرایرانی مقیم قم نیز با برگزاری آیین های سوگواری به شیوه سنتی عشق و علاقه خود را به آن ایشان نشان دادند.

هم اکنون حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) پذیرای جمعی از زائران و شهروندان عزادار قم است که جهت عزاداری وعرض تسلیت به حضرت معصومه (س) وارد صحن های حرم مطهر می‌شوند.

همچنین بیرق های سیاه عزا، بر گنبد نورانی حرم حضرت معصومه (س) خیابان ها و میادین افراشته شده و عاشقان امامت و ولایت بر مظلومیت آن حضرت اشک ماتم می ریزند.

مسجد مقدس جمکران نیز شاهد زائرانی است که از سراسر کشور به این مکان مقدس آمده اند تا این مصیبت را به امام عصر تسلیت بگویند.

ویژه برنامه شب شهادت هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت شب گذشته بعد از نماز عشا با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان و مداحی میثم مطیعی برپا شد.

صبح امروز مصادف با سالروز شهادت امام موسی بن جعفر علیه‌السلام نیز بعد از نماز صبح مراسم عزاداری با سخنرانی حجت‌الاسلام سید احمد میردامادیان برگزار شد.

همچنین دسته عزاداری خادمان و زائران حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها هم اکنون در مسجد امام حسن عسکری علیه‌السلام برپا شده و پس از آن به سمت حرم مطهر حرکت خواهد کرد و در صحن امام رضا علیه‌السلام به اقامه عزا خواهد پرداخت.

 مراسم قبل از نماز ظهر نیز با سخنرانی حجت‌الاسلام میردامادیان و و مداحی مسعود زمانی، مراسم عزاداری و مدیحه‌سرایی بعد از نماز عصر با نوای محمدرضا بذری و امیر عباسی و مراسم عزاداری قبل از نماز مغرب با سخنرانی حجت‌الاسلام جواد اسماعیلی‌نیا و مداحی علی رئوفی در شبستان امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

 مراسم عزاداری شام شهادت امام موسی بن جعفر علیه‌السلام نیز امشب بعد از نماز عشا با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی و مداحی حنیف طاهری برگزار خواهد شد.

***

امام موسی بن جعفر (۱۲۷ یا ۱۲۸-۱۸۳ق) معروف به امام موسی کاظم و ملقب به کاظم و باب الحوائج هفتمین امام شیعیان دوازده امامی است. ایشان در سال ۱۲۸ قمری، همزمان با انتقال قدرت از امویان به عباسیان متولد شد و در سال ۱۴۸ق پس از شهادت پدرش، امام صادق(ع)، به امامت رسید. دوران ۳۵ ساله امامت او با خلافت منصور، هادی، مهدی و هارون عباسی همزمان بود. ایشان چندین بار توسط مهدی و هارون عباسی زندانی شد و در سال ۱۸۳ق در زندان سندی بن شاهک به شهادت رسید.

دوره امامت امام کاظم(ع) با اوج قدرت خلافت عباسی همزمان بود و ایشان در برابر حکومت وقت، تقیه می‌کرد و شیعیان را نیز به این کار سفارش ‌می‌نمود؛ از این رو موضع‌گیری صریحی از امام هفتم شیعیان در برابر خلفای عباسی و قیام‌های علوی مانند قیام شهید فخ گزارش نشده است. با وجود این، ایشان در مناظره و گفتگو با خلفای عباسی و دیگران تلاش می‌کرد از خلافت عباسیان مشروعیت‌زدایی کند.

مناظرات و گفتگوهایی از موسی بن جعفر با برخی عالمان یهودی و مسیحی در منابع تاریخی و حدیثی نقل شده که در پاسخ به پرسش‌های آنان بوده است. در کتاب مسند الامام الکاظم بیش از سه هزار حدیث از وی گردآوری شده که شماری از آنها را برخی از اصحاب اجماع روایت کرده‌اند.

امام کاظم(ع) برای ارتباط با شیعیان، سازمان وکالت را گسترش داد و در مناطق مختلف، افرادی را به عنوان وکیل تعیین کرد. از سوی دیگر، حیات امام کاظم(ع) همزمان با بروز انشعاباتی در شیعه بود و فرقه‌های اسماعیلیه، فطحیه و ناووسیه با آغاز امامت او و فرقه واقفیه پس از شهادت او شکل گرفت.

منابع شیعه و سنی، علم، عبادت، بردباری و بخشندگی وی را ستوده‌ و ایشان را کاظم و عبد صالح لقب داده‌اند. بزرگان اهل‌ سنت به امام هفتم شیعیان به عنوان یک عالم دینی احترام می‌گذاشته و همچون شیعیان به زیارت قبر او می‌رفته‌اند. حرم امام کاظم(ع) و حرم نوه‌اش امام جواد(ع) در منطقه کاظمین در شمال بغداد، به حرم کاظمین شهرت دارد و زیارتگاه مسلمانان به‌ویژه شیعیان است.

کد خبر 1748443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha