اقدامات موثر یک امام روستا در مبارزه با مواد مخدر و قاچاق

حجت‌الاسلام حجت‌الله رشیدیان از امام محله‌های مسجد جامع دیزج‌آباد در روستای دیزج‌آباد استان زنجان است که توانسته با طرح‌های مختلف در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اقدامات خوبی انجام دهد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام حجت‌الله رشیدیان یکی از امام محله‌های مسجد جامع دیزج‌آباد در روستای دیزج‌آباد استان زنجان است که توانسته با طرح‌های مختلف در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گام های خوبی بردارد.

حجت‌الله رشیدیان متولد سال ۱۳۶۹ دارای تحصیلات سطح سه حوزه‌ علمیه است که فعالیت خود را به صورت رسمی از سال ۱۳۹۷ از روستای دیزج‌آباد آغاز کرده، ضمن اینکه قبل از آن سال‌ها به عنوان فعال تبلیغی فعالیت داشته است. وی که بیش از شش سال است به همراه خانواده در این روستا حضور دارد در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی موفقیت‌های زیادی را رقم زده است.

با توجه به اینکه روستا در ۱۲ کیلومتری شهر قرار دارد و مهاجرپذیر است، اهالی با آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی متعدد همچون قاچاق مواد مخدر، بزهکاری، طلاق و شرب خمر مواجه‌ بودند که این امام محله عزمی جدی در مقابله با آسیب‌ها در پیش گرفت. وی در ابتدای فعالیت با مشکلاتی مواجه می‌شود اما با مشارکت جوانان در این امر موفق شد، کتابخانه عمومی روستا و پایگاه بسیج نیز در جهت جذب مشارکت‌های مردمی همکاری خوبی داشتند.

اقدامات موثر یک امام روستا در مبارزه با مواد مخدر و قاچاق

یکی از رویکردهای مهم وی ایجاد گشت شبانه در روستا با همراهی پایگاه بسیج و به منظور ارتقای امنیت و کاهش سرقت و آسیب‌ها بود که با استقبال خوبی مواجه شد. حجت الاسلام رشیدیان برای رفع این مشکلات پایگاه بسیج غیرفعال این منطقه را فعال کرده و یک فعال و کنشگر مسجدی را نیز به عنوان فرمانده پایگاه انتخاب نموده و در راستای فعال شدن پایگاه بسیج، جوانان ابتدا جذب پایگاه و بعد جذب مسجد شدند.

همچنین کارگاه‌هایی را به منظور آگاه‌سازی جوانان در زمینه‌ مشروبات الکلی و مواد مخدر در مسجد برگزار کرده است، در مجموع با چنین فعالیت‌هایی طبق آمار کلانتری و بهداشت، آسیب ها رو به کاهش است.

ایجاد حلقه های معرفتی و تربیتی و قرآن و برگزاری کلاس های مهارتی روانشناسی و مشاوره و برپایی مراسمات دینی و مذهبی با حضور پرشور مردم حتی در فعالیت‌های سیاسی و حماسی چون راهپیمایی ۲۲ بهمن بخشی از فعالیت‌های این امام محله است.

اجرای طرح «جمعه‌های امام زمانی» و احسان و نذری و جهاد تبیین سبک زندگی اسلامی و گفتمان انقلاب و برپایی دسته‌جات عزاداری گسترده و آئین های دینی و همچنین فعالیت های ورزشی در رشته های کوهپیمایی و پیاده روی و فوتسال و شنا و فوتبال دستی و تنیس در سه رده سنی و اجرای طرح ۳۱۳ کمیته امداد و طرح شهید سلیمانی و مواسات و مهربانی و شناسایی افراد بی بضاعت از جمله فعالیت‌هایی است که توانسته مشارکت اهالی را در مسجد گسترش دهد.

اقدامات موثر یک امام روستا در مبارزه با مواد مخدر و قاچاق

وی با ایجاد دو مجمع خیرین، کمک های دارویی و بهداشتی و اشتغال زایی خوبی به وجود آورده و در سایه همکاری مستمر با دهیاری به عنوان نهادی انقلابی در پیگیری مشکلات اهالی موفق عمل کرده است. همچنین، با شکل گیری گروه جهادی توانسته در فعالیت های عمرانی و محرومیت زدایی فعالیت خوبی داشته باشد و در زمستان سال گذشته که برف ارتباط روستا با شهر را قطع کرده بود این گروه جهادی توانستند راه دسترسی مردم را بازگشایی کنند.

اقدامات موثر یک امام روستا در مبارزه با مواد مخدر و قاچاق

اقدامات موثر یک امام روستا در مبارزه با مواد مخدر و قاچاق

تشکیل گروه‌ جهادی با حضور بچه های مسجد، دستاوردهای دیگری نیز به همراه داشته که تهیه لوازم‌ خانگی با کمک سپاه و انجام‌ فعالیت‌های عمرانی گوشه ای از آن است. وی در کنار برنامه های مردمی و مناسبت های مختلف و برگزاری مسابقات و ارتقای کتابخانه های عمومی و پیگیری ایجاد کلانتری در حوزه امور بانوان توانسته از ظرفیت همسر خود به عنوان شریکة الامام استفاده نماید و در زمینه فضای مجازی و امورات مسجد گام های خوبی برای بانوان در جهت زندگی فاطمی و روضه های خانگی بردارد. این امام محله در زمینه‌ی کارآفرینی و معرفی افراد جویای کار به شرکت‌های مختلف نیز فعالیت هایی دارد ضمن اینکه به عنوان فعال اربعینی موکبی در باب‌القبله سیدالشهدا(ع) نیز حضوری مستمر دارد. وی مهم‌ترین توصیه به هم‌لباسان خود را این می‌داند که به عنوان مبلغ و سرباز امام‌زمان(عج) در جهت امیدآفرینی اقدام کنند، زیرا اگر امیدآفرینی در مناطق آسیب‌پذیر انجام گیرد قطعا امام‌زمان(عج) به کمک آن‌ها خواهد آمد.

کد خبر 1748546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha