آیت الله مظاهری: مطالعه تاریخ برای خودسازی مفید است

مرجع تقلید عالم تشیع گفت: مطالعه تاریخ برای خودسازی انسان ها مفید بوده اما لازمه آن عبرت گیری و برداشت از نتایج حوادث و اتفاقات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، آیت الله العظمی «حسین مظاهری» در درس اخلاق این هفته خود به نقش تاریخ در خودسازی انسان اشاره کرد و اظهارداشت: مطالعه تاریخ برای انسان ها به منظور عبرت گیری توصیه شده تا از آن برای خودسازی و پیشرفت شخصی و اجتماعی استفاده کند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان لازمه مطالعه تاریخ قرآنی و یا غیر از قرآن را عبرت گیری و برداشت از نتایج حوادث و اتفاقات بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه احوالات انسان ها و جوامع بشری در تاریخ تشریح شده، افزود: قرآن سرنوشت اقوام مختلف و پیامبران را بیان کرده که از جمله آن زندگی حضرت موسی و ابراهیم و سرنوشت سرپیچی از زندگی پیامبر زمان است.

آیت الله مظاهری با بیان اینکه برخی از افراد با وجود سابقه دینی و وابستگی به پیامبران اما سرنوشت خوبی ندارند، تصریح کرد: زشتی و گناهان باعث سرنوشت بد افراد شده و آنان را در مسیر غلط قرار داده و آنگاه در سرازیری گناه و پیامبر کشی قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: افزایش گناه باعث دل سنگی شده و انسان از مسیر حق دور می شود و با وجود معجزه و توصیه پیامبر زمان خود اما به راه راست نیایند.

مرجع تقلید عالم تشیع لجبازی، دشمنی، کینه و پرخاشگری را از مهمترین دلایل برای مبارزه برخی با پیامبران اعلام کرد و اذعان داشت: آنان از روی کینه و غضب در برابر بهترین انسان ها ایستاده اند و معجزه و توصیه دیگر در فکر و ذهنشان اثر ندارد.

وی با بیان اینکه باید خودسازی در وجودمان انجام دهیم، خاطرنشان کرد: در دوران جوانی و نوجوانی این کار باید بیشتر انجام شود چرا که با افزایش سن اصلاح نفس سخت شده و ممکن است در سراشیبی گناهان و زشتی ها قرار بگیریم.

آیت الله مظاهری وجود صفات زشت تندخویی، بداخلاقی و پرخاشگری در درون انسان را عامل اختلافات و دعواهای خانوادگی بیان کرد و گفت: زن یا مردم نسبت به همدیگر و فرزندان چنان بد رفتاری می کنند که محیط خانه از خوبی ها و آرامش دور می شود.

وی همین لجبازی و پرخاشگری را عامل غیبت و تهمت در زندگی ها دانست و افزود: برخی با چنین زشتی هایی بین دیگران اختلاف می اندازند و آرامش خود و هم نوعان را از بین می برند.

استاد اخلاق حوزه علمیه خودسازی را نه تنها برای آرامش آخرت بلکه در ایجاد محیط مناسب زندگی مهم خواند و اظهارداشت: فرد حسود آرامش ندارد و اگر این ویژگی بد را در درون خودش اصلاح کند علاوه بر اینکه آخرتش را آباد کرده، به زندگی شخصی دنیایی خودش نیز کمک می کند.

کد خبر 1749134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha