دهه فجر و طوفان الاقصی

انقلاب اسلامی ایران تنها تحول راهبردی برای ایران نبود، بلکه تحولی برای غرب آسیا و کل خاورمیانه به ویژه فلسطین بود که ایران با آغاز انقلاب تا به امروز حمایت و پشتیبانی خود را از فلسطین و محور مقاومت ادامه داده است و طوفان الاقصی را می توان ناشی از این حمایت و پشتیبانی دانست.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: پایگاه خبری العهد در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ایران گزارشی از« ایهاب شوقی» درباره «انقلاب اسلامی ایران» منتشر کرد و نوشت: انقلاب اسلامی ایران نه تنها یک تحول راهبردی برای ایران بود، بلکه تحولی برای غرب آسیا و کل خاورمیانه است و تاثیر زیادی در مناقشات بین المللی است که هنوز تا به امروز ادامه دارد. زیرا باعث شده آمریکا هژمونی خود را در این منطقه مهم و راهبردی جهان از دست بدهد.

در این گزارش آمده است: آمریکا به دو ضلع مهم در منطقه خاورمیانه متکی بود، ترکیه که جزء لاینفک ائتلاف ناتو است و ایران که موقعیت راهبردی در تنگه‌ها داشت و ارتباط مستحکمی بین ترکیه و ایران و جهان عرب داشت. این دوکشور ورودی‌های مهم و دروازهای راهبردی قابل کنترل را شکل دادند که بر کشورهای عربی سلطه داشتند و رژیم‌های عربی که تلاش می کردند از کنترل آمریکا خارج شوند، تحت سیطره داشتند.

براساس این گزارش، شاه ایران متحد نزدیک دشمن اسرائیل و ضامن منافع آن و پلیس منطقه بود و چماق در دست آمریکا برای کنترل کشورهای حوزه خلیج فارس بود.

در نتیجه مسئله فلسطین و درد و رنج و دغدغه آن محدود به ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت و کشورهای مقاومت عربی به رهبر عبدالناصر در مصر و سوریه و همه کشورهایی شد که در جنگ‌ها علیه اسرائیل شرکت می‌کردند و از آنها حمایت می‌کردند. اگرچه استثناهایی برای کشورهایی وجود داشت که از نظر سیاسی نفاق کردند و زیر میز و در خفا با آمریکا و دشمن همکاری می کردند، اما جرأت نداشتند این مسئله را اعلام کنند.

 درحالی شاه ایران متحد نزدیک آمریکا و صهیونیست‌ها بود که در سال ۱۹۷۶، اولین لرزش تاج و تخت شاه پس از تحرکات انقلابی رهبران انقلاب اسلامی و حامیان آن در داخل شکل گرفت.

پس از گذشت سال‌ها از حل و فصل و صلح ادعایی و خروج مصر از درگیری اسرائیل و فلسطین با پیمان شوم صلح کمپ دیوید، پس از خروج داوطلبانه مصر از رهبری عربی، انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ توانست در اقدام تاریخی رژیم شاه را سرنگون کندو رهبری مقاومت را به دست گیرد.

مراحل آخر انقلاب ایران تا رسیدن به دهه فجر و موفقیت انقلاب همزمان با پیمان کمپ دیوید و امضای توافقنامه صلح شد. و اینگونه فلسطین، حامیان قدیمی را با حامیان جدید فلسطین جایگزین کرد که گزینه مقاومت در برابر اشغالگران زنده بماند.

انقلاب اسلامی از اولین لحظات خود مسئله فلسطین را در اولویت کار خود قرار داد، در ۱۹ فوریه ۱۹۷۹  یعنی یک هفته پس از پیروزی انقلاب، سفارت اسرائیل در تهران را به طور رسمی بستند و سفارت فلسطین جایگزین آن شد و ساختمان سفارت اسرائیل با همه لوازم و تجهیزات و اسناد به فلسطینی‌ها واگذار شد.

 امام خمینی نیز ماه‌ها بعد، به‌ویژه در هفتم آگوست همان سال، اعلام کرد که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، روز جهانی قدس است. امام خمینی به عبارت زیبای خود فرمود: «روز قدس، روز زندگی اسلام است».

براساس این گزارش، مسیر انقلاب اسلامی در حمایت از همه حرکت‌های مقاومت و تسلیحاتی و مالی آن و تشکیل حلقه مقاومت باعث شد تا در تنگنا قرار گرفتن دشمن اسرائیل تشدید شود و و منجر به وحدت مقاومت شود و امروز به عنوان محور مقاومت شناخته می‌شود

همچنین جمهوری اسلامی استواری و مقاومت خود در برابر هژمونی آمریکا و تحریم تاریخی تحمیل شده بر آن و تضعیف کردن حامی اصلی منطقه ای و بین المللی صهیونیست‌ها و دست یافتن به هیبت و بزرگی خود و ناکام کردن نظریه بازدارندگی خود را ادامه می دهد .

چیزی که امروز شاهد آن هستیم و بازتاب‌های گسترده نبرد کنونی و بن‌بست تاریخی و وجودی برای رژیم صهیونیستی و هژمونی آمریکا در منطقه است.

دهه فجر نه تنها محدود به ایران نیست بلکه فجر و طلوع جدیدی برای آرمان فلسطین بود که از شب طولانی پس از غروب خورشید مقاومت عربی رنج برد تا به طلوع یک مقاومت جدید با جنبش‌های مقاومت و با نظارت انقلاب اسلامی ایران تبدیل شود. ایران با تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ منطقه، ماهیت انقلابی خود را رها نکرده است.

بدون شک طوفان الاقصی ناشی از انباشته‌های تاریخی فراوان بود، اما مهم‌ترین آنها نیرو، آموزش، تسلیحات، حمایت سیاسی و پشتیبانی کافی از جبهه‌های محور مقاومت به برکت انقلاب اسلامی است، به همین دلیل می توان دهه فجر را زمینه ساز واقعی برای این طوفان دانست.

کد خبر 1749237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha