فعالیت بچه‌های مسجد زیر پرچم حضرت  ابوالفضل(س)

رئیس هیأت امنای مسجد حضرت ابوالفضل بیرجند با اشاره به آشنایی و اعزام ۹۸ درصد از رزمندگان و  شهدا از مسجد به جبهه در زمان دفاع مقدس، از مسجد به عنوان امن ترین مکان و نقطه برای حضور جوانان نام برد.

 خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ فاطمه رحیم زاده_ واژه «مسجد» در لغت به معنای «جایگاه سجده» و «محل عبادت» است و اهمیت و احترام مسجد، در دین مبین اسلام بر کسی پوشیده نیست و در نزد مسلمانان دارای جایگاه و اهمیت خاصی است.

مسجد از نخستین روزهای ظهور اسلام به عنوان بزرگترین و مهمترین پایگاه اسلام، و مکانی برای انجام فرائض دینی، برنامه ریزی درخصوص مسائل اجتماعی، سیاسی و... از جایگاه والایی برخوردار بوده است و این نقش در زمان دفاع مقدس نمود بیشتر و بهتری پیدا کرد و نه تنها جوانان و نوجوانان از طریق مسجد با دفاع مقدس آشنا شده و به جبهه ها اعزام می شدند بلکه مسجد محلی برای جمع آوری کمک های مردم به جبهه ها، حل مشکلات خانودگی، محلی برای شور و مشورت و... بود.

بی شک در فرهنگ اسلام، هیچ نهادی به اندازه مسجد دارای اهمیت نیست چرا که در قاموس اسلام، دین و دنیا در مسجد گرد می آیند و به همین دلیل آیات و روایات بسیاری درباره مسجد و لزوم پاسداشت آن نقل شده است. هر چند مهمترین و اصلی ترین کارکرد مسجد در اسلام عبادت است اما تاریخ اسلام نشان می دهد که مسجد مرکز تمام امور مهم حکومت نوپای اسلامی اعم از مسایل دینی، اجتماعی، سیاسی و... است.

غروب است با رسیدن به مسجد، صدای اذان به گوش می رسد. بلندگوهای مسجد فراخوان می دهند و گلبانگ اذان مردم کوی و محله را به سوی خود فرا می خواند. مردم با شنیدن آوای ملکوتی اذان دست از کار کشیده و با لبیک گفتن به ندای آسمانی اذان به دیدار معبود می شتابند.

ابالفضل.jpg

اینجا مسجد حضرت ابوالفضل(ع) کوچه ۲۲ بهمن خیابان پاسداران ۲۳ است. محله ای که به اذعان رئیس هیأت امنای مسجد مأمن و محل زندگی تعداد زیادی از جانبازان هشت سال دفاع مقدس است.

محمد رضا مالکی- رئیس هیأت امنای مسجد حضرت ابوالفضل(ع) خیابان ۲۲ بهمن بیرجند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی با بیان اینکه این مسجد با همت و همکاری اهالی محل در سال ۱۳۷۲ احداث شده است، می گوید: با توجه به این مهم که تعدادی از جانباران جنگ تحمیلی در این محله زندگی می کنند در آن زمان، زمینی توسط بنیاد مستضعفان و جانبازان برای ساخت مسجد اهدا و با همکاری و همت اهالی مسجد حضرت ابوالفضل(ع) احداث شد.

وی با اشاره به این مهم که در زمان احداث مسجد بافت جمعیتی محله، بافت جوانی بود و ساخت بنای مسجد از ابتدا با طراحی و نیازمندی های مجتمع فرهنگی مورد توجه قرار گرفت، می افزاید: به همین دلیل توجه زیادی به موضوع جوانان صورت گرفت و از همان ابتدا برنامه ریزی هایی برای راه اندازی و احداث مکان برای کانون فرهنگی و هنری، پایگاه بسیج، سالن ورزشی، کتابخانه، مکان برای انجام برنامه‌های فرهنگی و... صورت گرفت.

نگاه به مسائل روز

وی با بیان اینکه با نگاه به مسائل روز، ولایت و ولایت پذیری، جوان گرایی مسجد فعالیت خود را ادامه می دهد، یادآور می شود: امام جماعت و خادم مسجد از قشر جوان انتخاب شدند و می توان ادعا کرد جوان ترین خادم در بیرجند در این مسجد فعالیت دارد و مهمترین مزیت این انتخاب داشتن حوصله، ارتباط گیری با جوانان است.

وی از برنامه های همیشگی مسجد به اقامه نماز در سه وعده، محافل شبی با قرآن، برگزاری جلسات دعای توسل، کمیل و... اشاره می کند و می گوید: برای جذب جوان و نوجوان به مسجد نه تنها به این اقشار مسئولیت واگذار می شود بلکه حمایت های مالی نیز با برنامه ریزی فرهنگی جوانان صورت می گیرد.

اااااابا.jpg

رئیس هیأت امنای مسجد حضرت ابوالفضل(ع) بیرجند گریزی به برنامه های در دست اقدام در اعیاد شعبانیه و سالروز ولادت حضرت ابوالفضل(ع) می زند و یادآور می شود: به مناسبت ولادت حضرت ابوالفضل(ع) علاوه بر آذین بندی محیطی، برنامه هایی مانند مولودی خوانی، سخنرانی، اجرای گروه سرود و برنامه های شاد و متنوع اجرا خواهد شد و به طور تقریبی به همه کودکان جوایزی اهدا می شود و در زمان اجرای برنامه نیز مسابقاتی برای شرکت کنندگان برگزار و به تعدادی از شرکت کنندگان به قید قرعه جوایزی اهدا خواهد شد.

مالکی با بیان اینکه در این ایام از تعدادی از فعالان مسجد نیز تقدیر به عمل خواهد آمد، می افزاید: مسابقات ورزشی مانند پینگ پنگ، فوتسال و دارت نیز برای نوجوانان اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به این مهم که در این مسجد با توجه به احداث دو طبقه منزل برای امام جماعت و خادم، هر سه وعده نماز اقامه می شود، گفت: نماز ظهر حدود ۱۵۰ نفر و نماز مغرب و عشا هم حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر نمازگزار شرکت می کنند در بعضی فصول و مناسبت‌ها این تعداد به ۵۰۰ نفر هم می رسد.

وی ارائه خدمات مشاوره ای و پزشکی به افراد نیازمند را از دیگر اقدامات اعلام می کند و می گوید: طبخ غذای گرم برای خانواده‌های کم برخوردار شناسایی شده دیگر محلات نیز در دستور کار قرار دارد و به طور معمول چهارشنبه های آخر هر ماه برای تعدادی از خانواده های کم برخوردار دیگر محلات با اولویت خانواده هایی که تحت حمایت هیچ سازمانی نیستند، غذا در آشپزخانه مسجد طبخ و توزیع می شود.

رئیس هیأت امنای مسجد حضرت ابوالفضل(ع) بیرجند از افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های محله در ایام الله دهه فجر خبر می دهد و می افزاید: این نمایشگاه به مدت سه روز از ساعت ۱۶ تا ۱۹ بعدازظهر در حسینیه برپا خواهد بود.

اااااا.jpg

به گفته وی در این نمایشگاه مشاغل خانگی و توانمندی های هنری در ۲۵ غرفه به معرض بازدید و خرید برای عموم قرار می گیرد.

مالکی با بیان اینکه در زمان احداث مسجد تعدادی مغازه نیز در اطراف مسجد با هدف ایجاد اشتغال برای جوانان و درآمدزایی مسجد ساخته شده است، تأکید می کند: این مغازه ها در اختیار قشر جوان برای ایجاد اشتغال قرار گرفته و جوانان علاوه بر همراهی در امورات مسجد، ارتباط تنگاتنکی با مسجد، امام جماعت و هیأت امنا دارند.

وی یکی از تهدیدهای پیش رو را، خروج جوانان پس از ازدواج از این محله عنوان کرده و می گوید: به علت گران بودن اراضی این منطقه جوانان پس از ازدواج قادر به تأمین زمین و منزل در این منطقه نیستند و به اجبار ارتباط آنها با رفتن از این محل و مسجد قطع می شود.

 در ادامه ابوالفضل محمدی- مدیر کانون فرهنگی هنری قمر بنی هاشم مسجد حضرت ابوالفضل (ع) هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی تعداد اعضای کانون را بیش از ۵۰ نفر اعلام کرده و دادن مسئولیت به جوانان و نوجوانان و استفاده از این افراد در برنامه های مسجد را از راهکارهای جذب جوانان اعلام می کند.

وی با اشاره به تعبیه سالن ورزشی در مسجد زمان احداث، می گوید: جوانان و نوجوانان علاوه استفاده از سالن ورزشی مسجد هفته ای دوبار به سالن ورزشی شهید جابری اعزام می شوند.

آبروی-محله.jpg

برنامه آبروی محله

مدیرکانون قمربنی هاشم مسجد حضرت ابوالفضل (ع) بیرجند یادآور شد: مسجد دارای دو تیم ورزشی ۱۲ نفره خردسال و بزرگسالان در رشته فوتسال، پینگ پنگ و فوتبال دستی است و با برخورد مناسب امام جماعت، هیأت امنا و ... با قشر جوان و نوجوان شاهد استقبال خوب از برنامه ها توسط این اقشار هستیم.

محمدی برگزاری برنامه آبروی محله و تقدیر از خانواده شهدا در مناسبت و مقاطع مختلف را از دیگر برنامه ها ذکر می کند و می گوید: در دهه فجر امسال با حضور پایگاه‌های مهدیه و قمر بنی هاشم مسجد در کنار یادمان شهید گمنام در بوستان شهدای گمنام پاسداران از خانواده شهید باقری پور تجلیلی به عمل آمد.

وی برگزاری دوره های قرآن به همراه تفسیر، دعای توسل، کمیل و... در طول هفته اشاره می کند و می گوید: به مناسبت سالروز ولادت حضرت ابوالفضل(ع) جشن میلاد به همراه سخنرانی، مولودی خوانی و... برگزار و علاوه بر تقدیر از پنج نفر از شرکت کنندگان با نام های عباس و ابوالفضل از بین شرکت کنندگان هم به قید قرعه تقدیر شدند.

وی از دیگر اقدامات به شناسایی حدود ۵۰۰ خانوار کم برخوردار در دیگر محلات اشاره کرده و یادآور می شود: با کمک خیران در مقاطعی و مناسبت های مختلف در آشپزخانه مسجد غذا طبخ و بین این خانواده ها توزیع می شود.

کد خبر 1749263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha